Millaiset vanhemmat eivät rahoita lastensa opintoja?
Vastuuntuntoiset ja hyvät vanhemmat säästävät pesämunan lapsen opintoja ja ensiasuntoa varten.
Kommentit (23)
Ideaali tilanne, mutta kaikilla ei ole siihen varaa. Siksi on ilmainen korkeakoulu ja opintolaina, että meillä varattomillakin on mahdollisuus opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset, joilla ei ole varaa.
Jos ei ole varaa lapseen, miksi hankkia lapsi?
Yritän auttaa, mutta pienipalkkaisena naisena on vaikea saada mitään säästöön. Kesälomarahatkin leikattiin, ne olen aina antanut opiskeluun. Lapseni opiskelee ulkomailla.
Onko opinnot ja ensiasunto joku yhtälö? Opiskelussa varmasti auttaa suurin osa vanhemmista varojensa mukaan. Asunnon voi kultamussukka hankkia itse, sit kun on töissä ja on varaa siihen. Minä nääs säästän myös omaan tulevaisuuteen rahaa, että voin sit eläkepäivinä nauttia muutakin kuin kaurapuuroa.
Mun vanhemmat, jotka oli köyhistä pienviljelijäperheistä. Yritys meni 90-luvun lamassa. Siitä seurasi jättivelat ja avioero. Kun lähdin opiskelemaan, hain sossusta rahaa. Opiskelin korkeakoulututkinnon ja opintolainaa oli 12000€, kun valmistuin. Maksoin ne pois 4 vuodessa. Nyt tienaan reilu 50000€ vuodessa, omistusasunto Pk-seudulla ja perhe. Omilla lapsilla ehkä mahdollisuus helpompaan alkuun, jos ei elämässä tule yllättäviä takapakkeja.
Maksa duunarille sama palkka kuin johtajalle niin kyllä se duunari sitten yhtälailla pentunsa koulut maksaa. Tyhjästä on paha nyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa lapseen, miksi hankkia lapsi?
Siinäpä päivän polttavin kysymys. Miksi?
Molemmat vanhemmat olivat lama-aikana keskituloisia, mutta eivät säästäneet tai antaneet latiakaan minulle. Ihan itse joudun pärjäilemään ja säästämään OMAA asuntoa varten, tosin saatan pikemmin sijoittaa tuon summan katsoa josko saisin niillä rahoilla ostettua kämpän jääden jopa vielä hiukan voiton puolelle :D
sen takia en varmaan ikinä hommaa lapsia kun ei ole varaa rahoittaa kaikkea mitä lapsi tarvitsee
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat, jotka oli köyhistä pienviljelijäperheistä. Yritys meni 90-luvun lamassa. Siitä seurasi jättivelat ja avioero. Kun lähdin opiskelemaan, hain sossusta rahaa. Opiskelin korkeakoulututkinnon ja opintolainaa oli 12000€, kun valmistuin. Maksoin ne pois 4 vuodessa. Nyt tienaan reilu 50000€ vuodessa, omistusasunto Pk-seudulla ja perhe. Omilla lapsilla ehkä mahdollisuus helpompaan alkuun, jos ei elämässä tule yllättäviä takapakkeja.
Huomaa, että tarvitsit 12 000 € lainaa "ilmaiseen" koulutukseen.
Olen ollut kaksosteni yh siitä saakka, kun olivat 3 vuotta. Lasten isä on maksanut minimielatusmaksut ja nekin tulleet Kelan kautta.
Lapset ovat nyt 17 ja ensimmäiset jatko-opintonsa saavat suorittaa ilman opintolainaa. Lisäksi opetan heidät itse ajamaan, niin ei tarvitse ottaa lainaa siihenkään.
Tämän enempää en ikävä kyllä pysty antamaan 🙄.
Ps: teen kahta työtä, että tämä on mahdollista
Miksi opiskelijalle tulisi maksaa ensiasunto?
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijalle tulisi maksaa ensiasunto?
Yksinkertaista. Omistusasuminen on kannattavampaa kuin vuokralla ja sitten kun asunnosta muutta pois sen voi vuokrata eteenpäin jolloin siitä saa lisätuloja.
Koska kaikkea ei elämässä saa valmiiksi katettuna. Eikä edes tasoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikkea ei elämässä saa valmiiksi katettuna. Eikä edes tasoitettuna.
Täällä on monta kertaa jo kysyttykkin että jos ei kerran pysty tarjoamaan sellaosta elämää niin miksi ihmeessä on sitten hankkinut lapsen. Lapsen hankkiminen on itsekäs teko varsinkin lasta kohtaan jos ei pysty pitämään huolta lapsen terveydestä ja tasapainoisesta elämästä.
Eiei, nyt menee metsään. Homma on siinä, ettet tasoita, etkä kata vaikka voisitkin. Pelkästään siksi, että päästät lapsesi kokeilemaan siipiään, etkä curlaa. Kaikki mikä tapahtuu 18 ikävuoden jälkeen, noin about, on lapsesi omaa elämää ja itsensä tekosia. Siihen asti olet vastuussa. Annat hyvät eväät, niin kaikki menee hyvin.
Sellaiset, jotka kasvattivat lapsensa vastuullisiksi kansalaisiksi ja veronmaksajiksi. Minullakin olisi rahaa maksaa lasteni opinnot, mutta olen tehnyt selväksi ettei minun rahoihin heillä ole mitään jakoa. Raha ei kasva puussa, sen eteen on tehtävä itse töitä. Niinpä lapseni ovatkin rahoittaneet opintonsa ihan rehellisellä työnteolla, minulta eivät koskaan ole kerjänneet apua eivätkä ole saaneet. Eikä sen koommin tarvinneetkaan.