Mitä tekisit jos sairastuisit ja olisi elinaikaa puolivuotta?
Nyt pohdin vaimoni kanssa sellaista,hänellä haimasyöpä leikkausta ei voi tehdä eikä sädehoitoa kannata antaa. Vois olla noin 4kuukautta suhteellisen hyvä kunto.Nyt pohdimme että lähdemme 3-4 kuukaudeksi kiertämään maailmaa.Kun meillä säästöjä ja perillisiä ei ole. Olemme säästäneet eläköitymistä varten.Olemme nyt 50v.
Kommentit (15)
Eläisin täysillä sen ajan, mitä jäljellä on.
Matkustaminen on ehdottomasti hyvä idea.
Onko vaimollasi jotain tiettyä haavetta, jonka pystyisi raha-asioidenkin puitteissa realistisesti vielä toteuttamaan?
Tuossa tilanteessa matkustelu on varmasti hyvä idea.
Omalla kohdalla käyttäisin ajan siihen että järjestäisin lapsille uuden kodin esim siskoni luota, lapset on jo lähes täysi-ikäisiä mutta en kuitenkaan haluaisi että jäävät ihan omilleen tai pelkästään sosiaalihuollon huollettaviksi. Siivoisin romuni, myisin kaiken minkä voisin. Viettäisin merkityksellistä aikaa läheisteni kanssa.
Ja katsoisin Game of Thronesin viimeisen kauden :)
Matkalle lähtisin minäkin jos kunto sallisi. Omaisuuden siirto lapsille menis mietintään.
Meillä on naapurustossa haimasyöpää sairastava mies, joka sai ensin muutaman kuukauden ennusteen eikä mitään hoitoja kannata tehdä. Suostui johonkin kokeelliseen hoitoon ja on nyt elellyt yli kaksi vuotta vaihtelevalla voinnilla. Kun on hyvä jakso niin käy paikallisessa viihteellä niinkuin ennenkin. Ei matkustele tai tee mitään aikaisemmasta poikkeavaa vaan nauttii sikarin poltosta yms asioista joista nautti aikaisemminkin.
En välttämättä suosittele matkustamista. Itse menettänyt läheisen syöpään muutama vuosi sitten ja nyt lähipiirissä kaksikin tuoretta tapausta. Syöpäänhän sairastuu joka kolmas meistä ja nyt 50v + näitä tapauksia on nähnyt liiankin monta. Tuntemani ihmiset ovat halunneet viettää viimeisen aikansa rakkaissa kodeissaan, rakkaissa lapsuuden maisemissa, kesämökillä, veden äärellä, Lapin luonnossa jne. Tärkeää on ollut tieto siitä että tarvittaessa hoito saadaan omassa maassa, omalla kielellä, ja ennenkaikkea ilman katastrofaalisia kustannuksia. Realiteetti on että matkavakuutus ei välttämättä (eikä useinkaan korvaa) jos sairaus on ollut tiedossa matkalle lähtiessä. Nämä asiat kannattaa selvittää ennen matkalle lähtöä. Vaikeasti syöpäsairas saattaa äkisti mennä huonompaan kuntoon ja pahimmassa tapauksessa sairaalahoidosta voi koitua tuhansien eurojen kustannukset, kaikissa maailman kolkissa ei ole puoli ilmaista julkista terveydenhuoltoa. Vaikeasti sairas on huomattavasti alttiimpi bakteeritulehduksille ja monissa maissa hygienian taso on varsin erilainen Suomeen verrattuna. Jos pahin mahdollinen tapahtuu ulkomailla, myös vainajan siirtäminen kotimaahan maksaa pahimmillaan yli kymmenen tuhatta. Olen pahoillani mutta tämä on realistinen totuus.
Vierailija kirjoitti:
Tappaisin kaikki vihamieheni.
Minullekin tuli tämä mieleen 😁Mutta en sentään, vittuilisin ja kostaisin vaan rankasti.
Toivottavasti vaimosi kuolee mahdollisimman tuskallisesti.
Varmaan söisin vaan roskaruokaa päivät pitkät.
Kattoisin poronoo ja pelaisin pleikkaa. AI mutta sitähän teen nytkin.. No laitetaan mukaan jotain uutta. Vaikka ostaisin tekovaaginan ja luikastetta
Menisin johonkin sellaiseen paikkaan missä saisin tervehtiä delfiinejä niin että niitä ei olisi vangittu mitenkään.
Olen useita kertoja jopa unelmoinut sellaisesta, olisi ainut uutinen joka saisi minua hyppää ilosta, vihdoin saisin rauhan täältä pahalta ja julmalta maailmalta jossa en pärjää. Nopeat syö hitaat, minä olen se hidas.
Loppuisi viimein kärvistely tässä yhteiskunnassa ja maailmassa jossa vain rahalla olisi väliä.
Antaisin vain säästöni pois perhelle. En ole ikinä välittänyt rahasta, sillä ei saa mitään. Palkoistakin ne vaa on kertynyt tilille kun en vain käytä raha.
Luultavasti kuolisin noin puolen vuoden päästä.
olen pahoillani, matkustamaan menisin itsekin.