Voiko migreenisärky olla levossa lievää/huomaamatonta?
Toista kertaa elämässäni on tällainen tilanne että levossa ei tunnu juuri mitään mutta kumartuminen/yskiminen/hyppiminen yms on kuin saisi napakan vasaraniskun kalloon. Kipu aina samassa kohtaa, viimeksi oli nyrkin kokoinen alue toispuoleisesti ohimon kohdalla, nyt hieman taaempana. Viimeksi kesti yli 2vrk, tällä hetkellä kestänyt reilu 10h.
Migreeniaura on todettu mutta varsinaisia kipukohtauksia ei ole ollut ja olen ymmärtänyt että migreenisärky on lähes lamauttavaa. Mielipiteitä, kokemuksia?
Kommentit (8)
Erilaisia migreenioireita on tietysti niin paljon kuin potilaitakin, mutta yleensä migreeni ei merkittävästi helpota tai katoa levossa. Migreenin kipuvaiheelle tyypillisinä piirteinä pidetään valonarkuutta, ääni/kuulotuntemusten muutosta, pahoinvointia tai muita samanaikaisia oireita.
Minusta tuo kuulostaisi ehkä enemmän siltä että säteilee poskionteloista tai hampaista tai sitten niska-hartiaseudulla on jotakin
Ponnistelu mulla pahentaa, eli loogisesti ajateltuna levossa se ei oo niin paha. Varsinaista kokemusta ei ole kun lepoon mennessä ehtii juuri ja juuri pään saada tyynyyn ja sitten nukahtaa. Tai lähtee taju.
Kiitos vastauksista. Neurologi oli aikoinaan sitä mieltä että tuo aiempi "kova, pitkittynyt toispuoleinen rasituksessa pahentunut päänsärky" sopisi migreeniksi mikä siis tuki migreeniaura-diagnoosia. Silloinkin kipu oli ainoastaan tärähdyksissä eikä edes niinkään rasituksessa.
Nyt tuo kipu on vielä lähempänä takaraivoa kuin ohimoa niin ajattelin kysellä täältä mielipiteitä. Hampaat on kunnossa, hartiat melko jäykät. Onneksi burana vähän lieventää sentään.
Minulla samaa ja joskus on jatkunut päivät pitkät. Tosin loppuvaiheessa kipu on niin kova että auta armias jos on särkylääkkeet loppu.
Joskus meinasin ambulanssin soittaa. Kotona ei mitään kipulääkettä, kipu niin kovaa että oksettaa ja yöllä kaikki apteekit kiinni ><
Kipuhan on vain yksi migreenin oire, migreeni siis ei ole yhtä kuin päänsärky. Toki siis kipu pään alueella on valtavan yleinen migreenioire mutta mullakin (auraton) migreeni oireilee toisinaan eri tavoilla. Joskus pelkällä pahoinvoinnilla ja "puhekyvyn menettämisellä", jota kyllä seuraa särky mutta ei heti. Pääsääntöisesti siis alkaa kivulla, mutta joskus ihan toisella tavalla.
Yleensä migreenin päänsärky mulla pahenee ja kovenee koko ajan eikä poistu nukkumisella (tokikaan en yleensä saa unta edes siinä kivussa), mutta joskus jos makaan ihan täysin paikallaan täysin liikkumatta kipu ikään kuin unohtuu, mutta jo pelkällä pienellä asennonvaihdolla vihlova helvetti palaa.
Kyllä mä sanoisin lihasjumiperäiseksi kivuksi.
Itsellä näköhäiriöitä, pahoinvointia, valoarkuutta ja en kestä mitään ääniä. Pahimmat kohtaukset itken ja oksennan sängyssä eikä uni tule mitenkään helposti..
Minun aurattomat kovat jyskytys migreenini vaihtuivat keski-iässä aurallisiksi ja vähemmän kipeiksi, mutta vihlovaksi toispuoleiseksi kivuksi ja silmä/valoarkuudeksi.
No ei se välttämättä ole ihan lamauttavaa. Mulla menee niin, että jos nukahdan, kipu menee ohi ja herätessä voin vähän aikaa lepäillä ja kuvitella että migreeni on mennyt ohi. Mutta kipu tulee takaisin heti kun liikun.