Olenko nyt oikeistolainen kun en halua että valtio ottaa lisää velkaa
Ja maksaa nykyisetkin velat pois mahdollisimman nopeasti?
Kommentit (3)
Toi on sitä mitä kamreeri Orpo toitottaa, että ilmeisesti olet.
Et ole välttämättä oikeistolainen, mutta et tunnu oikein kansantaloudestakaan niin kovasti ymmärtävän.
Valtion velkaantuminen ei välttämättä ole niin huono asia. Esim. Saksan valtio ei ole lyhentänyt velkaansa käytännössä koskaan ja miksi oikeastaan lyhentäisi, kun kymmenen vuoden lainan korko on tällä hetkellä alle 0,2%. Tottakai valtio velkaantumalla saa itsensä selvitystilaan (vrt. Kreikka) mutta jokainen velkainen valtio ei ole sillä tiellä. On Norjalla ja Sveitsilläkin velkaa.
Itse ajattelin hieman samoin kuin sinä nyt, silloin teini-ikäisenä 90-luvun laman aikaan. Ajattelin, että miksi valtion pitää ottaa lisää velkaa, olisi vain ottamatta. Yksi kaverini (oikeistolaisesta yrittäjäperheestä, muuten) selitti asian minulle. "-Niin, miten hoitaisit asian? Menokattoko vuodelle? -Niin... kai sitten.. -Eli kun syyskuussa huomataan, että katto tulee lokakuussa täyteen, alkaa eduskunnassa hirveä suhmurointi, mihin ne loput rahat jaetaan ja kun lopulta katto on täynnä, ei loppuvuodesta ei makseta lapsilisiä, työttömyystukia, asumistukia jne. Kuule, menokatto on niin oikeistolaista politiikkaa, ettei sitä kannata edes kokoomuksen yrittäjäsiipi."
Eli voisi sanoa, että puolustat ainakin oikeistolaista politiikkaa, jos näet tärkeinpänä taloustavoitteena valtionvelan poismaksamisen.
USA:ssahan on lakiin kirjattu rajat valtion velkaantumiselle ja sen "hillitsemiseksi" voidaan hallinto sulkea, niin kuin nyt taas ollaan saatu lukea. Lopputuloksena USA:n valtio on varmaan OECD-maista velkaisin...
Sitten olen minäkin, kun ihan samat ajatukset.