Mikä on 3 bravuurisiasi juhlakahvipöytään?
Kerro omat parhaat, niin saan vinkkiä!
Ei tarvitse reseptiä kirjoittaa, kunhan vähän kuvailet mikä ja mitä! Googlaan sitten itse.
Kiitos!
Kommentit (15)
Kilo bratwurstia on bravuri, toinen vaihtoehto on tehdä täytettyjä croissantteja. WUNDERBAUM!
Wienerpulla, mojito-juustokakku, purjopiirakka, juustotangot auralla ja Brunbergin tryffelikonvehdit. Menee kuin kuumille kiville.
Vierailija kirjoitti:
Wienerpulla, mojito-juustokakku, purjopiirakka, juustotangot auralla ja Brunbergin tryffelikonvehdit. Menee kuin kuumille kiville.
Siis...teetkö sä nämä (osittain) itse vai ostat valmiina kaupasta?
Kinkku-juustopasteijat. Ovat helppoja valmiista taikinasta, täytteeksi kinkkusuikale, juustoraaste ja punainen pesto.
Sitruunapiirakka. On hyvä ja helppo, ei vatkaamista yms. aikaa vieviä työvaiheita.
Unelmatorttu. On itse tehtynä sata kertaa parempaa kuin kaupan vastaavat ja nopea valmistaa.
Täytekakuista Baileys-kakku kerää kehuja aina.
Yleensä laitan vain raikkaita voileipiä ja jaffa-keksejä
- Kesäjuhliin mansikkakakku (tietysti kotimaisista mansikoista koristelu).
- Lohipiirakka muna-riisi täytteellä.
- Koko palstan kestosuosikki, eli raikkaat voileivät (valmistetaan fiilispohjalta ja jääkaapin antimien mukaan). :D
Kierrepullat, sitruuna- tai tiikerikakku ja omenapiirakka vaniliakastikkeella.
Nina Lincolnin jäädytettyä suklaajuustokakkua ja kinuskikakkua marjoilla ja kinuskivaahtotäytteellä toivotaan aina uudestaan, joten ovat molemmat nykyään kestosuosikkeja. Kolmas todella suosittu kakku on prinsessakakku. Yleensä näistä kolmesta pitää valita sitten yksi, ellei juhlat ole todella isot.
Juhlakahvipöytään tulee suolaisena karppipohjaan tehty kinkkupiirakka sekä karppipohjaan tehty kasvispiirakka, joskus itsetehtyä saaristolaisleipää jonka päälle saa laittaa joko graavilohta (sitä en graavaa itse) tai muita päällysiä.
Makeina tarjottavina on hedelmätäytekakku, marenkeja, juustokakku sen makuisena kuin milloinkin sattuu mieli tekemään. Lapsille on keksejä jne.
Otan myös erityisruokavaliot huomioon mahdollisimman paljon.
Karjalanpiirakat ja munavoi
Suolainen piirakka
Mangojuustokakku / kääretorttu / sitruunakakku
Yleensä meillä vierailevat tykkäävät enemmän suolaisesta kuin makeasta joten teen enemmän suolaisia vaihtoehtoja kuin makeita.
- Lohipiirakka (kinuskikissan ohje, jos ohjeita useampia, niin siihen meni raejuustoa ja rucolaa)
-Vuokko Väyrysen valkosuklaa(juusto)kakku (hesarin ohje, valkuaista pitää vatkata kunnolla, siitä tulee kuohkea rakenne, parasta vasta kahden päivän päästä)
-sitruuna-jugurttijäädyke (myös hesarin ohje, meni ainakin sitruunaa, sokeria, voita, turkkilaista jugurttia ja kuohukermaa)
Pyttipannu
Lohipasta
Juureskeitto
Sitruunamarenkitorttu.
Voileipäkakut.
Itse tehty peltipiirakka jauhelihasta tai lohesta
Savulohivoileipäkakku, lihapullat ja itsetehty perunasalaatti, hedelmävartaat, vihreä salaatti ja marinoituja ja/tai pikkelöityjä vihanneksia, mustikka-valkosuklaajuustokakku, lisäksi keksejä ja/tai konvehteja.
Tavoitteeni on aina tarjota sekä suolaista että makeaa. Nykyään ihmiset itse asiassa syövät suolaista aina enemmän. Lisäksi pidän huolen, että pöydässä on aina raskaiden herkkujen ohella värikkäitä, tuoreita kasviksia ja/tai hedelmiä. Mikään ei ole kamalamman näköinen kuin sellainen ruskean beige juhlapöytä. Syöjälle ei myöskään jää siitä hyvä olo.
Yleensä teen sekä suolaista että makeaa, pitää olla suht nopeaa ja helppotekoista kun aika tuppaa olemaan kortilla.
Menen ihan peruslinjalla, joku suolainen piirakka (savuporo/kantarelli/feta/mitä nyt tekee mieli ja mitä on saatavilla) ja siihen kylkeen kääretorttu (oikeesti - kaikki tykkää).
Kolmas sitten riippuu minkälainen porukka on tulossa, joko suolaisia pasteijoita tai vaikka mokkapaloja.
Joo olen retro :D