Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mielialat heittelevät (aikuinen)?

Vierailija
07.02.2019 |

Pitäisikö olla huolissaan kun reippaasti aikuisiän ylittäneellä heittelevät mielialat laidasta laitaan? Taustalla on nuoruudessa masennusta mutta ei mitään kaksisuuntaista.

Esimerkkinä muutama viikko voi mennä hyvin ja olla tosi positiivinen ja energinen olo ja yhtäkkiä iskee sellainen väsymys, masentunut ja ahdistunut olo, itseinho. Ruoka ei maistu kunnolla ja unettomuus vaivaa painajaisineen. Jopa itsetuhoinen olo välillä. Ihan kun ois heitetty kuilun pohjalle.

Sitten viikon parin päästä kaikki tasoittuu ja samat syklit toistuu taas kun seuraavan kerran iskee tämä outo vaihe.

Kuitenkin kyse ei ole ohimenevistä tuntemuksista vaan tuntuu että yhtäkkiä onkin ihan pohjalla ja eri ihminen viikon tai parin. Mikään ei tunnu kivalta vaikka kaikki elämässä on mallikkaasti.

Tämä on siis ollut omaa elämääni jo nuoruudesta lähtien. Mietin onko tämä normaalia? mielialathan muuttuu mutta tuntuu välillä että tämä omani on jo vähän extremeä. Hormoneihinkaan en usko.
Voikohan taustalla olla joku trauma kun monesti näen painajaisia kun tämä huonompi aika alkaa.
Mulla on muuten elämässä kaikki hyvin mutta en hallitse näitä pohjalle vajoamisia ja tunteita. Tuntuu kuluttavalta.

Kuulostaako tämä kenellekään tutulta? Mikä voisi olla syynä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sen tekee e-pillerit.

Olen yrittänyt keksiä, mitä sanoisin lääkärille selitykseksi, jos saisin jotakin toista merkkiä. Mielialanvaihtelut eivät kelvanneet viime kerralla vaihdon perusteeksi.

Vierailija
2/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla johtuu hormoneista. Ja kyllä, aivan kuin eri persoonallisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan normaali nainen.

Vierailija
4/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol

Vierailija
5/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D:D:D:D:D:D

Vierailija
6/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole sitä, että koulu ja yhteiskunta opettaa ja tasapäistää, että kannattaa elää elämä sääntöjen mukaan. Ja sitten aikuisena huomaa, että ne menestyvät ja saavat kaikkea kivaa, jotka eivät ole säännöistä koskaan piitanneetkaan. Se alkaa aikuisena ja varttuneena nyppimään ja pahasti!

Vierailija
7/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole sitä, että koulu ja yhteiskunta opettaa ja tasapäistää, että kannattaa elää elämä sääntöjen mukaan. Ja sitten aikuisena huomaa, että ne menestyvät ja saavat kaikkea kivaa, jotka eivät ole säännöistä koskaan piitanneetkaan. Se alkaa aikuisena ja varttuneena nyppimään ja pahasti!

Monet säännöistä piittaamattomat kyllä päätyy vankilaankin ja päihdekierteeseen.

Vierailija
8/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vali vali

Vierailija
9/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuushäiriö

Vierailija
10/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen kuukausittainen hormonikierto

Vierailija
11/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nainen? Miksi et "usko" hormoneihin. Minusta tuo kovasti kuulostaa kuukautiskiertoon liittyvältä, kun noin sykleissä menee " pari viikkoa ja pari viikkoa". Toisilla nuo oireet vain ovat pahemmat ja voivat olla unettomuutta, masennusta jne., jotka sitten kuin taikaiskusta häviää kuukautisten aikana. Oireilu voi kestää jopa 14 päivää. Sen jälkeen voi olla väsynyt joitain päiviä toipuessaan koettelemuksesta. Nukkua enemmän jne. Kaikki kuukaudet eivät välttämättä ole yhtä rajuja. Tähän oireiluun saa myös apua lääkkeillä.

Jos olet mies, niin hakeutuisin lääkärin vastaanotolle. Masennusta, persoonallisuushäiriöitä ym. voidaan hoitaa, jos vain myöntää ongelma olemassa olon ja hakee apua.

Vierailija
12/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ihan kuukautiskiertoon liittyvältä hormonaaliselta jutulta kun on noin säännöllistä. 

Mutta muutenkin ,jotkut luonteet on vaan tuollaisia. Itse olen aina ollut, mutta ei se mulle mikään ongelma ole. Jotenkin jopa nautin siitä, että vaikka elämä on pinnallisesti tylsää ja tasaista, niin sisäisesti elämäni on valtavan värikäs ja rikas, saan kokea valtavaa tuskaa ja riemukasta nautintoa, vaikka kuinka rutiininomaisessa elämässä.

Vierailija
13/13 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä ihan kuukautiskiertoon liittyvältä hormonaaliselta jutulta kun on noin säännöllistä. 

Mutta muutenkin ,jotkut luonteet on vaan tuollaisia. Itse olen aina ollut, mutta ei se mulle mikään ongelma ole. Jotenkin jopa nautin siitä, että vaikka elämä on pinnallisesti tylsää ja tasaista, niin sisäisesti elämäni on valtavan värikäs ja rikas, saan kokea valtavaa tuskaa ja riemukasta nautintoa, vaikka kuinka rutiininomaisessa elämässä.

Samat sanat. Mä oon vähän empiväinen esim. epätyypillisen bipolaarin ja hypomanian diagnosoinnin suhteen. Ei kaikki ihmiset nyt ole tasaisia, täytyykö sen olla virhe?