vauva nukahtaa vain tissille, miten tästä eroon?
Elikkäs meidän neiti on terve ja iloinen 5,5kk vauva. Söi 4kk pelkkää rintamaitoa, nykyään saa lisäksi hedelmäsosetta päivällä ja iltapuuron. Pieneksi ongelmaksi on nyt muodostunut se ettei neiti osaa nukahtaa muuta kuin tissille ja päivällä päiväunille vaunuihin. Eli aamupäivän ja iltapäivän tirsat + yöunille nukahtaa tissille. Vauva pärjäisi jo ravinnon puolesta hieman pidemmän aikaa ilman minua, mutta kun väsy yllättää kukaan muu ei saa häntä nukkumaan. Joskus saattaa nukahtaa 30min huudon jälkeen keinuvaan sitteriin. Tämä on siinäkin mielessä ongelmallista, että jos minulle sattuu jotain etten olekaan nukutusaikana kotona niin mies on hätää kärsimässä. Vinkkejä siis kaivataan, mitä voisin tehdä??? Sinänsähän rinnalle nukahtaminen on helpppo tapa ja kiva läheisyyden tankkaus tapahtuma, mutta...
Kommentit (4)
tyttö ei suostunut nukahtamaan kuin tissille tai päivällä ulos vaunuihin tai autoon. Oiskohan tuo alkanut joskus 3-4kk paikkeilla, aikaisemmin saattoi nukahtaa itsekseen sitteriin tai lattialle. Minä aloin jo olla epätoivoinen, että en ikinä pääse minnekään käymään ilman vauvaa, kun kukaan muu ei sitä saa nukkumaan, ja tyttö ei pulloakaan huoli, mutta niin vaan nyt 7kk ikäisenä on jo muutamana päivänä nukahdettu ilman kitinöitä ja tissiä äitin tai isin syliin. <3
Tsemppiä minttuloora! Eiköhän se teilläkin ole vain ohimenevä kausi. Mitään vinkkejä en osaa antaa, koska meillä tuo meni itsestään ajan kanssa ohi. Varmaan sinnikkäällä " ilman tissiä" nukuttamisella olisi voinut oppia nopeamminkin, että tissiä ei tipu, mutta itse en ainakaan halunnut alkaa enempää kiusaamaan selvästi väsynyttä lasta.
Painin saman asian kanssa. Tämä vauva on jo kolmas ja aikaisempien lasten kanssa ei ole juuri ollut samaa ongelmaa, kun ne söivät tissiä vähemmän. Nyt olen ihan pulassa imetyksen kanssa, koska vauva ei halua laisinkaan että lopettaisin tai vähentäisin. Mutta töihin olisi jo mentävä piakkoin!
Olen nyt lopettanut imettämisen päivällä. Aamulla imetän viimeisen kerran, seuraavan kerran iltapäivällä/illalla. Päivisin saan vauvan unille auton turvaistuimeen (liiankin helposti) tai rattaisiin, ei ongelmaa.
Ongelmana on yöunille nukahtaminen, joka on ihan pelkkää huutoa jos joku muu yrittää sitä tehdä kuin minä + tissi. Iskä ei voi auttaa ja ne reppanat lapsenvahdit, joita joskus käytämme, ovat ihan helisemässä. Olen ihan ihmeissäni siitä kuinka hyvin tämän vauvelin kanssa imetys on mennyt, helppoahan se on kieltämättä, mutta nyt kun vauva on jo 10 kk, minulle alkaisi jo riittää!!
Toivottavasti saat hyviä vinkkejä, niin voin sitten soveltaa niitä myös!
Vauvat on kaikki tietenkin erilaisia, mutta meillä oli myös sama ongelma. Jouduin menemään joka ilta vauvan kanssa nukkumaan yhdeksältä kun en muuten saanut häntä nukahtamaan ja sitten itse nukahdin myös. Näin meni 3-4 ensimmäistä kuukautta. Päivällä nukutin vaunuihin. Nyt vauva on 5.5kk ja syötyään iltapuuron väsähtää aika nopeasti, sitten imetän ja kannan sänkyyn puoliksi hereillä. Hoitajat antavat pullosta vastaavasti. Ja tämä on tehtävä ennen kuin on liian väsynyt muuten ei onnistu. Päivällä voin vain viedä vaunuihin niin nukahtaa sinne tai sisällä kannan sylissä tutti suussa max 5 minuuttia niin nukahtaa. Eli meillä ei oikeastaan tehty mitään ja vauva oppi nukahtamaan helpommin. Toisaalta osaan nyt ehkä paremmin tulkita vauvan väsymyksen ja viedä hänet oikeaan aikaan nukkumaan. Toivottavasti teilläkin helpottaa pian!
Ota käyttöön iltapullo - omaa rintamaitoa siihen ja myöhemmin sitten korviketta ja vielä myöhemmin tavallista maitoa. Annoin toisinaan pullosta itse iltaisin ja sitten tissiteltiin pääasiassa muina iltoina. Meillä pullosta oli helppo päästä eroon noin 1,5 v iässä. Oli siihen saakka oiva monen tilanteen pelastaja - automatkat, hoidossa päiväunet jne. Mutta jokainen tekee tavallaan ja meillä näin...