Minulla on minkkiturkki jonka sain isoäidiltäni kun hän kuoli
Turkki on siis varmaan 50v vanha tai ehkä vanhempikin. Onko väärin käyttää tälläistä turkista? Mitä sanoo eläinsuojeluraati? Takki on oikeasti kaunis ja lämmin. Ei nyt arkikäyttöön mutta joskus.
Kommentit (18)
Hyvin hoidettuna on kelpo turkki. Mutta puhutkos nyt omasta puolestasi?
Se on hyvin hoidettu. Isoäitini kuoli 96vuotiaana muutamat vuodet sitten. Hän ei käyttänyt itse enää turkkia kun pelkäsi kettutyttöjä. Mielestäni sekin on surullista et vanhusten tarvii pelätä.
Turkin malli ei ole maatuska.
ap
Mä olen ostanut turkin kirpparilta, pidän sitä ylpeästi päällä kovilla pakkasilla. Minusta on eettisesti oikein, oma turkkini on n. 40 vuotta vanha (ja silti kuin uusi), minusta sitä voi pitää niin kauan et on käytetty loppuun.
Olet aina kävelevä turkisteollisuuden mainos ja osoitat, että hyväksyt tarhaamisen.
Minulla on perintönä saadut kaksi minkkiturkkia, yksi minkkiliivi ja nutriaturkki. En ole käyttänyt.
Mun äiti teki 60 luvun minkkiturkista v 90 vaunuihin "täkin": Oli siinä mammoilla ihmettelemistä kun ylernsä käytettiin lampaantaljaa:D
Nyt tuo 60x150cm kaitale koristaa nojatuoliani
Turkkeja käyttävät nykyaikana lähinnä venäläiset.
On huomattavasti ekologisempaa käyttää tuo takki loppuun, kuin heittää se pois. Vielä senkin jälkeen kun se ei sellaisenaan kelpaa, voi siitä teetättää vaikka vuoren liiviin tai muuhun lämmittävään vaatekappaleeseen. Hyviä raaka-aineita ei saa heittää pois!
Minä sain isoäitini vanhan, hylkeestä tehdyn turkin. Ihan oikeasti. Ei ole tullut pidettyä päällä.
Vierailija kirjoitti:
On huomattavasti ekologisempaa käyttää tuo takki loppuun, kuin heittää se pois. Vielä senkin jälkeen kun se ei sellaisenaan kelpaa, voi siitä teetättää vaikka vuoren liiviin tai muuhun lämmittävään vaatekappaleeseen. Hyviä raaka-aineita ei saa heittää pois!
Tämä ekologisuus siis sillä oletuksella, että tämän vaatteen käyttämisen takia ei tarvitse muuten ostaa siihen sopivaa hattua, kenkiä, käsineitä, käsilaukkua, kaulaliinaa ja muita vaatteita.
Ainakin parempi ja ekologisempi ihminen olet, kuin ne uusiin, muovisiin tekoturkiksiin ja muihin muovisiin talvivaatteisiin vuorautuvat tyypit.
Vintageturkki on aina parempi vaihtoehto kuin (uutena) keinokuituisen eli muovipohjaisen talvivaatteen ostaminen.
Sitäpaitsi ainakin omat perintöturkkini ovat metsästetystä turkiksesta tehtyjä, eivät tarhaperäisiä.
Pidän jokaista mulkoilevaa, massan mukana kulloisenkin trendikkään ideologian omaksuvaa pissistä ainoastaan sivistymättömänä typeryksenä.
Turkisten paheksuntahan ei ole nykyään vain ”kettutyttöjen” heiniä, vaan niitä paheksuu jokainen muka-tiedostava, tehotuotettua lihaa syövä ja muovikrääsää Kiinasta halvalla tilaava massapissiskin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain isoäitini vanhan, hylkeestä tehdyn turkin. Ihan oikeasti. Ei ole tullut pidettyä päällä.
Tuota ei kukaan edes tunnistaisi. Mielestäni on sääli ja eläimet on kuollut turhaan, jos turkkit seisoo komeroissa. Uutta en ostaisi, mutta vanhat pitäisi niiden eläinten kunniaksi käyttää loppuun.
Eikä siinä ole mikään turkistarhan mainos. Tuohon aikaan eläimet voi olla luonnosta ammuttu.
Naiset massoina ovat omaksuneet kaiken eläinperäisen vastustamisen ja etenkin turkisten, mutta samaan aikaan halpa-/pikamuotiteollisuus porskuttaa ja polkee luonnon ja ilmaston lisäksi räikeästi myös ihmisoikeuksia.
Tämähän ei kiinnosta massalissuja, koska on helppo jättää parin tonnin turkis ostamatta siinä missä pakko saada se parinkympin uusi muotirytky joka kuukausi.
Tietenkään siinä ei ole mitään väärää, mutta on myös mahdollista että saat pahoja katseita joiltain ihmisiltä. Ekologistahan (ja eettistäkin) se vain on että käytät vaatteet loppuun. Vaikkapa joku polyesteritakki mikromuoveineen tappaisi varmaan enemmän eliöitä kuin kuinka monta eläintä yhden turkiksen tekemiseen on kuollut, ja sitä paitsi niitä polyesteritakkeja pitäisi vielä ostaa 50 vuodessa hyvällä tuurilla 50. En kyllä kannata mitään turkistarhaustakaan, mutta kun se on jo ostettu niin ei ole mitään järkeä jättää käyttämättä jos siitä tykkää. Enää ei taida onneksi kuitenkaan olla pahemmin niitä kettutyttöjä jotka huutelisi tai heittelisi maalia päälle kaupungilla.
Isoäitisi kuoltua häneltä nyljettiin hänen turkkinsa. Huh, mutta onhan se toki ekologista tuota käyttää. Kunhan se nahka ei haise kovin paljoa pissalle, niin ei sitä varmaan kukaan pidä minään.
Vierailija kirjoitti:
Naiset massoina ovat omaksuneet kaiken eläinperäisen vastustamisen ja etenkin turkisten, mutta samaan aikaan halpa-/pikamuotiteollisuus porskuttaa ja polkee luonnon ja ilmaston lisäksi räikeästi myös ihmisoikeuksia.
Tämähän ei kiinnosta massalissuja, koska on helppo jättää parin tonnin turkis ostamatta siinä missä pakko saada se parinkympin uusi muotirytky joka kuukausi.
Niin, ja sitten on niitä naisia jotka panostavat vaatetuksessaan esim. kirppareihin, tai kaupasta ostaessaan hommaavat vaikkapa hyvälaatuisia kierrätyspuuvillavaatteita ja ostavat vain tarpeeseen. Itse en ole törmännyt varmaan yhteenkään eettisyydestä ja ekologisuudesta pauhaavaan joka ostelisi joka kuukausi uusia vaatteita pikamuotiketjuista, yleensä ne naiset (ja miehet) on niitä joita ne aiheet ei erityisesti kiinnosta.
käytän talvella arkenakin minkkiturkkia ja pelkkiä kehuja saanut, kaupat vaan tarjoaa pääasiassa muovi/untuvatakkeja, niin vaikea suomesta edes ostaa aitoja turkkeja, niin hankin niitä yleensä ulkomailta tai netistä
Ei se väärin ole, mutta se saa sinut näyttämään maatuskalta ja saat hulluimmat kettutytöt kimppuusi kadulla. Lisäksi miettisin turkiskuoriaisten mahdollisuutta noin vanhassa turkissa, ennen kuin toisin sen kotiini.