Miksi lapsi karkaa kotoa?
Haluaisin tietää tähän vastauksen. Todella paljon mm. fb:stä saa lukea nuorisokodeista (ehkä kotoakin?) karanneista nuorista, yleensä ikää n. 13-16.v? Mistä tämä johtuu? Onko kyse kasvatuksesta, vanhemmista vai molemmista? Itse muistan nuorena (silloin kultaisella 90-luvulla) etten koskaan karannut kotoa, vaikka toinen vanhemmista oli alkoholisti.
Kommentit (4)
Mun vanhemmat erosi ja mä en mahtunut kummankaan luokse, isän luona mulla ei edes ollut sänkyä ja sen uusi vaimo inhosi mua. Mä asuin 13v. alkaen aika paljon mun kaverin luona ja se oli mun vanhemmille ihan sama. Mä en karkaillut, mutta mun pointti on se, että ainakin uusioperhekuviot aiheuttaa paljon karkailua.
Moni karkaa nuorisokodista nimenomaan mennäkseen kotiinsa.
Itse karkasin nuorisokodista useamman kerran kun halusin päästä kotiini tapaamaan äitiäni ja sisaruksia.
Minulla oli kielto mennä sinne, vaikka isäpuoleni jonka takia nuorisokotiin lähdin, ei enää asunut sielä.
Näistä karkaamisista oli kyllä hyötyäkin, lopuksi huostaanottoni suostuttiin purkamaan ja sain muuttaa takaisin kotiin. Yksi syy purkuun oli nämä karkaamiset kotiin.
Muutaman kerran karkasin kavereiden luo, meille annettiin ihan kohtuuttomia rangaistuksia ja tietysti niistä piti protestoida.
Mm. 5 minuutin myöhästyminen kotiintuloajasta, 2 viikkoa arestia ja vierailukielto.
Tämä on ihan arvailua mutta varmaan se on noilla nuorisokotinuorilla sellaista huomionkaipuuta. Että kunpa joku kaipailis ja etsis. Ja joku joskus sano että hatkaili sieltä ihan jännityksenkin vuoksi