Ottaisin oikeuden omiin käsiini, jos minulle läheistä vanhusta kohdeltaisiin epäinhimillisesti palvelukodissa
Joku roti se on oltava. Ei kiinnosta säännöt tai lait sen jälkeen, jos läheiseni joskus kohtaa pahuutta vanhoilla päivillään.
Kommentit (9)
Niin, varmaan voit huolehtia itse läheisestäsi, jos palvelutalon meininki pistää vihaksi. Toista se oli ennen, kun lapset ja lapsenlapset huolehtivat vanhemmistaan.
Eräs palvelukodin asiakas kerran totesi minulle murheissaan, että ennen vanhemmat kasvattivat ja huolehtivat kymmenestä lapsestaan, nykyään yksikään kymmenestä lapsesta ei huolehdi vanhemmistaan.
Kenelle sinä tämän kostaisit? Ja mikä olisi puolustuksesi sille, että et itse huolehdi omista läheisistäsi?
Mutta et kuitenkaan mistään hinnasta ottaisi vanhaa läheistäsi luoksesi asumaan tai käy hänen luonaan useammin käymässä jne? Turhaa puhetta ja saa ne hoitajat vaan vieläkin stressaantuneemmiksi jolloin hoidon taso edelleen laskee.
Vierailija kirjoitti:
Niin, varmaan voit huolehtia itse läheisestäsi, jos palvelutalon meininki pistää vihaksi. Toista se oli ennen, kun lapset ja lapsenlapset huolehtivat vanhemmistaan.
Eräs palvelukodin asiakas kerran totesi minulle murheissaan, että ennen vanhemmat kasvattivat ja huolehtivat kymmenestä lapsestaan, nykyään yksikään kymmenestä lapsesta ei huolehdi vanhemmistaan.
Minun mummini sai olla kotona loppuun asti, kun hänen lapset ja lastenlastet hoiti hänet loppuun asti. Mieheni äiti täyttää tänä vuonna 90v ja hän asuu kotonaan, koska hänen lapsensa ja lastenlapset tämän mahdollistaa.
Pestautuisit siis vapaaehtoiseksi vanhainkotiin? Hienoa!
Moni olettaa kysymättä, että minusta olisi huolehtimaan muista ihmisistä. Ei ole. Kamppailen mielenterveyteni ja muiden terveyshuolien kanssa ja jo itsestäni huolen pitäminen on minulle erittäin haastavaa. Olen kuitenkin elänyt sellaisessa ympyröissä, joissa omaa oikeutta jaetaan vähemmästäkin ja vanhusten kaltoinkohtelu ei todellakaan ole suvaittavaa.
Ensimmäisenä kuulusteluihin tietenkin joutuisi nimenomaan hoitohenkilökunta, joka olisi kohdellut vanhusta epäinhimillisesti.
Ja kenet siitä kurmottaisit? Sen minimi palkalla olevan hoitajan, joka ehkä on jo ilmoittanut esimiehelleen puutteista, vai sen esimiehen, jolla ei ole enempää resursseja ja rahaa palkata henkilökuntaa, vai firman talousjohtajan, jonka tulee valvoa, että firman hallituksen määräämä budjetti toteutuu, vai toimitusjohtajan joka on rikousoikeudellisesti vastuussa kaikesta, mitä firmassa tapahtuu, vai ne hallituksen jäsenet, jotka kaipaa vaan sijoituksilleen parasta mahdollista voittoa? Tai mitäs jos pieksät vaan tasapuolisuuden vuoksi kaikki?