Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinut lähetettäisiin ajassa taaksepäin 1500-luvulle,

Vierailija
05.02.2019 |

mitä asioita osaisit opettaa sen ajan ihmisille?

Et voisi ottaa mitään tavaroita mukaan eli sinun pitäisi ns. ulkomuistista pystyä selittämään asioita, joita sen ajan ihmiset eivät vielä tietäisi / ymmärtäisi. Mitä ne asiat olisivat? Miten ne auttaisivat ihmiskuntaa eteenpäin nopeammin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuurillani minä kuolisin muutaman päivän sisällä ruttoon, jos joutuisin 1500-luvulle.

Vierailija
22/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä alkaisin välskäriksi, jonka erikoisalana olisi kaukomatkoilla olevien laivojen miehistöt. Salaisella reseptillä keitelty terveysjuomani poistaisi keripukin kokonaan. Hyvin rikkaille aatelisille ja kuninkaille tarjoaisin palveluitani haavurina ja luunmurtumien korjaajana.

Keksintöjen puolella taasen keksisin ensimmäiseksi valitsemani maan armeijalle lunttupyssyjen tilalle piilukon sekä laivastolle lyhyen karronadin.

T: Välskäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuurillani minä kuolisin muutaman päivän sisällä ruttoon, jos joutuisin 1500-luvulle.

Suurin osa nykyeurooppalaisista taitaa olla hyvin vastustuskykyisiä noita vanhoja ruttoja vastaan.

Vierailija
24/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että meidän nykytaidot olisivat aika turhia. Tietenkin riippuu mihin paikkaan 1500-luvulla putkahtaisi. Mutta jos otetaan vaikkapa nyk. Italian alue, niin haloo, Leonardo da Vinci eli vielä 1500-luvun alussa: hän ei ollut vaan uskomaton taidemaalari vaan myös keksijä ja yleisnero. Siinä olisi meikäläisillä jäänyt sormi suuhun.

Puhumattakaan muista kuuluista tyypeistä vaikkapa vain Euroopassa, jotka ovat vaikuttaneet kulttuuriin ja sivistykseen sekä tieteeseen.

Luku- ja kirjoitustaidolla ei pitkälle potkisi, koska pitäisi osata alueen kieltä, joka on tietysti erilaista kuin nyt jopa Suomessa ja lisäksi suuremmaksi osaksi tuolloin kirjoitettiin latinaksi, joten sitäkin pitäisi osata ja vieläpä pitäisi opetella ne hankalat kirjaisinlajit. Useimmiten kirjoitettiin vielä käsin, sekin lisää vaikeusastetta. Tässä Suomesta helppo esimerkki, painettua tekstiä suomeksi:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Agricola#/media/File:Abckiria.jpg

Yllä tuo välskärin hommiin rupeavalla oli hyvä idea, joka olisi voinut toimia. Pelkästään tiedolla, että C-vitamiinin puute aiheutti keripukin, olisi voinut edistää merimiesten terveyttä. Mutta se olisi vaatinut keksinnön kuinka säilöä pitkille merimatkoille jotain C-vitamiinipitoista. Tämä keksittiin 1700-luvun lopulla eli alettiin valmistaa mehua limeistä (ns. Rose's Lime juice). Mutta sitä varten piti ensin saada jostain lämpimästä maasta niitä limejä. Eli ainakin 1500-luvun pohjoisimpiin maihin olisi pitänyt keksiä joku toinen ratkaisu (hapankaali?).

Itse olisin yrittänyt ruveta 1500-luvulla antiikkikauppiaaksi nyk. Italian tai Ranskan alueella: olisin osannut hyvinkin neuvoa, mitä esineitä ja taideteoksia kannattaa hankkia ja laittaa talteen tulevaisuutta varten. Tai sitten olisin pyrkinyt Venetsiaan ja töihin varhaisiin sanomalehdentapaisiin aviiseihin. Suomessa varmaan olisi osannut olla vain jonkinlainen kansanparantaja-akka.

Ihmisten maailmankuva ja elämäntyyli olisi ollut niin erilainen, että olisi ollut vaikea opettaa heille mitään heille oikeasti hyödyllistä. Ja oman aikansa neroille ei meikämannet olisi osanneet opettaa paljon mitään. Luultavasti vierailu menneisyyteen olisi päätynyt toisinpäin: minä olisin oppinut jotain 1500-luvun ihmisiltä...

Minun salainen keripukkilääkkeeni tehtäisiin alkoholiekstraktina ruusunmarjoista. Sekaan laittaisin jotain todella ikävän makuista kamaa hämäämään arvuuttelijoita.

T: Välskäri

Vierailija
25/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavaa, että en hallitse mitään taitoa millä nykypäivänä voisi opettaa muita, saati sitten 1500-luvulla. Jotain voisin tietää ruoan säilyvyyksistä ja hygienista, ja terveystiedosta, mutta sitten minun tuurillani palaisin siitä hyvästä roviolla, kun yritin kertoa usemman lapsen äidille miten ei tulla raskaaksi kovin helposti... 

Vierailija
26/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan politikoida, ja tiedän sitä sun tätä keskiajan maailmasta. Paha vain, että olen nainen ja vielä aika vähän viehättävä, joten minua ei kuuntelisi kuin korkeintaan joku 12-vuotias linnanneito jos hänkään. Seinille saisin puhua. Mutta sitten varmaan saisin olla aika rauhassa ;D

Toisaalta voisin etsiytyä nunnaluostariin ja aloittaa maailmanvalloitukseni sieltä. 

Vierailija
27/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen historioitsija, joten todennäköisesti minut poltettaisiin roviolla aika pian kun alkaisin ennustaa tulevaisuutta ja ennusteet kävisivät toteen.

Vierailija
28/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan eniten matematiikkaa, koska olen alan opiskelija. Tuolla ajalla vielä iso osa siitäkin matematiikasta jota minulle on tähän mennessä ehditty opettaa, on vielä keksimättä. Hygienia-asiat ovat toinen missä voisin auttaa, samoin lääketiede, joskin paljon vähäisemmässä ekstenssissä.

Vierailija
29/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Michael Crichtonin Aikamatka. Siinä neljä tutkijaa siirretään nykyajasta keskiajalle. Se oli ihan mielenkiintoinen (ehkä kävi vähän lapselliseksi loppua kohden). 

-ohis

Vierailija
30/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin että rutto johtuu rottien kirpuista.

Siitä ei olisi ollut paljon apua, koska Musta Surma tapahtui jo 1300-luvulla ja sen seurauksena ruttobakteeri olisi jo pesiytynyt Europpaan. Lisäksi vaikka kaikki rotat olisi tapettu, uusia rottia ja kirppuja olisi tullut laivojen ja tuontitavaran mukana mukana. Myös koko kaupunkien infra olisi pitänyt uudistaa.

Aika iso homma.

Ruttoaaltoja oli useampia ja yksi taisi olla 1500-luvulla, muistaakseni historia lehdestä luin.

31/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin ilman apua selittää monia biologisia ja lääketieteellisiä faktoja, opettaa hygieniaa ja tartuntatautien leviämisen ehkäisyä. Voisin laittaa vauhtiin myös antibioottien kehittämisen eli antaa perusidean sen ajan tiedemiehille ja vakuuttaa, että vastaus löytyy mikrobeista itsestään. Jos mikroskooppia ei vielä ollut 1500-luvulla keksitty, googlaisin nopeasti ennen aikamatkalle lähtemistä tietoa sen perusmekaniikasta.

Vierailija
32/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisin hygieniasta ja ravinnosta vaikka mitä ja osaisin piirtää ulkomuistista ihan kelvollisia karttoja.

Olisin armeijalle tärkeä henkilö ja eläisin tiedoillani mukavasti.

Vierailija
33/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Body pumppia

Vierailija
34/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin yrittää selittää, mitä on se inhottava naksuminen ja siniset kipinät, mitä talvella varsinkin villavaatteiden kanssa on :D Siinä selittäisin että se on kuule staattista sähköä vaan. Ja eikun roviolle... 

Vierailija
35/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen nykyihminen lähetetään 1500 luvulle, niin hänellä on niin paljon opittavaa selvitäkseen hengissä, että ei hän siellä mitään ehdi opettamaan. Tiedon kulkusuunta olisi täysin toinen.

Jos johonkin hoviin tai yliopistoon putkahtaisit ja yrittäisit elvistelellä tiedoillasi, niin sen ajan oppineet ja etenkin papisto järkkäisi sinut hetkessä vääräoppisena kidutuspenkin kautta roviolle.

Vierailija
36/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin heille 1600-luvulta alkaneesta feministisestä suomenkielestä jotta se ei olisi sitä milleniumissa vaan aitoa finland kieltä De Facto.

Vierailija
37/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, sillä tuskin lienee merkitystä mitä osaisin opettaa kun kaikki joiden kanssa olisin tekemisissä kupsahtaisi moderneihin virustauteihin joihin heillä ei ole vastustuskykyä. 

Vierailija
38/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, etten ehtisi kertoa mitään, sillä minut on jo poltettu noitana keskiajalla...tiesinköhän liikaa vai oliko naapurin eukko vaan kateellinen?

Vierailija
39/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vuosisadalla Hollannista lähti porukkaa asuttamaan etelä-Afrikan viinimaita? Oliko jo 1500-luvulla, vai heittääkö vaivaisella 100 vuodella ?

Mikäli mahdollista, minä ja mieheni (mulla olisi siis komea, vahva ja rohkea mies) lähdettäisiin pujelqivalla Maan Ääriin ja jäätäisiin maihin Hyväntoivon niemellä. Siitä matka sisämaahan ja perustamaan viinitila laaksoon. Meidän suku olisi nyt upporikkailla ja tuotettaisiin upeita viinejä suvun tilalla, upeassa paikassa!!

Vierailija
40/40 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kukaan ei välittänyt naisten mielipiteistä niin en olisi edes yrittänyt.