Opiskelijan ohjaaminen päiväkodissa: palkkio?
Jos työskentelet päiväkodissa ja ryhmäänne tulee opiskelija ohjattavaksesi. Saatko tästä ylimääräistä korvausta?
Kommentit (13)
En saa. Ainoastaan oppisopimusopiskelijoista maksetaan.
No ei tietenkään saa, se kuuluu työhön.
En ole ollut päiväkodissa, mutta lähihoitajana kun vanhustyössä ohjasin opiskelijaa niin kyllä siitä maksettiin palkkio. Naurettavan pieni se palkkio on, eli se on oikeastaan ihan yhtä tyhjän kanssa. Samoin ammattikorkeakoulussa työharjoitteluissa on kyllä ohjaajalle maksettu palkkiota minun ohjaamisestani. En usko että päiväkodissa on hirveästi eri käytännöt.
Aiemmin maksettiin, mutta ei enää, muuttui viime vuonna. Siksi ei enää juuri kiinnosta ottaa opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin maksettiin, mutta ei enää, muuttui viime vuonna. Siksi ei enää juuri kiinnosta ottaa opiskelijoita.
Tätä mietin. Työ on kuitenkin niin kuormittavaa eikä edes ehdi oikein tehdä omia töitänsä, sit pitäs vielä ehtiä ohjaamaan opiskelijaa. Motivaatio nolla, korvauksella voisi edes yrittää.
Mä en ole saanut 30-vuotisen työurani aikana terveydenhuollossa koskaan palkkiota opiskelijoiden ohjauksesta. Ja voin sanoa, että ohjattavia on ollut melkoisesti.
Opiskelijan ohjaus on rankkaa puuhaa; ohjaat ja puhut kuin ruuneperi hyvässä lykyssä useamman viikon putkeen. Ja tietysti teet sen oman työsi ohella.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole saanut 30-vuotisen työurani aikana terveydenhuollossa koskaan palkkiota opiskelijoiden ohjauksesta. Ja voin sanoa, että ohjattavia on ollut melkoisesti.
Opiskelijan ohjaus on rankkaa puuhaa; ohjaat ja puhut kuin ruuneperi hyvässä lykyssä useamman viikon putkeen. Ja tietysti teet sen oman työsi ohella.
Näin tämä jatkuu niin kauan kuin opiskelijoiden (ilmaisia) ohjaajia riittää...
Mä olen teollisuudessa töissä ja joka kevät tulee joku amiksen harjottelia. On todella kuormittavaa vetää kolme kuukautta perässä näitä nuoria ja opettaa talon työt ja tavat. Meillä on paljon turvallisuuteen liittyviä tarkkoja sääntöjä ja toimintatapoja, jotka pitää huomioida jokaisessa hommassa. Kun työn tekee itse, niin se on suitsait valmis. Harjoittelijan kanssa menee vähintään kolminkertainen aika.
Siitä saa noin 150 €/kk korvauksen. Ei se millään kata sitä vaivaa mikä siitä aiheutuu.
Onneksi ne amiksen pojat on tosi mukavia, hyväkäytöksisiä ja motivoituneita ihania nuoria. Joka kesä meillä on upeat ja omatoimiset kesäduunarit saatu näistä harjottelijoista. Valitettavasti vain muutamat saa vakkaripaikan.
epäreilua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ohjauksesta ei voi kieltäytyä kuin pätevästä syystä. Opiskelijoiden ohjaus kuuluu työnkuvaan. Meidän työpaikalla on vain ilmoitusluontoinen asia se, että työntekijä saa opiskelijan ohjattavaksi tietyksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
epäreilua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ohjauksesta ei voi kieltäytyä kuin pätevästä syystä. Opiskelijoiden ohjaus kuuluu työnkuvaan. Meidän työpaikalla on vain ilmoitusluontoinen asia se, että työntekijä saa opiskelijan ohjattavaksi tietyksi aikaa.
Tämä on minusta väärin, ei ole jokaisesta hommaan. Parempi että siitä maksettaisiin ja ne tekevät jotka haluavat. Meillä sama juttu ettei voi kieltäytyä.
Meilläkin on työsopimuksessa kohta, että uusien tai muuten osaamattomien työntekijöiden neuvominen kuuluu työhön, mutta ei sillä mitään perehdyttämisiä ja opiskelijoiden valvomisia tarkoiteta. Voiko olla mahdollista, että jossain muka sisältyy työhön tollanen. Ettei vaan työnantaja huijaisi ja lukisi sopimusta omaksi edukseen. Onhan se vähän epistä, että Riitta saa joka vuosi ohjata useampaa opiskelijaa samalla palkalla kuin Marja ja Pirkko tekevät vain oman työnsä.
En tiedä onko ero tonne teollisuuteen se, ettei Pertti ja Jorma suostuisi moiseen ja laittaa luottamusmiehen asialle selvittelemään.
Meillä palkkiot menevät yksikölle ja ne käytetään koko työpaikan virkistyspäiviin. En ole missään kuullut, että sen saisi ohjaaja itse.
Työskentelen terveydenhuoltoalalla ja ohjattavanani on ollut useita opiskelijoita. Ei tarvitse haaveilla palkkiosta. Kuuluu työhön.