Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä köyhä -perjantaidokkari 10 min.

Vierailija
03.02.2019 |

Kaveri lähetti Areenan linkkinä Ylen Perjantai-ohjelman yhden osan. Katsoin eilen.

Mietin, miksi näissä dokkareissa on aina hyvin strereotyyppinen köyhä, ihan kuin tulisivat jostain tehtaasta? Pitkät hiukset, jotka ovat jotenkin muodottomat. Kun se sellistinuoren äiti oli hieman pulska, tämä nainen oli hoikka mutta veti röökiä tauotta, kyllä jo siinä köyhtyy. Naisesta näki, että jossain kohtaa ollut oikein sievä, mutta posket lommolla röökin imeminen vähintään verottanut.

Toinen oli av:llä mainittu yh-äiti, ylipainoinen ja ehkä sitten muunmaalaisen miehen kanssa ihanan lapsen hankkinut, mies kadonnut jonnekin.

Itsekin olen köyhä, mutta ärsyttää nämä kuvat, kun oma koti ja ruoka ja muu on ihan normaalia ja kaunista. Se lommoposkinaisen "vertaisryhmä" jossain avustuspaikasta oli kyllä todella syrjäytyneen näköistä. Emme me kaikki tuolta näytä! Miksi media luo tuollaista kuvaa köyhistä?

Ja aiheena oli tosiaan se "hyvä köyhyys", köyhyyden ilmiasu muille!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, pitääpä katsoa. Voiko olla köyhä jos vetää röökiä? Mulla ei olis varaa laittaa vitosta (vai paljonko maksaa nykyään) askiin päivittäin vaikka töissä käyn.

Vierailija
2/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein siihen mediakuvaan liittyy leipäjono. 

Emme ole koskaan vielä joutuneet leipäjonoon, vaikka elämme pätkätöiden pikkutuloilla ja välillä pienimmillä tuilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä, pitääpä katsoa. Voiko olla köyhä jos vetää röökiä? Mulla ei olis varaa laittaa vitosta (vai paljonko maksaa nykyään) askiin päivittäin vaikka töissä käyn.

Sama juttu, olemme päihteettömiä. 

Askin hinta taitaa olla lähempänä kymppiä- eikö syksyllä uutisoitu hintojen nostosta?Ap

Vierailija
4/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata vuotta sitten Suomessa köyhä joutui kulkemaan kerjuulla talosta taloon ja anoa leivän palaa. Kengät saattoi olla paperista tai tuohesta, jos oli ollenkaan.

Nyky-Suomen "köyhä" asuu vähintään kaksiossa, ottaa tatuointeja, omistaa auton, tietokoneen ja kännykän, syö, juo ja käy Tallinnassa.

Vierailija
5/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, ketä palvelee näin voimakkaan vastakkainasettelun luominen?

En pysty edes köyhänä samastumaan tuohon "sillan alta reväistyn näköiseen" porukkaan, joka oli avustuspaikassa? 

Jos ei voi samastua, alkaa vihata helpommin, pitää lusmuna? 

Vierailija
6/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ylikoulutettu vaan väärä koulutus, kun ei kelvannut siivojaksi

Vierailija
7/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun yksien perusteella minutkin leimataan. 

Pitäisi olla koko ajan somettamassa kuvia kotoa, että uskottaisiin normaaliksi. 

Vierailija
8/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autoa, olemme siis pätkätyöläisiä ja välillä tuilla. Ei myöskään älypuhelimia. 

Päihteitä emme käytä, tulikin sanotuksi. Sen sijaan joskus tulee tehtyä halpamatka jonnekin Keski-Eurooppaan. Kallista se ei ole. Ennen halpabusseja sai pulittaa VR:lle sen lennon verran matkasta jostain Tampereen takaa Helsinkiin. Nyt menemme halpisbussilla kentälle, ja lennämme alle satasella suuntaansa, mutta vain ehkä joka toinen tai kolmas vuosi. Våliaikana säästöä matkakassaan. 

Vierailija
9/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen köyhä, mutta ärsyttää nämä kuvat, kun oma koti ja ruoka ja muu on ihan normaalia ja kaunista. Se lommoposkinaisen "vertaisryhmä" jossain avustuspaikasta oli kyllä todella syrjäytyneen näköistä. Emme me kaikki tuolta näytä! Miksi media luo tuollaista kuvaa köyhistä?

Ymmärrän pointtisi, kyllähän kaikki esitetty luo tietynlaista mielikuvaa. Toisaalta olen nähnyt myös sen, että jos köyhällä näyttää menevän hyvin (kuten sinulla), niin aina on niitä, joiden mielestä tuet ovatkin sitten liian hyvät. Eli jos sinä olet siisti ja onnellinen, etkä joudu näennäisesti luopumaan mistään, niin hei, sinulta voikin sitten ottaa pari sataa pois. Et näytä tarpeeksi köyhältä. Sinunhan pitää kärsiä, koska olet "elätti". 

Itse en ole tuota mieltä, mutta jotkut ovat. Minä taas ajattelen, että miksi köyhä ei saisi näyttää räjähtäneeltä tai miksi hänen kotinsa ei saisi olla sotkuinen? Eiväthän kaikki rikkaatkaan ole kauniita, tai heidän kotinsa upeita. Eikö meillä kaikilla ole oikeus elää myös "rumasti"?

Vierailija
10/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja olemme sellaista ihmistyyppiä, ettei tatskat edes käy mielessä. Ovatko tatskat kalliita? Aina ne mainitaan koska muoti on sellainen. 

Vierailija
11/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty edes köyhänä samastumaan tuohon "sillan alta reväistyn näköiseen" porukkaan, joka oli avustuspaikassa? 

Jos näyttää terveeltä ja liian hyvinvoivalta eli normaalilta, valtaväestö vihaa, koska ei köyhä saa olla onnellinen. Jos näyttää onnelliselta, alkaa armoton haukkuminen laiskaksi, että ihan kuin omasta valinnasta vain olisi köyhä. No, valtaväestö vihaa köyhiä kyllä muutenkin, mutta jos köyhä sentään näyttää köyhältä, ei häntä ehkä kehtaa haukkua. 

Vierailija
12/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi, kyllähän kaikki esitetty luo tietynlaista mielikuvaa. Toisaalta olen nähnyt myös sen, että jos köyhällä näyttää menevän hyvin (kuten sinulla), niin aina on niitä, joiden mielestä tuet ovatkin sitten liian hyvät. Eli jos sinä olet siisti ja onnellinen, etkä joudu näennäisesti luopumaan mistään, niin hei, sinulta voikin sitten ottaa pari sataa pois. Et näytä tarpeeksi köyhältä. Sinunhan pitää kärsiä, koska olet "elätti". 

Itse en ole tuota mieltä, mutta jotkut ovat. Minä taas ajattelen, että miksi köyhä ei saisi näyttää räjähtäneeltä tai miksi hänen kotinsa ei saisi olla sotkuinen? Eiväthän kaikki rikkaatkaan ole kauniita, tai heidän kotinsa upeita. Eikö meillä kaikilla ole oikeus elää myös "rumasti"?

Juu, kommentissasi on pointtinsa, koska mulle on käynyt niin, että en saa sairauslomaa. En ole uskottava koska mies pesee hiukseni ennen lääkäriin menoa jos väsyn ylettömästi, tai kaverimme käy tekemässä kodin korjaushommia joista pitäisi pulittaa satasia. Viimeksi korjasi pesukoneen. Tästä syntyy kuva, ettei ole mitään hätää.  Tavallaan joku addiktio pitäisi meidät uskottavina köyhinä!  Joo, räjähtäneen näköisenä olisin jo saikulla!

Vierailija
13/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kommentissasi on pointtinsa, koska mulle on käynyt niin, että en saa sairauslomaa. En ole uskottava koska mies pesee hiukseni ennen lääkäriin menoa jos väsyn ylettömästi, tai kaverimme käy tekemässä kodin korjaushommia joista pitäisi pulittaa satasia. Viimeksi korjasi pesukoneen. Tästä syntyy kuva, ettei ole mitään hätää.  Tavallaan joku addiktio pitäisi meidät uskottavina köyhinä!  Joo, räjähtäneen näköisenä olisin jo saikulla!

Masennushan "löytyy" usein siksi ettei jaksa huolehtia hygieniasta, vaatteista jne. Silloin Kela myöntää lääkärin kirjoittaman saikun? 

Jos jollakulla on vinkkejä, otan vastaan! Ap

Vierailija
14/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä nykyaikana tapahtuisi jos kampaamoon raahattaisiin lapsi joka itkee ja huutaa että haluaa pitkät hiukset.

Vierailija
15/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näyttää terveeltä ja liian hyvinvoivalta eli normaalilta, valtaväestö vihaa, koska ei köyhä saa olla onnellinen. Jos näyttää onnelliselta, alkaa armoton haukkuminen laiskaksi, että ihan kuin omasta valinnasta vain olisi köyhä. No, valtaväestö vihaa köyhiä kyllä muutenkin, mutta jos köyhä sentään näyttää köyhältä, ei häntä ehkä kehtaa haukkua. 

Minä en tajua tätä. Katselen nytkin kotia, kaikki on kierrätyksestä paitsi kk-palkkaisen työn aikana ostetut. Katson "annetusta" telkasta ohjelmaa ja aamupala 5 e maksaneen pöydän ääressä. Parisänky maksoi 28e. Ihan vain maistiaisiksi. 

Jos ihminen pyrkii elämään ihmisarvoisesti, vaikka hökkelissä tai ulkomailla lehmänlantamajassa virittämään valkoisen pöytäliinan ja kukkakimpun, hän nähtävästi on "vihan ansainnut"?

Vierailija
16/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky-Suomen "köyhä" asuu vähintään kaksiossa, ottaa tatuointeja, omistaa auton, tietokoneen ja kännykän, syö, juo ja käy Tallinnassa.

Ja mitä sitten? Jos kadehdit näitä asioita, niin lopeta työnteko, anna omaisuutesi pois ja rupea elämään toimeentulotuella. Taivas?

Vierailija
17/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon tuossa Hyvä köyhä -dokkarissa oli lavastusta, ettei vihattaisi? Vai oliko vain valittu kriteerit täyttävät henkilöt? 

Vierailija
18/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

valtaväestö vihaa köyhiä kyllä muutenkin

Onkohan näin? Tai onko kyse propagandasta?

Vierailija
19/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten? Jos kadehdit näitä asioita, niin lopeta työnteko, anna omaisuutesi pois ja rupea elämään toimeentulotuella. Taivas?

Aivan. Mielipiteenä täysin turha tähän keskusteluun. Köyhäksi kyllä pääsee, mutta jos sairastat, et välttämättä pääse pois sieltä.

Jos meillä olisi auto ja muut mainitut, eikä nykyistä tukiverkkoa esim. korjaustaitoisia ystäviä, emme kyllä pärjäisi enää. Ap

Vierailija
20/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin Ap:n ajatukseen liittyen kysyä, onko joku "stailannut" itseään huonompaan kuntoon, eli mennessään vaikka lääkäriin olisi tavallista ollut peseytyä, ja onkin sitten mennyt ihan haisulina ja tukka hatsallaan? Tai muun viranomaistahon kanssa asioidessaan?  Ja onko vaikuttanut siihen lopputulokseen, mitä on papereihin kirjoitettu masennuksesta. 

AV:lla olen lukenut yhtä ja toista, mutta kun täällä on niin paljon "viihdekirjoittajia" ei voi ihan tietää. Jos tähän saisi nyt asiallisia vastauksia?