Liikenneonnettomuuksien pelko, mitä tälle voi tehdä :(? Pelkään ratissa ja muiden kyydissä!
Onnettomuusuutiset ahdistavat.. Taas lehdessä oli miten joku kuoli kolarissa. Pelkään itse jostain syystä nykyään tosi paljon, että joudun onnettomuuteen. Aluksi pelko oli vain omassa ajamisessa ja ajattelin, että johtuu siitä kun en ole kokenut kuski. Olen vasta ostanut ensimmäisen oman autoni työmatkojen vuoksi, kortti minulla on kyllä ollut pitkään. Nyt olen kuitenkin huomannut, että olen jopa alkanut pelätä jos mies ajaa autoa.
Säpsähdän heti jos esim. tuuli ottaa yhtään autoon tai tulee joku pienikin äkkinäinen liike. Jos olen itse ratissa ja pitää esim. jarruttaa voimakkaasti, sydän alkaa heti välittömästi hakkaamaan ja olen todella ahdistunut. Sama jos auto esim. mutkassa yhtään luisuu niin olen heti aivan paniikin partaalla, vaikka mitään "oikeaa" hätää ei siinä tilanteessa olisikaan. En uskalla ajaa 100 km/h moottoritiellä, 90km/h on ihan maksimi mitä pystyn ajamaan. Koko ajan pelkään, että auto jotenkin luisuu/sinkoaa äkisti johonkin. Vaikka kaiken järjen mukaan jos on hyvä keli niin pitäisi uskaltaa ajaa jotain satasta, mutta en vaan pysty siihen. Sydän hakkaa ja pelottaa.
Helpottaako tämä jos ja kun ajokokemusta tulee lisää? Jostain syystä olen tosiaan alkanut pelätä myös muiden kyydissä, enkä ymmärrä miksi. Joka kerta kun itse ajan, koen sen tavallaan voitoksi että pääsin naarmuitta kotiin. Oletusarvohan se pitäisi olla, että pääsee ehjänä kotiin eikä niin päin, että ihme kun mitään ei käynyt.
Liioittelenkohan päässäni noita ns. läheltä piti tilanteita? Esimerkiksi jos joku tulee kolmion takaa ja joudun jarruttamaan vähän voimakkaammin, menen paniikkiin kun taas mies selviää näistä vaan jollain "oho"-ajatuksella. Kannattaisikohan tähän jo hakea ihan ammattiapua? Minulla myös motarilla tulee päähän kaikenlaisia pakkoajatuksia tai siis mielikuvia siitä miten minua ohittava ajaa kylkeen ja suistun tieltä tai mielikuva omasta autosta ojassa kun olen menettänyt hallinnan. Ihmettelen miten niin moni pysyy tiellä ja joskus kaverinkin kyydissä olen ihmetellyt kun hän istuu ihan rennon näköisesti ja vaan ohjaa sitä autoa, juttelee siinä samalla. Mun on tosi vaikea rentoutua ja istun hartiat korvissa, en todellakaan pystyisi keskittymään juttelemaan jollekin muulle..
Yksi toinen mitä pelkään on se, että ajan jalankulkijan päälle. Olen jäänyt itse teininä auton alle ja säikähdyksellä selvittiin. Tilanne tuli kuskille aivan puskista ja hän ei todellakaan ollut minua huomannut. Johtuukohan pelko tästä? Itse taas en pelkää auton alle jäämistä ollenkaan, pelkään vaan aiheuttavani haittaa muille.
Onko kellään samaa ongelmaa? Koen myös tämän jännityksen turvallisuusriskiksi ja se ei helpota pelkoani tokikaan yhtään!
Kommentit (29)
Se piti vielä sanoa, että olen yllättynyt miten jotkut ihmiset uskaltaa ottaa kädet pois ratista hetkeksi. Itse pelkään jotenkin auton sinkoamista tai jotain, en uskalla ajaa edes yhden käden varassa.
Ap
Tutulta kuulostaa... Suunnittelen ajoreitit niin että pyrin välttämään hankalia risteyksiä ja esim moottoritien ramppeja. Pahinta liikenteessä on joutua kiihdyttämään lyhyeltä rampilta moottoritielle. Ajattelen jatkuvasti kolareita ja tunnen olevani hengenvaarassa. Tunne ei ole niin paha silloin kun mies tai muu kokenut kuski ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa... Suunnittelen ajoreitit niin että pyrin välttämään hankalia risteyksiä ja esim moottoritien ramppeja. Pahinta liikenteessä on joutua kiihdyttämään lyhyeltä rampilta moottoritielle. Ajattelen jatkuvasti kolareita ja tunnen olevani hengenvaarassa. Tunne ei ole niin paha silloin kun mies tai muu kokenut kuski ajaa.
Sama mulla, en myöskään uskalla oikein esim. kääntyä ja änkeä itteäni vaan johonkin väliin. Pelkään, että toinen auto tulee kylkeen vaikka järjellä tiedän, että jos kaasuttaisin niin ehkä ehtisin ihan hyvin. Jään empimään ja sitten onkin liian myöhäistä jo mennä. Olen usein tukkeena sitten muille ja joskus on jopa töötätty kun en vaan oo uskaltanut mennä :(
Ap
Harjoittele ajamista jossain syrjässä. Siis sitä, että luotat omiin ajotaitoihisi. Tällä hetkellä olet vaaraksi muille ja itsellesi jos ajat autoa muiden seassa.
Oletko muuten ahdistunut, vai rajoittuuko se pelko tuohon asiaan? Mulla oli samanlaista, kun olin ahdistunut
Vierailija kirjoitti:
Oletko muuten ahdistunut, vai rajoittuuko se pelko tuohon asiaan? Mulla oli samanlaista, kun olin ahdistunut
Kyllä olen myös muuten ahdistunut, pelkään aina kaikessa pahinta.. En osaa tavallaan luottaa elämään ja heittäytyä, ajattelen ja pelkään esim. sairauksia, murehdin tehtyjä virheitä töissä ja pelkään potkuja yms. Eli ei se rajoitu vaan tähän autolla ajamiseen. Nyt on viime aikoina kuitenkin ollut pinnalla tämä autolla ajaminen. En sinänsä koe, että mun pitäisi varsinaisesti harjoitella. Osaan kyllä parkkeerata, vaihtaa kaistaa yms mutta silti pelkään jotenkin..
Ap
Ihan kommenttina tuohon alemmalla nopeudella moottoritiellä köröttely on itseasiassa vaarallisempaa luin liikennevirran vauhdissa eteneminen, kun se todennäköisesti aiheuttaa yllättäviä tilanteita muille tielläliikkujille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kommenttina tuohon alemmalla nopeudella moottoritiellä köröttely on itseasiassa vaarallisempaa luin liikennevirran vauhdissa eteneminen, kun se todennäköisesti aiheuttaa yllättäviä tilanteita muille tielläliikkujille.
No luuletko tosiaan, että en sitä tiedä? Totta kai mä tiedostan aivan helvetin hyvin, että oon tiellä muille autoilijoille siellä moottoritiellä jos alinopeutta joudun ajamaan. Sekös vasta ahdistaakin sitten kun muut pistelee menemään ohi ja mä vaan en uskalla ajaa kovempaa, samalla takaraivossa soimaa ajatus, että pitäis pystyä ajamaan kovempaa. Ei ainakaan helpota pelkoa tämä.
Aå
Eli ongelma ei ole autoilu, vaan ahdistus ylipäätään. Tiedätkö mikä sen on aiheuttanut?
Mutta tuohon yksittäiseen asiaan on kaksi apukeinoa: Ensinnä lopeta lukemasta uutisia liikenneonnettomuuksista. Niiden lukeminen ei todellakaan auta sinua yhtään. Miksi kiusaat itseäsi niillä, kun hyvin tiedät, että se ei ole sinulle hyväksi. En minäkään katso kauhuleffoja, koska en halua katsella seuraavaa viikkoa yöllä painajaisia. En keksi miksi ihmeessä minun pitäisi katsoa kauhuleffoja.
Toiseksi ala uskomaan Jumalaan ja rukoile jokaisen automatkan alussa. Se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luuletko tosiaan, että en sitä tiedä? Totta kai mä tiedostan aivan helvetin hyvin, että oon tiellä muille autoilijoille siellä moottoritiellä jos alinopeutta joudun ajamaan. Sekös vasta ahdistaakin sitten kun muut pistelee menemään ohi ja mä vaan en uskalla ajaa kovempaa, samalla takaraivossa soimaa ajatus, että pitäis pystyä ajamaan kovempaa. Ei ainakaan helpota pelkoa tämä.
Aå
Tarkoitin sitä, että se köröttely on itsellesikin vaarallisempaa...
Lopetat ensinnäkin noiden uutisten lukemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen myös muuten ahdistunut, pelkään aina kaikessa pahinta.. En osaa tavallaan luottaa elämään ja heittäytyä, ajattelen ja pelkään esim. sairauksia, murehdin tehtyjä virheitä töissä ja pelkään potkuja yms. Eli ei se rajoitu vaan tähän autolla ajamiseen. Nyt on viime aikoina kuitenkin ollut pinnalla tämä autolla ajaminen. En sinänsä koe, että mun pitäisi varsinaisesti harjoitella. Osaan kyllä parkkeerata, vaihtaa kaistaa yms mutta silti pelkään jotenkin..
Ap
No et sinällään osaa, että sinusta tuntuu että se meni aina "tuurilla" tai äärimmäisen kontrollointisi vuoksi.
Sinun pitäisi mennä jonnekin syrjäiselle, tyhjälle parkkipaikalle ja ajaa hiljaa kädet irti ratista ja sitten yhdellä kädellä ohjaten jne. jotta oppisit luottamaan autosi toimintaan.
Ymmärrän, että siltikin ahdistaa, mutta tuo olisi jo vähän käännettä parempaan.
Voin lohduttaa, että ajoin erittäin hyvin ja pelottomasti 20 vuotta pk-seudun liikenteessä, kunnes elämään tuli muu ahdistus ja aloin pelätä tiettyjä asioita ajamisessa. Ne ovat nyt lieventyneet ja toivottavasti häviävät taas.
Yksi neuvo: älä aja enää autoa. Se on kaikkien parhaaksi. Jännittävät kuskit on just niitä jotka aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä.
Tunnen itse pari, ja jos tulee vähänkään tavallisesta poikkeava tilanne niin yhtään ei tiedä mitä tapahtuu. Kuski voi tehdä ihan mitä vain koska pelkää henkensä edestä. Hengenvaarallista.
Mulla on samanlainen pelko. Vain jumala kaiketi voi auttaa. Seuraavalle automatkalle ajattelin pyytää rauhoittavan lääkityksen. Jos ei lääkäri kirjoita reseptiä, juon viiniä sitten. Mies ajaa ja minä pelkään. Lähinnä koska lapset ovat kyydissä, oma henki ei ole yhtä kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pelko lähtee altistamalla itseä sopivasti pelon kohteelle. Itsellä yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ilmeni mm. tuollaisena pelkona, ja ylivireytenä muutenkin. Siis ratkaisevaa on se, että pelko/ahdistus ei rajoitu yhteen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aå
Etkö tajua? Ongelma ei ole se, että olet muiden tiellä. Vaan se, että ajamalla poikkeavasti aiheutat itsellesi vaaran. Peräänajon todennäköisyys kasvaa ajotyylisi vuoksi. Muiden hermostuttaminen aiheuttaa holtittomia ohituksia kohdallasi, ja jos siitä seuraa jokin liikenneonnettomuus, niin on hyvin todennäköistä, että sinä olet siinä onnettomuudessa osallisena.
Hitaasti, epävarmasti ja poikkeavasti ajamalla altistat itsesi vaaraan. Korjaamalla ongelmasi parannat turvallisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen pelko. Vain jumala kaiketi voi auttaa. Seuraavalle automatkalle ajattelin pyytää rauhoittavan lääkityksen. Jos ei lääkäri kirjoita reseptiä, juon viiniä sitten. Mies ajaa ja minä pelkään. Lähinnä koska lapset ovat kyydissä, oma henki ei ole yhtä kallis.
Sinä ET JUO viiniä ja mene ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ET JUO viiniä ja mene ajamaan.
Etkä myöskään ota rauhoittavia ja mene ajamaan.
/14
Mulla oli ekan auton ostettuani samanlaista. Pelkäsin ja jännitin ihan hulluna. Osaan kyllä hallita sinänsä pelkoani, että ajoin kuitenkin siististi enkä panikoinut, mutta just tuo hartiat jäykkinä tyyliin hengittämättä... Se alkoi helpottaa kyllä nopeasti kun ajokokemusta tuli lisää, mutta edelleen jännitän huonommissa ajo-olosuhteissa ja vierailla reiteillä. Pyrin välttelemään isoille teille liittymistä kiihdytyskaistalta.
Sinuna hankkisin kyllä ulkopuolista apua, jos pelkotilat on pahenemaan päin. Voisikohan joku autokoulu olla erikoistunut pelkojen käsittelyyn?
Eikö kellään ole samanlaista?
Ap