Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyihmiset eivät muista, että pitkään tuijottaminen on epäkohteliasta?

Vierailija
01.02.2019 |

Sairastuin nuorena vaikeasti ja joudun siksi liikkumaan apuvälineen kanssa. Kävelyni poikkeaa siis melko paljon keskivertoihmisestä. Nyt olen huomannut, että yhä useampi ihminen tuijottaa minua kun kävelen. Tähän syyllistyvät erityisesti aikuiset mutta myös lapset. Ymmärrän, että erilaisuus kummastuttaa, mutta sellainen suu auki tuijottaminen, perään katsominen, kommentoiminen jne. tuntuu oikeasti pahalta. Kävelin vasta kotiin, kun kuulin isän ja ehkä n. 5-vuotiaan lapsen keskustelun minusta ja liikkumisestani (en voinut olla kuulematta sitä, koska he puhuivat niin kovaa).

Lapsi: Isä, miksi tuo täti kävelee noin?
Isä: Tädillä on vikaa päässä.
Lapsi: Se näyttää hassulta.
Isä: No niinhän se todella näyttää.

Voin lisätä tähän, että isä tuijotti minua kuin lehmä uutta porttia moneen kertaan päästä varpaisiin ja takaisin.
Purin huultani, etten sanoisi mitään. Tuollaisesta tulee oikeasti paha mieli. Mitä tuo isäkin kuvitteli moisen kommentin auttavan ja mikä oikeus hänellä oli edes arvostella minua? Onneksi näin ikäviä tapauksia sattuu harvoin. Lapsen kommentoinnin vielä jotenkin ymmärrän, mutta lapselle voi myös vastata asiallisesti ja häntä voi auttaa ymmärtämään.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ttu mikä ääliö isä. Tuohon olisi voinut sanoa että jaloissa on vika eikä päässä, sekä kovaan ääneen heittää jotain "voi lapsiparkaa kun isäsi on kusipää, ei tule sulla olemaan helppo elämä" tms.

Toljottajiin yleensä toimii vihaisesti lausutut taikasanat "Mitä vahtaat?", kirosanoja voi lisätä mielensä mukaan.

Vierailija
22/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*ttu mikä ääliö isä. Tuohon olisi voinut sanoa että jaloissa on vika eikä päässä, sekä kovaan ääneen heittää jotain "voi lapsiparkaa kun isäsi on kusipää, ei tule sulla olemaan helppo elämä" tms.

Toljottajiin yleensä toimii vihaisesti lausutut taikasanat "Mitä vahtaat?", kirosanoja voi lisätä mielensä mukaan.

Niin ja vaikka olisikin ns. "vikaa päässä" eli olisi ollut esim. aivoverenvuoto, aivoinfarkti, aivokasvain, ms-tauti tai muu neurologinen sairaus ei mikään oikeuta tuollaiseen kommentointiin ja arvosteluun. Mitäköhän se isä kuvitteli kommenttinsa auttavan ap:tä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi ihmisillä ei ole käytöstapoja? Ne voi opettaa myös lapsille.

Vierailija
24/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään poikkeamia tms, mutta jotkut kyllä tosiaan tuijottavat. Etenkin vanhemmat naiset. Olen alkanut tuijottaa tyynesti takaisin, kyllä ne jossain kohtaa lopettavat.

Vierailija
25/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää sellaiset täysin normaaleissa tilanteissa tuijottavat ihmiset. Juokset bussiin, ikkunasta ja pysäkiltä kyylätään epäkohteliaasti. Bussikortilta arvo loppu ja laite piippaa = lisää syitä tuijottaa. Tai jos ilmaannut pari minuuttia myöhässä ihan mihin tahansa, missä on jo ihmisiä, porukka vaan kääntää aaltona päät ovelle päin. Kivakiva.

Vierailija
26/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kaupanmyyjät möllöttää ihan avoimesti, jos olet yhtään kiinnostava. Sit tulee nää juntit, Etsikkö jotain jne. tokaisut.

Vierailija
27/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää sellaiset täysin normaaleissa tilanteissa tuijottavat ihmiset. Juokset bussiin, ikkunasta ja pysäkiltä kyylätään epäkohteliaasti. Bussikortilta arvo loppu ja laite piippaa = lisää syitä tuijottaa. Tai jos ilmaannut pari minuuttia myöhässä ihan mihin tahansa, missä on jo ihmisiä, porukka vaan kääntää aaltona päät ovelle päin. Kivakiva.

Ihmiset katsovat bussiin juoksijaa ja miettivät, ehtiiköhän se kyytiin. Kun joku saapuu täyteen huoneeseen, muut katsovat kuka ovesta tuli jne. Ihan normaalia. Piytäisikö leikkiä ettei muita ihmisiä ole olemassa? Varoa katsomasta? Minusta nämä sinun esimerkkisi eivät ole mitään tuijottamista, eivätkä liity siihen mistä ap kertoi.

Vierailija
28/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sanonut mitään? Tuollaisille pitää vastata samalla mitalla. Olisit sanonut vaikka että sinun päässäsi ei ole mitään vikaa, toisin kuin tällä moukalla isällä ja säälit lasta, jolla on id i ootti isä.

Näin on, takaisin pitää sanoa tosi napakasti tuollaisille idiooteille. Mutta tietty noin äkillisessä tilanteessa on vaikea keksiä nopeasti jotain. Sääli tosiaan lasta, jolla on noin kamala isä. Lapseenkin juurtuu nuo isän asenteet. 

Vierailija
29/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin saattaa tuijotus johtua ihan vain siitä, että kotona ei ole opetettu asiaa. Tässä tilanne on varmaan ollut erilainen, mutta tulipahan vain tällainen vaihtoehto mieleen.

Vierailija
30/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ihmiset tuijottaa todella usein ja todella röyhkeästi. Nuoremmat ei töllötä. Tämä minun kokemukseni

Vierailija
31/34 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään poikkeamia tms, mutta jotkut kyllä tosiaan tuijottavat. Etenkin vanhemmat naiset. Olen alkanut tuijottaa tyynesti takaisin, kyllä ne jossain kohtaa lopettavat.

Vanhemmat naiset tosiaan tuijottaa. Mulla on ollut tapana muljauttaa silmiäni tuijottajille, se on halveksiva ele.

Vierailija
32/34 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai varsinkin lapset katsoo, jos eivät ole ennen vastaavaa nähneet. Aikuisilta en myöskään ymmärrä tuijottamista.

"Purin huultani, niin etten sanoisi mitään."

Nimenomaan olisi pitänyt huutaa että "TÄLLÄ TÄDILLÄ ON SAIRAUS, EI VIKAA PÄÄSSÄ!" jos kerran ei ole. Niin olisivat ymmärtäneet. Kun tuollainen voi johtua niin monesta syystä. Asumani kerrostalon alueella välillä kävelee todella oudon näköisesti joku nainen ja jää välillä tuijottamaan milloin mihinkin suuntaan pitkäksi aikaa. Tottakai ensisijaisesti ajattelen, että hänellä on vikaa päässä. Siltä se touhu ainakin näyttää ulkopuolisen silmään. En tietenkään voi tietää, onko taustalla joku sairaus.. Mutta ymmärrä, etteivät he välttämättä pahaa tarkoittaneet, eivät vain voineet tietää..

Vierailija
33/34 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vimpelissä osataan tuijottaa eikä siellä autoilijat tervehdi. Siellä on se kahvilaki,jossa tuijotetaan ja puhutaan seläntakana kun kohteena ollut on lähtenyt kahvilassa.

Vierailija
34/34 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijotetaan ja suu auki. Miehet.