Miksi nykyihmiset eivät muista, että pitkään tuijottaminen on epäkohteliasta?
Sairastuin nuorena vaikeasti ja joudun siksi liikkumaan apuvälineen kanssa. Kävelyni poikkeaa siis melko paljon keskivertoihmisestä. Nyt olen huomannut, että yhä useampi ihminen tuijottaa minua kun kävelen. Tähän syyllistyvät erityisesti aikuiset mutta myös lapset. Ymmärrän, että erilaisuus kummastuttaa, mutta sellainen suu auki tuijottaminen, perään katsominen, kommentoiminen jne. tuntuu oikeasti pahalta. Kävelin vasta kotiin, kun kuulin isän ja ehkä n. 5-vuotiaan lapsen keskustelun minusta ja liikkumisestani (en voinut olla kuulematta sitä, koska he puhuivat niin kovaa).
Lapsi: Isä, miksi tuo täti kävelee noin?
Isä: Tädillä on vikaa päässä.
Lapsi: Se näyttää hassulta.
Isä: No niinhän se todella näyttää.
Voin lisätä tähän, että isä tuijotti minua kuin lehmä uutta porttia moneen kertaan päästä varpaisiin ja takaisin.
Purin huultani, etten sanoisi mitään. Tuollaisesta tulee oikeasti paha mieli. Mitä tuo isäkin kuvitteli moisen kommentin auttavan ja mikä oikeus hänellä oli edes arvostella minua? Onneksi näin ikäviä tapauksia sattuu harvoin. Lapsen kommentoinnin vielä jotenkin ymmärrän, mutta lapselle voi myös vastata asiallisesti ja häntä voi auttaa ymmärtämään.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se heinäsirkkanainen myyrmäestä?
Kuulin siis kaverilta tästä ja ap:sta tuli mieleen tämä friikki
Mikä ihmeen friikki? Ihan normaalilta ihmiseltä ap kuulostaa. Itselläsi tuntuu olevan vikaa päässä ja jossain muussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene muualle kerjäämään sääliä rampa
Häivy itse, käytöstavaton hullu.
Aphan se tänne tuli ruikuttamaan
Mistä lähtien on ruikutusta pyytää käytöstapoja?
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Istuin junaan niille vastakkaispaikoille, ja jo kun ilmestyin siihen vastapäätäni istunut ukko ei pystynyt lopettamaan toljottamistaan. Töllötti kun laitoin laukkuni ylös, riisuin takin ja kävin istumaan. En tiedä mitä ihmeellistä siinäkin oli, mutta hän vain tuijotti.
En kannata tuijottamista, mutta tässä kuvailemassasi tilanteessa minne sitä pitäisi katsoa jos penkki on vastakkainen. Hänellä ei ole mitään tarvetta kääntää päätään tai tuijotella kattoon saati lattiaan.
Tätä tilannetta en kutsuisi epäkohteliaaksi tuijottamiseksi. Vähän tilannetajua?
Onko ensimmäiset älylaitesukupolvet jo aikuistuneet? Koko ikä tuijotettu kuvaa ruudulla, ja ei tuu pieneen mieleenkään että siinä nenän edessä seisova oikea ihminen voi sitä tuijotusta pitää epämukavana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Istuin junaan niille vastakkaispaikoille, ja jo kun ilmestyin siihen vastapäätäni istunut ukko ei pystynyt lopettamaan toljottamistaan. Töllötti kun laitoin laukkuni ylös, riisuin takin ja kävin istumaan. En tiedä mitä ihmeellistä siinäkin oli, mutta hän vain tuijotti.
En kannata tuijottamista, mutta tässä kuvailemassasi tilanteessa minne sitä pitäisi katsoa jos penkki on vastakkainen. Hänellä ei ole mitään tarvetta kääntää päätään tai tuijotella kattoon saati lattiaan.
Tätä tilannetta en kutsuisi epäkohteliaaksi tuijottamiseksi. Vähän tilannetajua?
Ei sitä toista tarvitse silti möllöttää vaan voi esim. vaikka katsella ikkunasta. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä olet muita nimittelemään aivokääpiö?
Nilkuta sinä kotiisi keppeinesi heinäsirkka :D
Kuka tämä heinäsirkka on ja miksi sinä pilkkaat toista ihmistä? Olet henkisesti sairas.
Mikset sanonut mitään? Tuollaisille pitää vastata samalla mitalla. Olisit sanonut vaikka että sinun päässäsi ei ole mitään vikaa, toisin kuin tällä moukalla isällä ja säälit lasta, jolla on id i ootti isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta apuvälineen kanssa liikkuva ihminen on friikki? Okei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta apuvälineen kanssa liikkuva ihminen on friikki? Okei...
Älä friikkaa heinäsirkka xD xD
Kuka on Heinäsirkka?
Miksi trollaat ketjussa?
Miksi et osaa vastata yksinkertaisiinkaan kysymyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän totaalinen moukka ymmärrä hävetä idioottimaista käytöstään, tuollaiset puolustelevat toisiaan. V*tun juntit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli päässäsi oli ääni, joka kertoi sinulle näin.
Tiedoksesi: Liikuntavamma ei tee ihmisestä "friikkiä" tai "hullua".
Tuijottaminen on epäkohteliasta, mutta tuo isän käytös pahempaa. Tuntuu, että nykyään perskäytöstavat on hukassa. Tämä palsta muuten vetää puoleensa kaikenlaisia mt-potilaita älä niistä a.p välitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijottaminen on epäkohteliasta, mutta tuo isän käytös pahempaa. Tuntuu, että nykyään perskäytöstavat on hukassa. Tämä palsta muuten vetää puoleensa kaikenlaisia mt-potilaita älä niistä a.p välitä
Friikkijä on tuijotettu aina.100 vuotta sitten sirkuksessa ja nykyaikana kadulla.Se on ihan luonnollista
Tuijottaminen ei ole kohteliasta missään tilanteessa.
Liikuntavammainen ei ole mikään friikki.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin nuorena vaikeasti ja joudun siksi liikkumaan apuvälineen kanssa. Kävelyni poikkeaa siis melko paljon keskivertoihmisestä. Nyt olen huomannut, että yhä useampi ihminen tuijottaa minua kun kävelen. Tähän syyllistyvät erityisesti aikuiset mutta myös lapset. Ymmärrän, että erilaisuus kummastuttaa, mutta sellainen suu auki tuijottaminen, perään katsominen, kommentoiminen jne. tuntuu oikeasti pahalta. Kävelin vasta kotiin, kun kuulin isän ja ehkä n. 5-vuotiaan lapsen keskustelun minusta ja liikkumisestani (en voinut olla kuulematta sitä, koska he puhuivat niin kovaa).
Lapsi: Isä, miksi tuo täti kävelee noin?
Isä: Tädillä on vikaa päässä.
Lapsi: Se näyttää hassulta.
Isä: No niinhän se todella näyttää.Voin lisätä tähän, että isä tuijotti minua kuin lehmä uutta porttia moneen kertaan päästä varpaisiin ja takaisin.
Purin huultani, etten sanoisi mitään. Tuollaisesta tulee oikeasti paha mieli. Mitä tuo isäkin kuvitteli moisen kommentin auttavan ja mikä oikeus hänellä oli edes arvostella minua? Onneksi näin ikäviä tapauksia sattuu harvoin. Lapsen kommentoinnin vielä jotenkin ymmärrän, mutta lapselle voi myös vastata asiallisesti ja häntä voi auttaa ymmärtämään.
Sellaisia ne kokoomuslaiset on. Köyhät vaan kyykkyyn.
Onko ketjussa mainittu Heinäsirkka tämä radioääni Heinäsirkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän totaalinen moukka ymmärrä hävetä idioottimaista käytöstään, tuollaiset puolustelevat toisiaan. V*tun juntit.
No voooi hellanlettas :D ollaan sitä nyt niin aikuista niin aikuista
No sinä et ole ainakaan aikuinen. Ameeban tasolla olet :D :D :*D XD :'D ohis
Hei, ohis, huomaan että sulla ei nyt oo kaikki ihan kunnossa. Toivottavasti asiat järjestyy. Tän "trollaamisen" takana ei mikään kovin selväjärkinen ihminen voi olla. Annetaan hänen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ohis, huomaan että sulla ei nyt oo kaikki ihan kunnossa. Toivottavasti asiat järjestyy. Tän "trollaamisen" takana ei mikään kovin selväjärkinen ihminen voi olla. Annetaan hänen olla.
Tokihan idioottimaisesta käytöksestä huomauttavalla "ei oo kaikki ihan kunnossa" :D Huvittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan idioottimaisesta käytöksestä huomauttavalla "ei oo kaikki ihan kunnossa" :D Huvittavaa.
Siis tuo oli tarkoitettu tuolle sekavalle hymiö spämmääjälle jota lainasin. :)
Moi aloittaja! Olet ikävä kyllä oikeassa; kaikilla ihmisillä ei ole halua tai kykyä hienotunteisuuteen, toisen huomioimiseen tai yleensä inhimillisyyteen. Toivotan sulle voimia kaikkeen, joka päivään, ja muista, että kaikesta huolimatta - ja kaiken kanssa - sinä olet arvokas ja rakas ihminen: http://www.healingrooms.fi/?sid=118