Ylipuhukaa mut edes kokeilemaan imettämistä
Esikoisen kohdalla imetys tyssäsi lähinnä siihen, etten oppinut imettämään. Sairaalassa olo oli mulle todella ahdistavaa. Mulla on paniikkihäiriötä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja koska en saanut omaa huonetta, niin keskityin lähinnä siihen, että selviän tunti tunnilta eteenpäin, koska huoneessa oli joku toinenkin. En halunnut kokeilla imettämistä, koska samassa huoneessa oli muita ja sairaalassa halusin antaa korviketta. Senkin sain kauhean taistelun kautta vasta. Maito nousi kotonakin kyllä hyvin, mutta en ikinä oppinut mitään muuta asentoa, kuin makuultaan. En myöskään halunnut imettää muiden nähden ja aika paljon sukulaisia halusi käydä vauvaa katsomassa ja silloin oli pakko antaa korviketta.
Lopulta huomasin, miten helppoa oli korvikkeen kanssa. 5min ja kaikki oli ohi. Kaupungilla tms vaan korvikepakkaus auki ja maito pulloon ja se oli siinä. Sen sijaan, kuin olisi pitänyt ruveta etsimään imetyspaikkaa ja imetys yleensä kestää kauemmin. Korvikevauvat kai nukkuu paremmin myös.
Haluaisin nyt kuitenkin on tätä seuraavaa imettää. Ilmoitan vaan muille, ettei meille tulla, ennenkuin olemme valmiita ottamaan vastaan vieraita. Sairaalassa en aio imettää, vaan korvikkeella kotiin asti. Salissa toki voin yrittää imettää, mutta osastolla en.
Joku mua kuitenkin tossa imettämisessä vaivaa. Se tuntuu niin kamalan epämiellyttävältä, jopa siis vastenmieliseltä, vaivalloiselta. Siis kaikki mitä imettämisestä puhutaan on ihan helkkarin vaivalloista. Vauva viettää tissillä yli puolet vuorokaudesta, rintaraivarit, vauva vaatii tissiä öisin vielä yli vuoden iässä, vauva käyttää tissiä tuttina jne..
Ja silti. Osa musta haluaa kovasti yrittää imettää.
Kommentit (16)
Olet huono äiti. Et anna lapsellesi oikeaa maitoa koska korvike on ITSELLESI helpompaa. Olisit vaan jättäny lapsen tekemättä.
Surullista, että tunnet lapsesi ruokkimisen noin vastenmielisenä.
AP halusi kannustavia kommentteja imetykseen, mutta nää kaksi provokommenttoa varmistaa, ettei varmasti imetä.
Idiootit. Yleensä se imetyksen vastenmielisyys liittyy esim äidin itsetuntoon ja vartalovihaan. Oma keho ällöttää. Se ei liity mitenkään siihen vauvaan.
Kirjoita vaikka itsellesi paperille, miksi et halua imettää ja miksi haluat imettää. Mä sanoisin kaksi lasta imettäneenä, että imettämistä ei voi oikein kokeilla, kun just se alku on hankalinta. Jos et halua imettää, niin älä imetä, jos haluat, niin päätä, että sitoudut siihen tietyksi ajaksi. Jos olet jo päättänyt, että sairaalassa korvikkeella, voi olla, ettei siitä imettämisestä sitten tulekaan oikein mitään.
Imettäminen on helpompaa kuin tuttipullojen keittäminen yms. Kannattaa puhua ajoissa ja vakuuttavasti tuosta. Kysyä, miten voisi saada imetysrauhan sairaalassa. Minulla oli oma huone. Niitäkin saa hyvillä perusteilla. Vauva saa äidinmaidosta vaikka mitä. Eikö ole mitään lypsy-tms.mahdollisuutta vaikka ei varsinaisesti imettäisikään?
Eihän me voida sinua ylipuhua, jos kyse ei ole halusta/ tietämättömyydestä vaan pystymättömyydestä. Niihin syihin tai olosuhteiden järjestelyyn pitää puuttua ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että tunnet lapsesi ruokkimisen noin vastenmielisenä.
Eihän hän lapsen ruokkimista vastaan ole? Miten sen joku niin ymmärsi?
Sairaalassa saa kyllä oman huoneen noilla perusteilla. Ota asiaksesi se heti. Käynti nyt oikeesti ihan lääkärin vastaanotolle puhumaan peloistasi. Noilla sun tiedoilla saat oman huoneen tottakai. Oikein paljon voimia ja zemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Olet huono äiti. Et anna lapsellesi oikeaa maitoa koska korvike on ITSELLESI helpompaa. Olisit vaan jättäny lapsen tekemättä.
Jotkut sitten vain ovat huonoja äitejä. Itse en imettänyt. Syyt ei kuulu muille.
Mutta jotkut ovat huonoja ihmisiä kokonaisuudessaan. Onneksi omalla kohdallani huonous meni ohi , kun siirryttiin kiinteisiin ruokiin. Koska huonous koski vain imetystä. Meitä on monia, jotka eivät voi syystä tai toisesta imettää. Psyykkiset syyt ovat yhtä painavia kuin fyysiset.
Nyt otat asiaksesi heti sen, että pääset juttelemaan jonnekin. Saat kyllä oma huoneen. Sulla on selvästi ihan ahdistusta asioista ja se ei ole hyväksi.
Ajattele niitä syitä, joiden takia haluat imettää. Muista, että tällä kertaa ne sukulaiset ei parveile teillä. Imetys on minusta todella helppoa, kun ei tarvitse pulloja pestä ja desinfioida. Ajattele, että kokeilet ja voit aina lopettaa, ellei tunnu hyvältä. Tsemppiä, korvike ei ole millään lailla huono ratkaisu myöskään. Sun mielenterveys on kaikkein tärkeintä.
En pysty imettämään enkä sitä jaksa murehtia. Aivan naurettavaa väittää, että lapselta kieltää läheisyyden, jos se ei sitä tissiä saa lutkuttaa. Ihan samalla tavalla voi tarjota läheisyyttä ilman tissiäkin, tottakai se vauva tarvitsee sen ihokontaktin tästä huolimatta.
Kyllä se korvikkeellakin onnistuu, meitä on paljon äitejä, joilla on tuhoon fysiolioginen este ja ihan hyvin ne vauvat siitä selviää. Lopputulos on sama, sen vauva ei tiedä mikä syy siihen korvikeruokintaan on eikä traumatisoidu tämän perusteella.
Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. En minäkään antaisi kenenkään ulkopuolisen räpeltää väkisin tissejäni niinkuin monelle tehdään, joten ymmärrän sinua hyvin.
Se nyt on sinun tapauksessasi sivuseikka, että et imetä. Tärkeämpää, että hoidat pääsi kuntoon, sillä on isompi merkitys lapsillesi.
Ihan noin mielenkiinnosta, että missä pään voi hoitaa kuntoon? Itse yritin neuvolassa ottaa puheeksi monta kertaa ja vastaus aina "pelot ovat luonnollisia ja jokainen äiti miettii samoja asioita".vaikka siis mä olin todella ahdistunut.
Lapsi on 10v ja nyt alan päästä vähän yli asioista ja apua sain vasta työterveydestä myöhemmin.
Miksi ylipäätään ei koskaan puhuta imetyksestä ja psyykkisestä puolesta. Psyyke ja imetys liittyvät hyvin vahvasti toisiinsa ja en usko, että olet ainut äiti, jolla nimenomaan psyykkiset syyt vaikuttavat imettämiseen. Sen sijaan, että joku kätilö tällää ja runnoo väkisin sun tissiä vauvalle, niin voisi ihan vaikka miettiä sen äidin fiiliksiä ylipäätään imetyksestä.
Mulla liittyi juuri omaan vartalivihaan. En halunnut, että mun tissejä näkee kukaan.
No sitä se on. Vauva tykkää asua rinnalla. Säälin lastasi, jos kiellät häneltä oikean maidon ja läheisyyden.