Miten pääsitte eroon tiheästä yötissittelystä?
Meidän pian 4kk vanha vauvelimme on tottunut nukahtamaan rinnalle ja yöllä herättyään saanut aina tissin suuhunsa,johon nukahtaa uudelleen.Nyt nukahtamisesta ilman tissiä ei tahdo tulla mitään ja nyt sitä tissiä halutaankin jo tiuhaan pitkin yötä.Aamuyöstä eteenpäin pitäis tissin olla suussa lähes koko ajan yhtäjaksoisesti.Tiedän,että ihan omaa hölmöyttä on,mutta nyt jälkiviisaana tässä neuvoja kaipailen,että miten eroon nykyisestä tissittelyrumbasta?
Kommentit (5)
Meilläkin poika pienempänä suorastaan asui rinnalla. Kiinteiden aloitus harvensi yösyömisiä sekä tutin käytön oppiminen. Pari kuukautta sitten poika lopetti yösyömiset kokonaan, ikää nyt 10 kk.
Eli toisinaan kun ei saa tyttö unen päästä kiinni, vaan haluisi tissiä, niin silittelen pepusta ja selästä niin yleensä nukahtaa uudestaan. Nyt vaan on meillä kauhea röyhtäisyongelma, joka tulee toisinaan, ja sen takia joudun ottamaan tytön ihan syliin asti ja silittämään ja odottamaan että röyhtäisy tulee ja rauhoittuu. Meidän tytöllä ikää jo kohta liki 8 kk. ja silti syö öisin sen 2-3 kertaa. Olisi hauska kuulla muilta ovatko muiden vauvat ihan itekseen lopettaneet yösyötön vai pitääkö itse opettaa?
Sasku + typy 8 kk
ei ihan samasta tilanteesta ollut kyse, meillä neiti vain halusi hetken lussuttaa tissiä ja nukahtaa sitten, piti minua siis huvituttina, nälkä ei ollut. Tassuttelun avulla ja kapaloinnilla saatiin tämä loppumaan ja nyt nukkuu hyvin ihan tavallisen tutin kanssa.
Itse en kokeillut, mutta olen lukenut että juuri silittely saattaa auttaa. Kun aloittaa vauvaa silittään poskesta, päästä, sieltä mistä vauva rauhoittuu, silloin kun imettää ja kerta kerran jälkeen pikkuhiljaa yrittää samalla ottaa tissiä suusta. Lopulta tämä voi päätyä siihen, että vauva rauhoittuu jo pelkästään silittelyyn eikä tissiä tarvitse antaa.
Meillä yösyöminen loppui jokin aika sen jälkeen kun lopetin imettämisen pojan ollessa 7 kk. Aluksi jouduin antamaan joskus yöllä pullosta maitoa, mutta vähitellen yösyöminen loppui kokonaan, noin 8 kk iässä. Meillä poika ei muuten aluksi syönyt tuttia lainkaan vaan oppi sen vasta 5 kk iässä. Nykyäänkin tutti on meillä lähinnä lohduke ja nukahtamisapu. pojan esim. leikkiessä tutti pistetään piiloon.
vähän samansuuntaisesti edetty ja ikää nyt 3,5kk.. Ei voi omaksi hölmöydeksi oikeestaan laskea, lapsetkin yksilöitä ja toisille kelpaa tutti tai rätti rinnalle, toisille taas ei.. Meillä oon yöllä kokeillut vaihtaa ensin vauvan kylkeä ja painanut hellästi peiton päältä,kunnes rauhoittuu, joskus rättiä antanut hieman naamalle ja välillä kapaloitu löysästi peittoon ja menty hetkesi keinumaan.. Vaihtelevalla menestyksellä. Mutta välillä ja aika usein on vaa pakko ottaa viereen ja tissittää, koetan ite kestää sen hetken hereillä ja otta tissi heti pois kun vauva uinahtaa ja olla vaan siin lähellä josko nukahtais kokonaa ilman sitä tissiä..jos näyttää taas heräävän ni äkkiä tissi uudestaan suuhun ja taas pois ennekuin syvään uneen menee. Ideana et oppis nukahtamaan tietäen et saa tarvittaessa rinnan mutta et voi myös nukahtaa ilman sitä..