Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten varhain vauvan henkinen laiminlyönti näkyy?

Vierailija
01.02.2019 |

Olen vanhempieni sanoin ollut aina hiljainen ja kiltti vauva ja lapsi. Näin aikuisenakin olen tuntenut syyllisyyttä tunteiden näyttämisestä, niin positiivisten kuin negatiivisten. Toisaalta persoonani on epävakaa ja myös disso-oireita on aina ollut, joten negatunteita valitettavasti miehelleni vahvasti näytän. Muualla kuin kotona toki olen edelleen se kiltti "vauva".

Omat lapseni ovat temperamenttisia ja äkkipikaisia ja rohkeita joten vaikea uskoa, että perusluonteeltani olisin ollut mikään kiltti hissukka. Epäilen, että olen jäänyt jo vauvana vaille jotain tärkeää vuorovaikutusta, mikä on tehnyt minusta hiljaisen vauvan.

Olisi tervehdyttävää saada tietää lapsuudesta. Äitini pumpuloi kaiken pinkkiin höttöön ja itse en muista. Olisiko hypnoosi enemmän haitaksi kuin hyödyksi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan varhain, kyllä vauvakin aistii äidin vihaisuuden ja arvaamattomuuden. Minä en kuulemma ole koskaan itkenyt. Muistan kyllä 3-vuotiaasta eteenpäin itkeneeni henkeni hädässä vaikka äiti uhkasi hakkaavansa jos itken. Ja tekikin niin. Eli kyllä jo parivuotias ymmärtää viimeistään piilottaa tunteensa, varmaan nuorempikin.

Vierailija
2/4 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että jos kukaan ei vastaa vauvan tunneperäisiin tarpeisiin niin vauva masentuu mikä oireilee apattisuutena tai jatkuvana kitinänä. Vauvan kuuluisi olla välillä selvästi hyvällä tuulella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka äiti osaisikin kotona hoitaa vauvaa hyvin niin jos vauva joutuu esim. puolivuotiaana tarhaan on se vauvalle liian iso järkytys ottaen huomioon vielä tarhojen henkilöstövaheen.Muutenkin.

Vierailija
4/4 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvan viesteihin ja tarpeisiin ei vastaa vauvaiässä, niin voi näkyä pienen lapsen käytöksessä muun muassa siten että lapsi ei itke normaalisti koska on ikään kuin tottunut siihen, että itkuun ja hätään ei vastata eikä sillä heru lohdutusta ja turvaa.

Tämän olen nähnyt mm. oman tukilapseni kohdalla joka ei alkuun itkenyt mistään. Vaikka olisi lyönyt päänsä täysiä pöydän kulmaan, niin ääntäkään ei päästänyt. Saattoi mennä hiljaa ja huomaamattomasti pöydän alle yksin itkemään. Ei myöskään koskan sanonut missään asioissa vastaan. Muun muassa tällaisista asioista huomasin, että hän oli lapsuudessa jäänyt vailla huolenpitoa. Nykyään tämä asia on korjaantunut ja ainakin meillä ollessaan lapsi näyttää jo tunteensa ja on tottunut siihen, että aikuinen on turvana.