Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten hoivapalvelu maksaa, siis asiakas itse maksaa hoitonsa

Vierailija
31.01.2019 |

Asiakas maksaa, mutta saa myös tukea

Hoivapalvelujen vastuualuepäällikkö Pirjo Keränen kertoo, että esimerkiksi Kainuussa asukas maksaa tehostetusta palveluasumisesta keskimäärin 16 300 euroa vuodessa.

– Kainuun soten omissa hoitokodeissa hinta sisältää myös vuokran. Kun asukas on sijoitettu yksityiseen hoitokotiin, asukas tekee vuokrasopimuksen suoraan palveluntuottajan kanssa, eli se tulee tuohon lisäksi. Vuokrat vaihtelevat hoitokodeittain.
– Maksut ovat joka kerran asiakaskohtaisia. Toisella on korko-, metsätalous- tai vuokratuloja, toisella ei. Siinä katsotaan bruttotulot, ei omaisuutta.

Keräsen mukaan tehostetussa palveluasumisessa ei vanhuksella ole lain suojaamaa minimimäärää kuukausittaiselle käyttörahalle kuten laitoshoidossa olevalle on.

– Laitoshoidossa asiakasmaksu on enintään 85 prosenttia nettotuloista ja vähintään 107 euroa pitää jäädä henkilökohtaiseen käyttöön joka kuukausi. Se on lakisääteinen. Keskimäärin laitoshoidon asikasmaksu on noin 9500 euroa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään vanhus maksa kuluja kokonaan. Todelliset kulut on paljon isommat kuin tuloista voidaan saada ja kunta eli veronmaksajat maksaa kulut.

Vierailija
2/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuosta sadasta seitsemästä eurosta hoidokki maksaa lääkkeensä, vessapaperinsa ym. kulunsa. Taitaa mennä miinukselle aika monella vanhuksella.

Tuolla 85%: lla tuloista ( tarkoittaa siis eläkkeestä ) saa ruoan, katon päänsä päälle ja lääkkeiden jakamisen. Muut ajat makaat sängyssä vaipat märkänä, tapahtuu kaikenlaista hoitovirhettä mitä tämmöinen muistisairas ei edes ymmärrä itselle tapahtuneen.

Mikä ihme on tämä maksuseteli ?

Koko Sote on minulle ainakin entistä epämääräisempi asia ja sekasemmaksi vain menee, kun nuo vaalitkin lähestyvät. Yksi edustaja puhuu suu vaahdossa sen puolesta, toinen pelottelee suu vaahdossa sitä vastaan. Mitähän tässä nyt ihan oikeasti tapahtuukaan ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään vanhus maksa kuluja kokonaan. Todelliset kulut on paljon isommat kuin tuloista voidaan saada ja kunta eli veronmaksajat maksaa kulut.

Hyvä kun selvensit asiaa. Niinpä tietysti, mehän sen maksamme. Tai paremminkin Suomen nuoriso, joka nyt opiskelee ja tulee verovelvolliseksi.

Toivottavasti saavat maksamilleen verorahoilleen vastinetta mm. vanhushoidossa.

Vierailija
4/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on viime päivinä alkanut ihan oikeasti miettiä sitä, kun tulee vanhaksi, kuka hoitaa, missä hoitaa ja kuinka hyvin hoitaa ?

Vierailija
5/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka kauhulla seuraa tätä joka tuutista tulevaa vanhushoitoa. Enpä haluakaan tulla vanhaksi.

Vierailija
6/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalit tulevat. Kansa jakautuu, tai on jo jakautunut.

Onkohan näille nyt hyvätuloisille, siis rikkaille jo olemassa ihan oma hoitolaitos, missä tämä hyvin toimeentuleva, rikas vanhus, hoidetaan vimpan päälle 24/7 suurella kuukausi ja vuosimaksulla, jonka siis rikas hoidokki itse maksaa.

Hoitajamitoitus on 4.0. Eli desimaali kohdallaan.

Vierailija
7/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rikas joudu vanhainkotiin. Hänet hoidetaan kotona kun kerran rahaa on. Hänellä on varaa palkata vaikka kymmenen hoitajaa ihan itselleen.

Vierailija
8/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt valmiiksi -Lennän Sveitsiin eutanasiaan, 10 000 maksaa ei tarvitse kitua ja olla suomen hoivakotien pahoinpitelemänä. Ja tämä on totta.

Vierailija
9/39 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittätöntä, että jossain laitosmaisesssa sarjahoivassa vanhuksen  eläkkeestä tai varoista laskutetaan tuhansia euroja kuukaudessa! Vanhukset näyttävät olevan iso bisnes ja suurten ikäluokkien eläkemöitymisten myötä vuosi vuodelta myös alati kasvava bisnes. Herääkin kysymys, miten rakas äitini on voinut elää ja viihtyä kotonaan vuosia vähän päälle tonnin eläkkeellä, kun laitoksissa laskutetaan esim. tuplaten tai triplaten? Sivumennen - vaalikiima näyttää olevan hirveä.

Vierailija
10/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoivayritys tekee 20 milj. voittoa, niin luulisi sillä rahalla voitavan palkata lisää henkilökuntaa. Sinne keittiöön ja siivoamaan.

Mutta se raha menee sinne yrityksen johtohenkilöille että heistä tulisi miljonäärejä ja vieläpä nopealla aikataululla. Yksi vanhus sinne toinen tänne, mitä sillä nyt niin väliä on

kunhan vain voittoa tulee. Ihan kiva.

Vierailija
11/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku olikin jo ehdottanut kameravalvontaa päivä- ja vanhainkoteihin. Kannatan ! Omaisten on voitava tarvittaessa nähdä oman omaisensa nauhat jos alkavat epäillä hoitovirhettä tms.

Vierailija
12/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa, jos vanhus on varaton ja tarvitsee hoitoa? Kärsiikö hoidon laatu ja -taso, jos vanhuksella ei itsellä ole rahaa maksaa? Jätetäänkö köyhä vanhus heitteelle?

Vierailija
13/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitajan keskipalkka on noin 1800 euroa, mikä tekee työnantajamaksun kanssa noin 2300 euroa kuussa eli noin 27.600 euroa vuodessa. Tällä hinnalla saa noin 1700 työtuntia per vuosi. Vanhuksen kannattaakin ostaa palvelut omaan kotiin niin pitkään kuin mahdollista, pääsee paljon halvemmalla kuin näissä hoivakodeissa.

Mutta sitten kun tarvitseen hoitoa tai seurantaa 24/7, tulee halvemmaksi mennä hoitokotiin, vaikka se olisi kalliskin.  Oma yksityinen hoitaja 24/7/365 maksaisi nimittäin jo yli 11.000 euroa kuussa.

Kaikkein paras vaihtoehto voisi olla perustaa pieniä osuuskuntia / kommuuneita, joissa muutama vanhus yhdessä ostaa itselleen palvelut omakustannehintaan. Esimerkiksi neljään pekkaan jaettuna 24/7/365 hoitajapalvelu maksaisi enää noin 3000 euroa per vanhus.

Vierailija
14/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista tämä koko touhu hoivapalveluja antavista yrityksiltä. Olen ymmärtänyt niin, että muissa Pohjoismaissa ei tällaisia ongelmia ole. Siis tuo luku 0,5 on on korkeampi siellä.

Mutta jos työyhteisö voi huonosti, on eripuraa ja ei koeta kaikkia työntekijöitä samanarvoisiksi, niin sekin heijastuu asiakkaisiin. Tehdään hoivatyötä vähän sinne päin.

En nyt sano tätä pahalla, mutta naisvaltaisilla työpaikoilla eripuraa tulee helposti. Lisää miehiä hoitotyöhön, niin tasoittuu eripura -tilanteet. Harvoin tosiaankin miehiä näkee vanhainkodeissa työssä. Huono palkka ?

Vierailija
15/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukakohan hoitolaitos minut suostuu ottamaan vastaan sitten, kun se aika koittaa, että sinne joudun.

Olen ohutsuoli -avannepotilas vakavan hoitovirheen vuoksi ja saan siitä korvauksia.

Syömiset pitää tarkkaan katsoa, suoli toimii vinhaa vauhtia, veriarvot heittää ja joudun olemaan ravintotipassa hyvin usein.

Suonet ei enää vedä kunnolla ja verikokeen saaminen on ollut hakusessa. On leikattu kaulan alueelle se juttu, johon tiputetaan ja josta otetaan verikoe.

Jos olen niin dementoitunut siellä hoitokodissa, että en osaa enää kertoa kun minuun koskee ja onkin taas suolitukos, huudan vain, niin vaiennetaanko minut lääkkeillä ?

Niinhän minulle jo kertaalleen on tehty, aina annettiin kipulääkettä suolitukokseen. Puolitoista vuotta "se virus paholainen" minua kiusasi.

Laitanko jo nyt kaulaani lapun, että ....... ei tarvitse enää kamalasti hoitaa. Antakaa vain kipulääkettä. Riittävästi.

Kun minulta meni jo täysin luottamus Yliopistollisen sairaalan ensiapuun ja sisätautiosastoon, niin luuleeko joku, että luotan johonkin vanhushoitolaan, että siellä hoitavat edes jotenkin asiallisesti ?

Pelkkä dementia olisi minun tapauksessani se helppo. Mutta monisairas, paljon hoitoa vaativa kuten minä, tuskin kukaan huolii.

Vierailija
16/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatelkaa,hotelleissakin joutuu itse maksamaan yönsä.

Vierailija
17/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hoitotestamentti. Ei ainakaan elvytetä, jos saat sydärin.

Voihan vanhukset hoitaa kotonakin. Jää vanhuksen eläke ja hoitotuki sitten perheen käyttöön.

Vierailija
18/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotestamentti. En ollut tuota tiennytkään. Kiitos kun vastasit. Heti kohta tutustun siihen. Se varmaan on se sopiva minulle.

Vierailija
19/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten jos eläke on 1200 euroa ja omistaa vaikka metsää ja tulee metsätuloja? Eli vaikuttaako tuo? 

Vierailija
20/39 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ajatelkaa,hotelleissakin joutuu itse maksamaan yönsä.

Joutuu toki. Hotellissa tiedän tasan tarkkaan mistä maksan. Ja kun yövyn hotellissa, olen todennäköisesti ihan hyvässä kunnossa, en tarvitse hoivaa ja muistan kuka olen.

Mutta hoivakodissa....... mitä vastinetta minä sillä rahalla saan. Ainakin turvallisen olotilan toivoisin. Ja että minua kohdeltaisiin ihmisenä vaikka vaipoissa olisinkin.

Kommenttisi oli vähän sanoisinko outo ja hmmm..... ajattelematon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän