Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö lautasen tyhjääksi? Kuinka paljon kotitaloudessanne menee ruokaa roskiin?

Vierailija
31.01.2019 |

Millä tavooin vältän hävikin syntymistä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön. Ei yhtään.

Vierailija
2/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tule ollenkaan ruokahävikkiä, biojätteeseen menee vain kasvisten kuoria yms. Käyn kaupassa pari kertaa viikossa, ja kokkaan aina vain yhden aterian kerrallaan (en tykkää syödä samaa ja/tai lämmitettyä ruokaa). Tämän vuoksi kaappeihin ei koskaan jää ruoanjämiä tai käyttämättömiä raaka-aineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina syödään lautanen tyhjäksi, sille otetaan vain sopiva määrä kerrallaan. Korkeintaan nokare riisiä tai pastaa voi mennä roskiin.

Ruokahävikkiä todella vähän, joskus joku leipäsiivu jos en tee niistä krutonkeja. Ylikypsät hedelmät smoothieen vaikka pakkasen kautta, nahistuvat juurekset sosekeitoksi. Ylijäävät ruoka-annokset pakkaseen ja opiskelijalle/anopille tai kiirepäivien ruuaksi tai " jatkojalostuksern".

Eilen jäi yli 3dl jauhelihakastiketta ja laitoin pakkaseen. Se riittää sellaisenaankin kahdelle mutta siitä saa paprikoiden täytteenä 4 hengelle aterian lisäämällä riisiä ja vaikka vähän linssrjä tms.

Vierailija
4/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

Minulla on outo tapa jättää aina pari lusikallaista lautaselle. Opin sen aikoinaan asuessani ulkomailla, kohteliaisuutta siis. Ja se on jäänyt.

Ja vaikka en kohtelias olisikaan, niin yritän lopettaa syömisen sitten, kun olen täynnä. En näe mitään hyvää siinä, että se ruoka on ennemmin minun vyötärölläni kuin roskissa.

Meillä on aika iso ruokahävikki välillä. Olen aina ostanut kaksi isoa paketillista ruisleipää, ja ne ovat kestäneet vajaan viikon. Joku meillä on lopettanut sen syömisen. Ja minulle riittää yksi viipale päivässä.

Vierailija
5/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lautasen syön aina tyhjäksi, mutta en ihan aina jaksa syödä lapsen jätöksiä. Noin ylipäätänsä kuitenkin vain joitakin lusikallisia menee roskiin.

Vierailija
6/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja syön lautasen aina tyhjäksi, mutta kun samaa ruokaa on on syönnyt sen 3-4 päivää niin se alkaa maistumaan pahalta ja loput on jo pakko heittää pois. Pienempien annosten tekeminen taas tulisi kalliimaksi eikä säästäiso rahaa joten valinta rahansäästön ja ruokahävikin väliltä on hankala.

Vierailija
7/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina syödään lautanen tyhjäksi, sekä aikuiset että lapset. Kotona, koulussa, ravintolassa. Ruokaa otetaan sen verran kuin jaksetaan syödä, lisää voi hakea mutta ei jättää.

Vierailija
8/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään

Vierailija
9/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja ruokaa ei jää yli. Hedelmien jasvisten kuoret ym ovat ainoat jotka jää. Kun teen ruokaa niin laitan osan pakkaseen heti ja syön sitten sieltä.

Vierailija
10/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina syödään lautanen tyhjäksi, sille otetaan vain sopiva määrä kerrallaan. Korkeintaan nokare riisiä tai pastaa voi mennä roskiin.

Ruokahävikkiä todella vähän, joskus joku leipäsiivu jos en tee niistä krutonkeja. Ylikypsät hedelmät smoothieen vaikka pakkasen kautta, nahistuvat juurekset sosekeitoksi. Ylijäävät ruoka-annokset pakkaseen ja opiskelijalle/anopille tai kiirepäivien ruuaksi tai " jatkojalostuksern".

Eilen jäi yli 3dl jauhelihakastiketta ja laitoin pakkaseen. Se riittää sellaisenaankin kahdelle mutta siitä saa paprikoiden täytteenä 4 hengelle aterian lisäämällä riisiä ja vaikka vähän linssrjä tms.

Iso peukku 👍

Vierailija
11/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen yleensä ruokaa sen verran mitä syön, keittoa joskus monta päivää. Jos jotain jää yli/ehtii mennä vanhaksi, siitä huolehtii koira, eli ei mene roskiin. Kaurapuuroa tulee joskus tehtyä liikaa, se on ainoa asia, mikä ei koiralle kelpaa. Joskus se menee roskiin, joskus teen puuronjämistä leipää.

Vierailija
12/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä menee aika paljon ruokaa roskiin. Aina ei jaksakkaan joku kaikkea syödä tai tulee tehtyä liian paljon ruokaa.

Vierailija
13/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina lautasen tyhjäksi enkä heitä ikinä ruokaa roskiin. Ihmetyttää, että AMK:in ruokalassa nuoret aikuiset jättävät toistuvasti syömättä, vaikka itse annostelevat ruoan itselleen. Arvostuksen puute suututtaa minua.

Käyn kaupassa kerran viikossa ja teen aina uuden ruoan. Keittoa jää joskus kahdelle päivälle.

Vierailija
14/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee ruokahävikkiä lähinnä sen takia että mieheni on tuurisyöppö. Välillä syö lämmintä ruokaa kuin hevonen ja välillä vain voikkareita. Pyrimme ottamaan lautaselle sen minkä syömme mutta kieltämättä välillä tulee otettua liikaa enkä ala sitä väkisin syömään loppuun.

Vierailija
15/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, joten jos ruokaa jää lautaselle niin pistän sen jääkaappiin odottamaan seuraavaa ateriaa. Biojätettä tulee hyvin vähän, korkeintaan karvisten kuoria tai broilerin luita.

Vierailija
16/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein syön lautasen tyhjäksi ja otan lisää. Sitten tajuankin ottaneeni liikaa lisää ja laitan lautasen jääkaappiin odottamaan seuraavaa nälkää. Seuraavalla nälällä yleensä arvostan valmista ruokalautasta minkä voi vain tyrkätä mikroon. Omia ruokalautasiani tyhjennän roskiin yleensä vain, jos ruoka on syömäkelvottoman pahaa. Harvoin on.

Koen ruuanlaiton olevan sen verran iso vaiva, että mieluummin en heitä mitään itsetekemääni hukkaan. Liian isoille ruokamäärille hyödynnän pakastinta, ja myös jalostan tähteitä uuden näköisiksi ruuiksi.

Välillä kuitenkin joku muu jättää meille jotain ruokia joita en ole valmistanut ja joita minun ei tee mieli syödä, jatkojalostaa eikä pakastaa. Sellaisia saatan heittää roskiinkin. Samoin ravintolassa saatan jättää syömättä osan lautasellani olevasta ruuasta, jos en voi mukaankaan ottaa.

Lapseni eivät aina syö lautasiaan tyhjiksi. Lasten ruuantähteet välillä syön itse saman tien, välillä laitan jääkaappiin ja välillä laitan roskiin. Mitään tosi pieniä määriä en viitsi alkaa säilömään jääkaapissa seuraavaa ateriaa varten, vaan roskiin vain jos en jaksa itse heti niitä syödä. Joskus lasten ruuanloput myös näyttävät jo kertaalleensyödyiltä tai imeskellyiltä ja silloin minusta ovat jo roskaa.

Vierailija
17/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mene koskaan biojätteeseen valmistettua ruokaa. Jos esim. lasten lautasille jää jotain, koira syö sen. 

Meillä tulee kyllä paljon biojätettä, koska käytän paljon kasviksia ruuanlaitossa, mutta harvemmin ruokaa, yleensä vain kuoria ja kantoja sek teen- ja kahvinpuruja. Kyllä joskus menee homeeseen jääkaapissa jotain, mutta aika vähän. 

Vierailija
18/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuntuvat kaapivan loppuruuat lasten lautasilta. Jo 80 -luvulla todettiin että se on yksi syy äitien lihomiseen, tästä mainittiin jopa neuvolassa ettei niin kannata koskaan tehdä. Ilmeisesti tämä ohje on täysin unohdettu.

Vierailija
19/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lautastani tyhjäksi lähes koskaan. En tykkää ähkystä. En vain voi syödä itseäni täyteen.

Mies ja koira syövät aina mitä minulta jää.

Vierailija
20/26 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mee yhtään. Koira syö jämät jos lasten lautasille jää. Mies ottaa eväät aina jos jää ruokaa syömättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän