Ferritiini
Pyysin lääkäriltä ferritiinin mittaukseen lähetettä, mutta kieltäytyi tekemästä, koska kuulemma muoti-ilmiö. Onko näin?
Kommentit (7)
Mulle on käynyt samoin. Myöskään kilpirauhasarvoja ei suostunut määräämään. Oireita vaikka kuinka, mutta kuulemma naisten muotijuttu nyt diagnosoida itselleen raudanpuutetta.
Ei niihin labroihin mitään lääkärin lähetettä tarvita.
Mikä tahansa yksityinen lääkäriasema oikein mielellään ottaa sinulta labrat, kunhan maksat.
Vakuutukseen sitä et tietenkään saa, kun kyseessä ei ole sairauden hoito.
Kunnallisella puolella ei riitä resursssit tuollaiseen pelleilyyn, muutenkin on tiukkaa.
V 2011 fe 5
V 2012 fe 7
V 2014 fe 7
V.2016 fe 7
V.2018 fe 29
V.2019 fe 40 ja suunta ^
Nythän on päästy jo normaalin alarajalle🤷♀️
Tän https://lahiomutsi.fi/2019/01/11/ferritiini-mittaus-kun-vasymys-ei-ota-… luettuani menin vihdoin mittaamaan labraan. Ferritiini 13 ja d-vit 59. Ei ihme ku väsytti.
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin labroihin mitään lääkärin lähetettä tarvita.
Mikä tahansa yksityinen lääkäriasema oikein mielellään ottaa sinulta labrat, kunhan maksat.
Vakuutukseen sitä et tietenkään saa, kun kyseessä ei ole sairauden hoito.
Kunnallisella puolella ei riitä resursssit tuollaiseen pelleilyyn, muutenkin on tiukkaa.
Mä olen 3 vuoden aikana käynyt lääkärissä 12 kertaa. Saikulla olen ollut useamman kuukauden, osa-aikasaikulla toisen mokoman. On tutkittu useaan otteeseen erikoissairaanhoidon puolella. Oli pahoja sydänoireita, hengästymistä, hiustenlähtöä, pahaa aivosumua, täysin vetämätön ja aloitekyvytön olo. Todella poikkeavaa normielämään verrattuna.
Ferritiinin mittausta pyysin pari kertaa. Eieiei, tuommoisia turhia, ei tarvitse. Kävin lopulta yksityisellä ja arvo oli 3. Kunnon pitkän rautakuurin jälkeen KAIKKI oireet helpottivat.
Olisi ehkä tullut halvemmaksi munkin kohdallani ottaa alkuun se yksi pikkuinen labrakoe varsinkin kun kaikki muu mahdollinen on kuitenkin testattu.
(Ja oireet muuten palaavat välillä ja silloin olen käynyt uudestaan kokeissa. Ja kas vain, on taas tippuneet alle kympin. Yli 30 niin ei oireita)
Ferritiinin säännöllinen mittaaminen esim. kohdunkaulansyöpäseulontojen yhteydessä tulisi kyllä varmasti halvemmaksi kun diagnosoimattoman raudanpuutteen vuoksi terveydenhuoltoa kuormittavat mammat...
Et ole ainoa, olen kuullut monelta samaa.