Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet ihmisestä, jolla ei rahkeet riitä edes ammattikorkeakouluun?

Vierailija
31.01.2019 |

Kaveri hakenut AMK-insinööriksi jo 4 vuotta putkeen. Ei usko kun sanon ettei kaikilla riitä rahkeet. Sanoo vaan että on unelma ala jonne haluaa joskus jokatapauksessa. Miten saan tälle taottua järkeä päähän?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö mitä se sua liikuttaa? Hakekoon vaikka 10 kertaa jos siltä tuntuu. Silloin ei ainakaan pääse jos luovuttaa.

Vierailija
2/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AMK:hon kyllä pääsee, jos vaan jaksaa hiukan lukea pääsykokeisiin. En usko, että normaalikyvyillä ja järjellä varustettu ihminen ei sinne pääsisi halutessaan. Sanot kaverille, että oot valmis tsemppaamaan ja olemaan tukena kun valmistautuu pääsykokeisiin.

Mut osa ihmisistä on vaan sellaisia haihattelijoita, et unelmia on, mut niiden eteen ei olla kuitenkaan valmiita tekemään työtä. Enkä nyt yleistä, että aina unelmat voi saavuttaa, mutta jos unelma on AMK-insinööri niin se on kyllä Suomessa kenen vaan saavutettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No AMK:hon kyllä pääsee, jos vaan jaksaa hiukan lukea pääsykokeisiin. En usko, että normaalikyvyillä ja järjellä varustettu ihminen ei sinne pääsisi halutessaan. Sanot kaverille, että oot valmis tsemppaamaan ja olemaan tukena kun valmistautuu pääsykokeisiin.

Mut osa ihmisistä on vaan sellaisia haihattelijoita, et unelmia on, mut niiden eteen ei olla kuitenkaan valmiita tekemään työtä. Enkä nyt yleistä, että aina unelmat voi saavuttaa, mutta jos unelma on AMK-insinööri niin se on kyllä Suomessa kenen vaan saavutettavissa.

Varmaan muualle, Metropolian suosituimpiin aloihin on kyllä ollut tunkua.

Vierailija
4/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo aikoinaan rohkaisi minua ja totesi ettei minulla ole lukupäätä ja ei suvussa ole lukupäätä.

Päätin sitten kouluntukseni peruskouluun.

Helpommin tulee tukia kun ei ole käynyt mitään ammattioppilaitosta. Jos nintendolla pelailu olisi työ, niin olisin ammattimies parhaimmasta päästä.

T: 44v mies

Vierailija
5/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, että hakee polkuopintoihin. Sinne pääsee ilmoittautumisjärjestyksessä. 

Se ettei pääse amkiin, ei kerro pärjäämisestä siellä. Sitähän ei voi tietää, jollei ole sisään asti päässyt. Itsekin olen suorittanut kaksi tutkintoa yliopistosta, mutta amkiin en päässyt, vaikka pari kertaa hain.

Vierailija
6/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri hakenut AMK-insinööriksi jo 4 vuotta putkeen. Ei usko kun sanon ettei kaikilla riitä rahkeet. Sanoo vaan että on unelma ala jonne haluaa joskus jokatapauksessa. Miten saan tälle taottua järkeä päähän?

Sinähän olet tosi reilu kaveri kun käytät oikein aikaa ja vaivaa ja pyydät vielä apuakin siihen, kuinka latistaa ja nujertaa toisen unelma ja haave. - Saatko tästä tosien vähättelystä ja halveksemisesta, jotain isompiakin kiksejä ja nautintoa (?) 

Onneksi et ole minun kaverini. 

Vierailija
7/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-paikkojahan taitaa alalla kuin alalla olla enemmän kuin hakijoita. Eli kyllä sinne oikeasti halutessaan pääsee, mutta ei nyt tietenkään välttämättä Helsinkiin tai Tampereelle.

Vierailija
8/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa luokkivaljastaa hevosen ja ajaa sillä, niin on ihan ok ihminen.

Vierailija
9/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummon poika kirjoitti:

Mummo aikoinaan rohkaisi minua ja totesi ettei minulla ole lukupäätä ja ei suvussa ole lukupäätä.

Päätin sitten kouluntukseni peruskouluun.

Helpommin tulee tukia kun ei ole käynyt mitään ammattioppilaitosta. Jos nintendolla pelailu olisi työ, niin olisin ammattimies parhaimmasta päästä.

T: 44v mies

Olisi mielenkiintoista tietää, että miten eksyit juuri tälle palstalle... Mutta joo. - Jos totta on, mitä kirjoitit sanomapahan vaan, että sillä milliaisten läheisten kanssa elämme ja käytämme aikaamme saattaa olla meihin isompi vaikutus, kuin ainakaan itse olen aina valmis myöntämäänkään. Itse olen kiitollinen paitsi vanhemmille niin myös edesmenneille isovanhemmilleni ja monelle muulle läheisilleni siitä, että ovat yleesä jaksaneet kannustaa ja tsempata minua vaikka taatusti ovat nähneet myös sen, että opiskelu ei ole ollut minulle helppoa ja on usein vaatinut työtä. Ja vaatii yhä, kuten pelkästään tämän postauksen kirjoitusvirheistä voinee havaita.  PS: Käsittääkseni videopelien pelaamisesta, kuten nintendolla pelaamisesta järjestetään kilpailuja, joissa voi voittaa "ihan mukavia" pääpalkintoja, joten ehkä voit ansaista sieltä. Ts. ukson että meillä kakilla on mahdollisuus pärjätä ja löytää keinot joiden kautta päästä eteenpäin. Mutta kuten sanottu se on helpompaa, jos ympärillä on kannustavia ja tsemppavia läheisiä. Edes se yksi, joka voit olla yhtä hyvin sinä jollekulle toiselle, kuten hän ja/ tai minä, kuka vain toinen toisillemme. 

Vierailija
10/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet tosi reilu kaveri kun käytät oikein aikaa ja vaivaa ja pyydät vielä apuakin siihen, kuinka latistaa ja nujertaa toisen unelma ja haave. - Saatko tästä tosien vähättelystä ja halveksemisesta, jotain isompiakin kiksejä ja nautintoa (?) 

Onneksi et ole minun kaverini. 

Opiskelen itse yliopistossa minne pääsin ensimmäisellä KIRKKAASTI SISÄÄN. Joten mulle ei auota päätä onko selvä?

Ap

Vierailija
11/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
12/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä anaalivaiheen keskusteluja.

Vierailija
13/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin AMK-inssilinjoille pääsee oikeastaan kuka tahansa, joka käy nimensä kirjoittamassa pääsykoepaperille. Esim. Prosessi-ja materiaalitekniikka Turussa on tuommoinen linja.

Vierailija
14/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinakin pääsee AMK:hon.

Vierailija
15/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni viime vuosina Laurea on ollut se kaikista vaikein. Metropolia kai toisena. Moniin amk-aloihin pääsee epätodennäköisemmin kuin yliopistoon. Mitäs ap siihen sanot?

Vierailija
16/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No amk työllistää aika mukavasti. Siellähän on sotealatkin. Amk-opiskelijoilla on myös paljon hyviä suhteita työelämään koulun kautta ja he verkostoituvat paremmin. Suurin osa on alansa hommissa jo ennen valmistumista.

Vierailija
17/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni viime vuosina Laurea on ollut se kaikista vaikein. Metropolia kai toisena. Moniin amk-aloihin pääsee epätodennäköisemmin kuin yliopistoon. Mitäs ap siihen sanot?

Laureassa ei ole ihan kaikkia linjoja tarjolla mitä Metropoliassa.

Vierailija
19/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selität sen että sadoista hakijoista ei sitten kaikki halukkaat pääse vaikka varmasti hyvin pääsykokeeseen valmistautuneita on useampi kuin pari kymmentä? Ei sinne noin vaan kuka tahansa pääse. X määrä otetaan sisään ja loput jää nuolemaan näppejään.

Naurettava väite, jos olet akateeminen niin ihmettelen kyllä kapeakatseisuutesi määrää.

Vierailija
20/32 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sitten? Toki, jos on iso unelma jostain tietystä alasta, ei ensimmäisen kerran jälkeen tietenkään heitetä hanskoja tiskiin, vaan yritetään uudestaan paremmalla valmentautumisella. Mutta viidennellä kerralla ehkä kannattaa alkaa miettiä jo muuta.

Ei korkeakoulutuksen pointti olekaan, että kaikilla sinne rahkeet riittäisi. Valitettavasti koulutuksen laatu on kärsinyt aivan järkyttävästi kun sisäänottomääriä on lisätty, joten nykyään sinne pääsee myös ihmisiä,  joilla ei mitään edellytyksiä syvempään ajatteluun ole.  Mutta ongelma on enemmän rakenteellinen - nykyään ei pääse töihin enää peruskoulupohjalla ja monilla amisaloillakin työttömyyslukemat on korkeita. Valtio on keksinyt, että lisäkoulutus lykkää ongelmaa n. 5 vuodella eteenpäin. 

Mutta ei se kenenkään ihmisarvoa vähennä, vaikkei rahkeet riittäisi amkiin tai yo:oon.