Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten asperger todetaan?

Vierailija
31.01.2019 |

Uteliaisuudesta kysyn, miten tuo käytännössä diagnosoidaan. Asperger-piirteitä voi olla ns. normaaleilla ihmisllä joten miten asperger erotetaan mahdollisesti muista oireyhtymistä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tekee moniammatillinen tiimi ja siihen sisältyy monelaisia testejä.

https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/diagnosointi

Vierailija
2/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain asperger-diagnoosin yhdellä käynnillä neurologiaan perehtyneet psykiatrin vastaanotolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilla ihmisellä ei voi olla asperger-piirteitä. Asperger-piirteet tarkoittavat sitä, että lääkäri on diagnosinut ne.

Vierailija
4/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tekee moniammatillinen tiimi ja siihen sisältyy monelaisia testejä.

https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/diagnosointi

Noin toimitaan vain alle 12-vuotiaiden lasten kohdalla. Itse sain diagnoosin yläasteikäisenä. Minulle ei tehty mitään testejä, mutta olin psykiatrisella osastolla osastojaksolla. Aikuiset saavat diagnoosin yhdellä lääkärikäynnillä.

Vierailija
5/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain asperger-diagnoosin yhdellä käynnillä neurologiaan perehtyneet psykiatrin vastaanotolla.

Mistä tiedät, että diagnoosisi on oikea? 

Vierailija
6/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuropsykiatri haastattelee diagnosoitavan, tämän vanhemmat sekä mahdollisesti puolison. Lisäksi myös neuropsykologi haastattelee diagnosoitavan ja tekee tälle psykologisia testejä. Oleellista on poissulkea mahdolliset muut selitykset diagnosoitavan oireille sekä selvittää, kuinka varhaisessa vaiheessa oireet ovat ilmenneet ja kuinka pysyviä ne ovat luonteeltaan.

Vierailija
7/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tutkimukset veivät n. puoli vuotta. Psykiatri, neuropsykiatrinen sairaanhoitaja, psykologi ja toimintaterapeutti haastattelivat / teettivät testejä vuorollaan. Kaikilla ei toki näin kauaa mene tutkimuksissa.

Vierailija
8/13 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-diagnooseja ei enää anneta. Kyseessä on autismin kirjoon kuuluva häiriö, joten sellaisen diagnoosin voi saada.

Vierailija
9/13 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä poissuljetaan muut syyt

Vierailija
10/13 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä poissuljetaan muut syyt

Tämä. Aikuisena diagnosoituna minulta testattiin kaikki persoonallisuuspiirteet, ja tehtiin psykologiset testit jonka jälkeen vasta alkoi sairaalarumba neuropsykologisissa testeissä ja haastatteluissa. Neuvolakorttiani myöten kaikki todistukseni ja tietoni tilattiin ja elävä vanhempani haastateltiin, oireita on pitänyt löytyä jo lapsuudesta.

Henkilökohtaisesti: en usko hetkeäkään jonkun yksityseltä muutamalla käynnillä ostamaan diagnoosiin. Minua tutkittiin asian tiimoilta 1,5 vuotta.

Vierailija
11/13 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatellaan sukulaisia

Vierailija
12/13 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, mihin aikuinen sitä diagnoosia tarvitsee? Onko se enempi sellainen, että "ahaa, tästäkö se kaikki johtuu" vai onko heille tarjolla jotain apuakin, toimintaterapiaa tai jotain? Tiedän että nuorempana diagnosoidut ovat avun piirissä, saavat täysi-ikäisyyden kynnyksellä tukiasunnon ja saavat opiskelijoita suurempia tukia, mikä auttaa taloudellisesti opintojen aikana kun ei tarvitse opintotuen varassa kitkutella. Mutta jos on jo aikuinen ja opiskelee normaalisti tai on työelämässä jo, niin onko mitään apua tai tukea tarjolla? Puhun nyt sellaisista, joilla normaali arki sujuu.

Joistain ihmisistä näkee kyllä jo melkein ensi silmäyksellä, että selvä asperger. Ihmettelen, mihin voidaan tarvita jotain 1,5 vuoden tutkimuksia. Ehkä jos kyseessä on joku hyvin lievä tapaus?

Vierailija
13/13 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, mihin aikuinen sitä diagnoosia tarvitsee? Onko se enempi sellainen, että "ahaa, tästäkö se kaikki johtuu" vai onko heille tarjolla jotain apuakin, toimintaterapiaa tai jotain? Tiedän että nuorempana diagnosoidut ovat avun piirissä, saavat täysi-ikäisyyden kynnyksellä tukiasunnon ja saavat opiskelijoita suurempia tukia, mikä auttaa taloudellisesti opintojen aikana kun ei tarvitse opintotuen varassa kitkutella. Mutta jos on jo aikuinen ja opiskelee normaalisti tai on työelämässä jo, niin onko mitään apua tai tukea tarjolla? Puhun nyt sellaisista, joilla normaali arki sujuu.

Joistain ihmisistä näkee kyllä jo melkein ensi silmäyksellä, että selvä asperger. Ihmettelen, mihin voidaan tarvita jotain 1,5 vuoden tutkimuksia. Ehkä jos kyseessä on joku hyvin lievä tapaus?

Tarvitaan muiden häiriöiden poissulkemiseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi