Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttäminen Suomessa

16.05.2006 |

Hei vaan kaikille!

Onko kenelläkään moisesta kokemusta? Haluaisin synnyttää Suomessa ja asun vakituisesti Ranskassa. Kela-korvaukseen minulla ei siis ole oikeutta. Tiedän, että synnyttäminen Suomessa on mahdollista vaikka asuukin ulkomailla, mutta olisinkin hinnoista kiinnostunut. Minkä hintaista se on? Olisin kiitollinen kaikista vastauksista, sillä tämä on todella tärkeää minulle. Aurinkoista kevään jatkoa kaikille!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävän " tavallinen" synnytys lyhyellä sairaala-ajalla maksoi 4000 euroa. leikkaus tms nostaa laskua kovasti.

Vierailija
2/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minä kuulun Suomen sosiaaliturvan piiriin ja olen mieheni mukana komennuksella Ranskassa. Toinen lapseni syntyi vuodenvaihteessa täällä Ranskassa ja kokemus oli kaikin puolin parempi kuin aiempi synnytys Suomessa; henkilökunta oli ammattitaitoista ja hoitohenkilökuntaa oli riittävästi toisin kuin Suomessa ja sairaalaoloajan sai viettää yksityishuoneessa. Minä olen erittäin tyytyväinen, että valitsin synnyttämisen tällä, vaikka pitkään mietin myös Suomeen matkustamista. Jos olisin synnyttänyt Suomessa, olisi sinne pitänyt lentää jo kuukausi ennen laskettua aikaa ja palaamaan olisi päässyt vasta sitten, kun vauvalle olisi saatu passi. Mies ei olisi pystynyt töistään irrottautumaan niin pitkäksi ajaksi, joten hän ei olisi päässyt osallistumaan synnytykseenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

täälläpä toinen Ranskassa synnyttänyt ja samanlaiset kokemukset kuin nimim. Abeille, synnytys sujui tosi hyvin (valitsin yksityissairaalan), henkilökuntaa todella paljon, vauvan kanssa autettiin ihanasti alkuun, lantionpohjan jumpat ja muut kätilön toimesta synnytksen jâlkeen..mua ei sais todellakaan Suomeen synnyttämään! mulla kâvi itse asiassa niinpäin että koko alkuraskauden olin Suomessa neuvolan seurannassa ja vasta loppuvaiheessa lensin Ranskaan niin että tuleva isä pââsi mukaan synnytykseen, eikä ole kaduttanut. tsemppiä jokatapauksessa!

Vierailija
4/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ja tuttavieni kokemukseni puoltavat myös Ranskassa synnyttämistä. Teen mieluummin kolmannen lapseni täällä Ranskassa. Hoito, huoneet, puudutukset, jälkiseuranta jne ehdottomasti parempaa kuin Suomessa.

Jos kuitenkin Suomeen synnyttämään haluat, lystin joudut ymmärtääkseni maksamaan kokonaisuudessaan itse.

Kellu

Vierailija
5/9 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä minua huolettaa ranskan kielen taitoni, eli en kieltä osaa kuin välttävästi, olen asunut Ranskassa vasta kahdeksan kuukautta. Jotenkin koen suomen kielisen ympäristön olevan " turvallisempi" . Olisihan minulla toki mieheni mukana synnytyksessä, hän on ranskalainen, mutta jotenkin se tulkkaaminen ponnistustilanteessa kuulostaa lähinnä huvittavalle. :) Suositteletteko siis yksityistä sairaalaa vai yleistä? On totta, että jos tulisin Suomeen synnyttämään asiat menisivät todella monimutkaisiksi, järjestelyjä tarvisi paljon. Pitää siis vielä miettiä asiaa. Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille ja kirjoittakaa toki lisää kokemuksianne jos haluatte, olen utelias! :)

Vierailija
6/9 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäminen Suomessa vaatii vain pientä EU-byrokratiaa.

Hoitoon oikeuttava maksusitoumus on muistaakseni lomake E112, joka siis Sinulle kirjoitetaan Ranskassa, ja sitten tuot sen mukanasi suomalaiseen sairalaaan. En muista, mistä sitä anotaan (Suomessa kai omasta sairaanhoitopiiristä), mutta kysele vaikka Ranskan KELAa vastaavasta toimistosta! Maksusitoumus oikeuttaa synnyttämään Suomessa samaan hintaan kuin KELAn piiriin kuuluvat henkilöt. Sairaala sitten laskuttaa Ranskan valtiota.

Vierailija
7/9 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

vastaan taas koska mun tilanne oli niin samanlainen, eli silloin kuin poika syntyi niin mulla samoin ranskan kielitaito oli aikas vajavainen, mun mies on siis myös ranskalainen jonka luo läksin sitten suomesta synnyttämään (opiskelut oli mulla vielä suomessa kesken joita pakersin raskausaikana). kyllä se synnytys kielipuolenakin ihan kivasti sujui, sen verran kuitenkin kieltä ymmärsin että pystyin ihan jotakuinkin osallistumaan synnytysvalmennukseen, kaikkea en tainnut aina ihan täysin ymmärtää tosin. synnytyksen aikana kätilö taisi aika pitkälle kommunikoida kyllâ mieheni kanssa mutta eipä mulla ollu välttämättä sellanen olokaan että olisin hirveesti puhua pâlättâny, tunnelma oli kuitenkin tosi rauhallinen ja lepposa, muistan kun kätilö sano tulevalle isälle että tuus kattoon nyt pää alkaa näkymään jo, mulla oli niin hyvät puudutukset etten tuntenu vauvan etenemistä ollenkaan.

valitsin yksityissairaalan , mutta tâstâ voi olla montaa eri mieltä, jos vauvalle sattuu jotain odottamatonta siinä tiimellyksessä niin isossa julkisessa sairaalassa on varmasti paremmat " tehohoito" -valmiudet. " mun" sairaalassa oli jokatapauksessa ihanat hoitajat, paljon henkilökuntaa ja muutenkin olin tyytyväinen koko hommaan, anestesialääkâri tuli muutamassa minuutissa laittamaan puudutukset aamuyöllä kun aloin olla tosi kipeä, joten senkään puolesta ei valittamista.

Vierailija
8/9 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-asia lienee jotenkin junailtavissa jos kyse on EU-maasta, mutta sairaalalasku koostuu paitsi asiakasmaksusta myös kuntaosuudesta, jolle pitää löytyä joku maksaja. Voihan sen tietenkin itsekin maksaa.

Itse mietin näitä asioita viime syksynä, jolloin kyselin suom. sairaaloista muutamia hintatietoja. Mitään täsmällisiä vastauksia ei tietenkään etukäteen kukaan antanut, mutta esim. poliklinikkasynnytys olisi ollut alkaen 600 euroa, pahimmassa tapauksessa (komplikaatioita, sektio) 4000e. Keskiverto alatiesynnytys olisi ollut luokkaa 1700 euroa.

Tähän sitten päälle kulut matkoista ja kakkosasunnon hankkimisesta. Mies ei olisi päässyt mukaan synnytykseen ja perhe olisi " hajonnut" pitkäksi aikaa. Siksi päädyin synnyttämään asuinmaassamme Venäjällä huolimatta siitä että suurin osa expatriaateista valitsee lennon länteen.

Kielipuolisuus ei minulle ollut lopulta mikään ongelma. Synnytys oli kolmas, tiesin mitä odottaa ja sitä paitsi se kävi niin nopeasti, että aika vähän siinä puhua kerkisi... Paljon tärkeämpää oli se, että saatiin koko perhe olla yhdessä ja vauva sai aloittaa elämänsä omassa kodissaan.

Jos tämä on ensimmäinen kertasi, ei asialla ehkä ole niin suurta väliä, mutta jos takana on aiempia synnytyskokemuksia, kannattaa varmaan selvittää millä lailla synnytyksenhoitoon liittyvät tavat ja käytännöt uudessa maassa eroavat. On sitten helpompi sopeutua kun tietää vähän etukäteen mitä voi olla tulossa. Minun mielestä tässäkin kannattaa olla avoin ja ennakkoluuloton ja luottaa kätilöihin - näitäkin asioita voi hoitaa hyvin monella tavalla. :)

Vierailija
9/9 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kyse kahdesta eri asiasta:

Kotikunnalla on merkitystä silloin, kun henkilö kuuluu Suomen sosiaaliturvaan.

Sen sijaan jos kuuluu toisen EU-maan sosiaaliturvaan, sillä ei ole merkitystä. Jos mainitsemani maksusitoumuksen E112 saa, sosiaaliturvamaa maksaa kaikki kulut, myös kotikunnalle kuuluvan osuuden. Suomen valtion /kotikunnan kontolle ei periaatteessa jää mitään vaan kaikki peritään potilaan sosiaaliturvamaasta. Potilas tietysti maksaa sen normaalin sairaalalaskun eli omavastuuosuuden.

Mainitulla lomakkeella E112 siis saa laajempaa hoitoa kuin eurooppalaisella sairaanhoitokortilla (vastaa vanhaa E111-lomaketta), siksi sitä pitää erikseen anoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan