Säästäjät/sijoittajat: miten meinaat toimia osakesäästötilin kanssa
Myytkö osakkeita ja siirrät rahat sinne vai aloitat säästämisen sinne alusta?
Kommentit (17)
En avaa osakesäästötiliä, sillä olen jo sen verran kokenut sijoittaja, että se ei oikein ole minua varten. Mutta erinomaisen hyvä juttu, että sellainen Suomeenkin saadaan. Lisää kansankapitalismia luvassa.
Kai se riippuu siitä, millaiset kulut välittäjä keksii tuolle tilille lätkäistä.
Sinä kokenut sijoittaja nro 2. Miten minimoit verot ja oletko tehnyt niin sijoittajanurasi alusta asti?
Asiaa harkitseva
Tilissä minua mietityttää, että jos maksimisijoitus on 50 000€, niin saako osakkeiden kurssi vaihdella sen yli?
Vierailija kirjoitti:
Sinä kokenut sijoittaja nro 2. Miten minimoit verot ja oletko tehnyt niin sijoittajanurasi alusta asti?
Asiaa harkitseva
Toistaiseksi olen pääosin vain kasvattanut salkkua, joten myyntivoittoveroja olen maksanut hyvin vähän. Osingoista tietenkin menee verot, mutta kyllä sen kestää.
Olen toiminut samoin. Miten olisi ammattimaisen sijoittajan pienemmät veroprosentit? Mikä estää?
Asiaa harkitseva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa harkitseva
Toistaiseksi olen pääosin vain kasvattanut salkkua, joten myyntivoittoveroja olen maksanut hyvin vähän. Osingoista tietenkin menee verot, mutta kyllä sen kestää.
Osinkoverot syö korkoa korolle ilmiötä
Minä meinaan 'salkusiivouksen' yhteydessä siirtää pala kerrallaan osakesäästötilille. Eläkepottia olis tarkotus kerätä, 20 vuotta aikaa.
Minulla on kapitalisaatiosopimus, eli vakuutuskuori, joka toimii vähän samalla tavalla, paitsi ettei siinä ole 50.000€:n ylärajaa. Itse asiassa kiinnostaisi, mitä eroa on vakuutuskuorella ja osakesäästötilillä on?
Nyt on palstan sijoitusneroilla kerrankin tilaisuus loistaa, eikä vain puhua hyvistä osingonmaksajista. Kiitos jo etukäteen tietäville!
Kertokaa joku mitä hyötyä tämmöisestä tilistä on verrattuna siihen, että sijoittaa rahat suoraan pörssiosakkeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa joku mitä hyötyä tämmöisestä tilistä on verrattuna siihen, että sijoittaa rahat suoraan pörssiosakkeisiin?
Salkun sisällä voi ostaa ja myydä ja verot maksetaan vasta kun sieltä nostaa rahaa.
En luota siihen, että ehdot pysyvät samana tulevaisuudessa eli skeptinen asian suhteen. Eläkevakuutukset pilattiin jälkikäteen osittain lainsäädännön kautta, vaikka kustannuksetkin ovat korkeat.
Vierailija kirjoitti:
En luota siihen, että ehdot pysyvät samana tulevaisuudessa eli skeptinen asian suhteen. Eläkevakuutukset pilattiin jälkikäteen osittain lainsäädännön kautta, vaikka kustannuksetkin ovat korkeat.
Kaikessa sijoittamisessahan on aina markkinariskin lisäksi myös lainsäätäjän riski. Koskaan ei esimerkiksi voi etukäteen tietää, miten niitä verotetaan tulevaisuudessa.
Minä en ainakaan keksi miten tuo osakesäästötili voisi piensijoittajan asemaa heikentää, ellei se sitten aikanaan lakkautettaisi. Nythän joutuu aina maksamaan myyntivoitosta verot, vaikka niistä voikin vähentää tappioita.
En oo tälläsestä kuullutkaan, taidan silti jatkaa perinteistä osakesijoittamista.
Ei kannata vielä alkaa hekumoimaan. Maailma ehtii mennä konkurssiin ennenkuin tuon tilin saa. Eikö se ollut tulossa aikaisintaan 2020 loppuvuodesta.
En avaa, sijoitan nytkin vain indeksirahastoihin, joilla on jo käytännössä sama veeokohtelu mitä osakesäästötilissä olisi.
Up??