Ihmiset, jotka kuuntelevat vain mitä sanotaan eivätkä kiinnitä huomiota siihen mitä jää sanomatta.
Ovat ainakin myyntimiesten helppo kohde. Mutta itse pidän muutenkin aika naiiveina ihmisiä, jotka kritiikittä uskovat, että sanottu on koko totuus. Kun itselläni kiinnostus kohdistuu usein enemmän juurikin siihen mitä jätetään sanomatta.
Esimerkiksi luetellaan jostain ihmisryhmästä ne, jotka kannattavat tiettyä ajatusta. No, ok. Onhan sekin jotain, mutta minä mietin välittömästi, että ketä ei mainittu ja miksi he eivät kannata ajatusta. Ja menen kyselemään heidän näkemyksensä, sillä se antaa aina huomattavasti enemmän tietoa.
Tai kun joku kertoo oman totuutensa jostain tilanteesta. Olen huomannut, että on ihmisiä, jotka välittömästi luovat oman mielipiteensä kerrotun mukaan, ja heidän mielestään asia on sillä selvä. Minä taas huomaan heti mitä asioita hypättiin yli ja mitä jätettiin kertomatta, ja haluan selvittää nuo asiat ennen kuin luon oman mielipiteeni.
Olen hyvin tavallinen ja tylsä ihminen, joten en usko, että minun tyylinikään on mitenkään harvinainen. Joskus vain joidenkin sinisilmäisyys hämmästyttää.
Millaisia kokemuksia teillä muilla on aiheesta?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku ihminen oikein intoutuu kehumaan itseään, niin siitä tilanteesta saa aika paljon viihdyttävämpää, kun keskittyy itse siihen mitä tuo ihminen jättää sanomatta. Sitten kun haluaa, että tuo ihminen hillitsee puhetulvaansa tai itsekehuaan, niin kannattaa itse suosia niitä keskustelunaiheita, jotka hän ohittaa tai joita hän välttelee tai jotka hän itsekehussaan ohittaa.
Besserwisserin kohdallakin löytyy ne puheenaiheet, joiden kohdalla hänellä tuleekin vessahätä, tärkeä puhelu, viesti tai nälkä hakea lisää syötävää.
Ap vaikuttaa aikamoiselta besserwisseriltä.
Juu tiedostan. Yritän live-elämässä hillitä tätä taipumusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kommunikointiin ei kuulu toisten haukkuminen ja arvosteleminen. Suomalaisten käytöstavat menneet, joten monet eivät ilmeisesti ymmärrä eroa näiden välillä kun puhutaan fiksusta, reilusta ja suorasta puheesta. ( Sivistys.)
Mitä tarkoitat? Ei sanomatta jättäminen tarkoita haukkumista.
Ap
ap jätti kertomatta miltä osastolta kirjoittelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunikointiin ei kuulu toisten haukkuminen ja arvosteleminen. Suomalaisten käytöstavat menneet, joten monet eivät ilmeisesti ymmärrä eroa näiden välillä kun puhutaan fiksusta, reilusta ja suorasta puheesta. ( Sivistys.)
Mitä tarkoitat? Ei sanomatta jättäminen tarkoita haukkumista.
Ap
Viestini ei ollut ap: lle. Joku puhui ystävänsä vikojen luettelemisesta. Viestini oli hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt joku teistä seuraa mitä vastapuoli jättää kertomatta? Missä tilanteissa? Ja mitä hyötyä siitä on?
Ap
Joku ei kerro kaikkea. Motiiveja en edes arvuuttele. Jos on salattavaa, se ei ilmeisesti kestä päivänvaloa.
Näin juuri. Kyllähän se jotain epäilyksiä herättää, kun tajuaa, että nyt tuo toinen ei kyllä kertonut ihan kaikkea. Jos esittää lisäkysymyksen, niin vastaukseksi tulee kiertelyä. Sillä ainakin saa varmistuksen, että jotain hän salaa.
Ap
Kokemusta on. Jos tuo kohdistuu normaalia vakavampiin asioihin, minulla menee hetkessä luottamus koko ihmiseen.
Mistä kuvittelet että vastapuoli uskoo mitä sanot , vaikka myötäilisi ja nyökkäilisi kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Se mitä ei sanota, on pelkästään sinun mielikuvitustasi.
Varsinkin kun se, joka salailee ja puhuu puutaheinää, sanoo niin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kuvittelet että vastapuoli uskoo mitä sanot , vaikka myötäilisi ja nyökkäilisi kuinka?
Ei voi tietää koska en ole ajatustenlukija. Täsätkin näkee miten vaikeaa ihmisten on ymmärtää toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Keneltä kysyt? Tässä ketjussa kukaan ei tainnut ilmoittaa käyttävänsä itse noita puolitotuuksia.
Ap
Ihmisillä on tapana uskoa ensikäden kertomukseen kritisoimatta.
Nykyään kun näen uutisen Mietin mitä sen takana on. Esimerkiksi ihmisten pelkoa käytetään usein heidän ajatuksiensa hallinnassa. Ja pelon kautta he saadaan kannattamaan mitä halutaan. Vaikka sotaa tiibetiä ja pahaa Dalai lamaa vastaan.
Kuka omistaa median, omistaa ihmisten ajatukset, vaikka he päällisin puolin kuvittelevat elävänsä totuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tai kun joku kertoo oman totuutensa jostain tilanteesta. Olen huomannut, että on ihmisiä, jotka välittömästi luovat oman mielipiteensä kerrotun mukaan, ja heidän mielestään asia on sillä selvä. Minä taas huomaan heti mitä asioita hypättiin yli ja mitä jätettiin kertomatta, ja haluan selvittää nuo asiat ennen kuin luon oman mielipiteeni.
Sellaisen välittömästi muodostetun mielipiteen ei tarvitse olla pysyvä, sillä se toimii vuorovaikutustilanteessa puskurina ja jopa manipuloinnin voi sallia tiettyyn rajaan vaikka vaatiikin jälkikäteen työstämistä.
Olen kasvanut isossa epävakaassa naisvaltaisessa perheessä pahnanpohjimmaisena ja olen mestari tulkitsemaan mikroeleitä, äänenpainoja tai -painottomuutta. Muuten en olisi pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä ei sanota, on pelkästään sinun mielikuvitustasi.
Tässä esimerkki, mihin ikävyyksiin voi joutua kielellisesti poikkeuksellisen lahjakkaan ihmisen kanssa jolle ei tuottanut omantunnontuskia puhua sujuvasti muunneltua totuutta.
Puistattaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut isossa epävakaassa naisvaltaisessa perheessä pahnanpohjimmaisena ja olen mestari tulkitsemaan mikroeleitä, äänenpainoja tai -painottomuutta. Muuten en olisi pärjännyt.
Luulen, että minäkin olen mestari tulkitsemaan mikroilmeitä varsinkin silloin kun ihminen puhuu.
Automyyjän työtä on kiinnittää ostajan huomio hyviin ominaisuuksiin ja jättää mainitsematta, että viimeisin huolto on tekemättä ja että talvirenkaat ovat ihan puhkiajettu. Kritiikittömästi kuunteleva ostaja ajaa kaupasta ulos loistayksilön, joka on nyt markkinoiden vuoksi myynnissä edulliseen hintaan. Hänellä on siis vain luokattoman hyvä tuuri, joka kannatti hyödyntää heti tänään, sillä huomiseen mennessä joku muukin olisi varmasti löytänyt tämän loistoyksilön.
Ostaja huomaa vasta kotona, että eihän talvirenkaista ollut mitään puhetta ja ne näyttävätkin olevan surkeassa kunnossa. Ja pahus vieköön, huoltokin pitää heti tilata. Oikeasta kyljestä löytyi pieni lommokin, enpäs sitä liikkeessä huomannut, kun siihen oli se viereisen auton ständi laitettu nojaamaan. Kun meinasin siirtää sitä, niin myyjä huuteli tulemaan heti katsomaan kiiltävää konehuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen välittömästi muodostetun mielipiteen ei tarvitse olla pysyvä, sillä se toimii vuorovaikutustilanteessa puskurina ja jopa manipuloinnin voi sallia tiettyyn rajaan vaikka vaatiikin jälkikäteen työstämistä.
Missä tilanteissa manipulointi on mielestäsi hyväksyttävää?
Minä en hyväksy sitä missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteissa manipulointi on mielestäsi hyväksyttävää?
Minä en hyväksy sitä missään tilanteessa.
Lasten kasvattaminen on manipulointia. Sinulla ei siis ole lapsia?
Näin juuri. Kyllähän se jotain epäilyksiä herättää, kun tajuaa, että nyt tuo toinen ei kyllä kertonut ihan kaikkea. Jos esittää lisäkysymyksen, niin vastaukseksi tulee kiertelyä. Sillä ainakin saa varmistuksen, että jotain hän salaa.
Ap