Voiko psykoottinen henkilö vaikuttaa "normaalilta"?
Eli voiko psykoosi oireilla niin ettei sitä ulkopuoliset huomaa mitenkään, tai kuittaa stressiksi? Kunhan mietin.
Kommentit (58)
Voi. Psykoosi voi olla kapea-alainen ja liittyä vain tiettyyn asiaan, jota ulkopuolinen ei havaitse. Graavi psykoosi on sitten toinen juttu.
En usko. Ajattelu voi olla todella erikoista ja se kyllä paljastuu heti, jos ollaan puheissa. Pahimmillaan sairas näkee ja kuulee olemattomia ja on todellakin muissa maailmoissa. Psykoosi on useimmiten kauhea kokemus, joten ihminen on peloissaan, ahdistunut ja levoton, mikä on myös helppo havaita. Joskus psykoosi ilmenee myös hyvin erikoisena pukeutumisena ja meikkaamisena.
Voi. Itse esimerkiksi olin täysin "normaali" päällepäin, kun en kertonut oudoista ajatuksistani kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Psykoosi voi olla kapea-alainen ja liittyä vain tiettyyn asiaan, jota ulkopuolinen ei havaitse. Graavi psykoosi on sitten toinen juttu.
Kertoisitko esimerkin kapea-alaisesta psykoosista?
Voi vaikuttaa, varsinkin vieraan ihmisen mielestä joka ei osaa nähdä poikkeavuutta normikäytökseen. Psykoottinen voi osata peittää oireitaan melko pitkälle.
Ei välttämättä huomaa pinnallisessa kontaktissa. Paranoidinen psykoosi voi kohdistua johonkin tiettyyn asiaan ja henkilö yleensä pystyy selittämään esim vainon hyvin taitavasti.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko harhaluuloisuushäiriö, jota tuossa kuvailet, varsinaiseksi psykoosiksi? Arjessahan näitä esimerkiksi sairaalloisen mustasukkaisia pidetään vain, no mustasukkaisina, vaikka oireilu on harhaista.
Miksi sinä sellaista mietit? Mietitkö itsesi kohdalla? Tiesitkö, että toisen ihmisen mielenterveyden epäily on kiusaamista.
Oon miettinyt samaa. Eli voiko ihminen, joka uskoo esim. naapurin olevan häntä vastaan (tuntematta tätä henk. koht.), olla psykoosissa?
Tyypin toiminnanohjaus ei muutenkaan tunnu toimivan normaalisti kodin ulkopuolella.
Kapea-alainen psykoosi voi liittyä vainoamisajatuksiin tai mustasukkaisuusharhaluuloihin. Liittyy siis johonkin tiettyyn asiaan. Tulee erilaisia merkityselämyksiä esimerkiksi naapuri vainoaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Itse esimerkiksi olin täysin "normaali" päällepäin, kun en kertonut oudoista ajatuksistani kenellekään.
Olen ensimmäisen vastauksen kirjoittaja, ja aioin ensin kirjoittaa, että joo hetken, niin kauan kuin henkilö itse ymmärtää itsekin omien ajatustensa olevan ”sairaita” ja peittelee niitä. Tulin siihen tulokseen, että henkilö ei silloin vielä ole psykoosissa, vaan vasta sitten, kun hän pitää omia psykoottisia ajatuksiaan täytenä totena. Että vähän rajatapaus, milloin kääntyy psykoosin puolelle, mutta sitä ei enää oikein pysty peittämään. Miksi peittäisi, kun sairas on niin varma asiastaan, vaikka näkisi ja kuulisi harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ensimmäisen vastauksen kirjoittaja, ja aioin ensin kirjoittaa, että joo hetken, niin kauan kuin henkilö itse ymmärtää itsekin omien ajatustensa olevan ”sairaita” ja peittelee niitä. Tulin siihen tulokseen, että henkilö ei silloin vielä ole psykoosissa, vaan vasta sitten, kun hän pitää omia psykoottisia ajatuksiaan täytenä totena. Että vähän rajatapaus, milloin kääntyy psykoosin puolelle, mutta sitä ei enää oikein pysty peittämään. Miksi peittäisi, kun sairas on niin varma asiastaan, vaikka näkisi ja kuulisi harhoja.
Oon tämä tuttua seuraillut ja ihmetellyt juttuja siitä, että ihmiset tuijottaa tms. Siis tavallaan monessa yhteydessä pieniä merkkejä siitä, että tyyppi kokee maailman jotenkin poikkeavalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kunnes ne ottivat vallan ja kerroit ne muillekin? Alkuvaihe, jolloin tilanne on vielä jossain määrin sairaan hallinnassa, ei ole lopullinen.
Ex-mieheni oli viimeiset 4kk suhteestamme psykoosissa jota ei huomannut edes hänen psykiatrinen sairaanhoitajansa ja puhelimen päässä ollut psykiatri. Viimein kun saatiin paripalaveri järjestettyä ja kerroin mitä mies puhuu ja touhuaa, alkoi tilanne valjeta ammattilaisille...
häiriintynyt m kauppakeskuksessa/ parturissa/ kahvilassa/ meluamassa ongelmiaan, kakara pihalla häiriköimässä pakkomielteitään, siinä on joitakin esimerkkejä. niin kauan kun häiriköit vaikka yksilöityä kohdetta, olet kuitenkin kusessa (kusipää huutelunkera), eikä hanki todellakaan lämmitä. silloin todellakin kyyti alkaa viiletä kun näiden toimintaa puututaan.
silloin kun se on ns. jälkikasvu, ja mami pahentaa perheen ongelmia peittelemällä vääntämällä tilalle paksua huonoa selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni oli viimeiset 4kk suhteestamme psykoosissa jota ei huomannut edes hänen psykiatrinen sairaanhoitajansa ja puhelimen päässä ollut psykiatri. Viimein kun saatiin paripalaveri järjestettyä ja kerroin mitä mies puhuu ja touhuaa, alkoi tilanne valjeta ammattilaisille...
Mitä tämä sun miehesi puhui? Olen ihmetellyt miestä, jonka jutut on välillä aika erikoisia. Siis sellaisia, että kaikki "normaalit" pudistelisivat päätään. Itse kiistää olevansa "väärässä". Muut ovat hänen mielestään väärässä ja hän näkee mielestään maailman oikein. Pienet vastoinkäymiset saavat pois tolaltaan ja on minusta koko ajan jotenkin vähän ylivirittyneessä tilassa.
Voiko psykoosin alussa tiedostaa, että tämä vainoharhaisuus tms. on ihan epäloogista, mutta psykoosin ederessä alkaa uskoa kuviteltuun?
Psykoottinen henkilö voi ja todennäköisesti vaikuttaakin normaalilta. Psykoosissa oleva ei vaikuta normaalilta.
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00411
Psykoosi voi ilmetä myös esimerkiksi harhaluuloina, joista ihminen ei kerro muille. Tällöin käyttäytyminen ei välttämättä ole poikkeavaa.
Muutaman tapauksen nähneenä sanoisin, että ei. Käytös on niin poikkeavaa.