En uskalla laittaa lasta päiväkotiin
Lapsi pian 3v ja ollaan pitkitetty päiväkodin aloitusta monestakin syystä:
-ei jaksaisi aloittaa niin aikataulutettua arkea
-pelottaa kaikki pöpöt ja jatkuva sairastelu
-tärkein syy: miten herkkä lapsemme pärjää päiväkodissa, kun koko ajan saa lukea miten ei ole tarpeeksi henkilökuntaa ja se henkilökunta mitä on niin on äärirajoilla ja stressaantunutta
Tähän asti ollaan tehty molemmat osa-aikatyötä ja vuoroteltu työvuoroissa, mutta sen takia perheen yhteinen vapaa-aika on minimissä. Mitä tässä tekis, uskaltaako sinne päiväkotiin lasta viedä, vai jatketaanko eskari-ikään asti nykyisellä järjestelyllä...
Kommentit (17)
Noh. Olen päiväkodissa töissä. Ollut aika kauan.
Päiväkoteja on ensinnäkin erilaisia. Vaikka kunnallisessa systeemissä ei välttämättä voikkaan ainakaan kaikilla alueilla valita niin ainakin kaikilla on oikeus käydä tutustumassa eri paikkoihin. Käykää katsomassa eri paikkoja jos mahdollista ja katsele ja haistele miltä siellä tuntuu.
Kyllä suuri osa päiväkodeista on aivan turvallisia ja hyviä paikkoja jos nyt päiväkodin valitsee mutta ikäviäkin paikkoja on.
Jos sitten valitsette ja saatte jonkun paikan niin ota aikaa tutustua ja totutella hyvin lapsesi kanssa. Sinulla on oikeus olla lapsesi kanssa päiväkodissa tutustumassa ennen hoitosuhteen alkamista. Samalla näet miten siellä homma toimii.
Riippuu varmasti päiväkodista. Oma lapseni aloitti vähän alle 3-vuotiaana ja ollaan kyllä todella onnekkaita että melkein kodin vieressä on loistava päiväkoti jossa on aivan ihana ja ammattitaitoinen henkilökunta! Päiväkotiarjesta on ollut valtavasti hyötyä lapselle.
Riippuu kai siitä millainen lapsesi on? Kaverin 4 vuotias ei voi olla hetkeäkään erossa äidistään. Meidän 2 ja 4 vuotiaat juoksee suoraan leikkimään kun vien ne kerhoon. Suurin osa 3 vuotiaista on jo reippaita kavereita eikä tarvitse sitä henkilökuntaa niin paljon. Mutta jos on sellainen lapsi jonka pitäisi saada olla koko aika sylissä niin sitten voi tulla ongelmia.
Jotkut lapset sairastelee paljon ja toiset ei koskaan. Se jää nähtäväksi että miten teillä.
Elämän aikatauluttaminen kyllä mietityttää muakin koska syksyllä meilläkin olisi edessä päivähoidon aloitus.
T:Lastenhoitaja itsekin
En veis. Etsikää yksityinen perhepäivähoitaja, tai miks ei kunnallinenkin jos paikkoja on tarjolla ja pääsee rauhassa tutustumaan.
Toki on hyviä paikkoja mutta aikamoista venäläistä rulettia se on. Eikä kukaan voi luvata paikkaa sieltä hyvästä.
T. Entinen päikkärintäti joka jäi kotiin omien lasten kanssa
Olen lähtenyt töihin kaikkien neljän lapseni yksivuotispäivän tienoilla.Perhepäivähoidosta aloitettu ja kokemukset nimenomaan siltä puolelta hyvin erilaisia- joukkoon mahtui niin loistavaa ammattilaista kuin lasta viedessä yöpaidassa ovipieleen nojaavaa tätiä.
Päiväkotiin ovat siirtyneet juutikin kolmevuotiaina ja viihtyneet siellä loistavasti.
Kääntäen miettisin tuota lastasi niin päin,että onko häntä hyvä tukea asioihin reagoimisen hallintaan eli herkkyydestä vähän poisoppimiseen- pahimmillaan eristät hänet ikätovereista ja luot pohjaa esim.kiusaamiselle?
Itse ollut myös lastenhoitoalalla. En vienyt omia lapsia hoitoon koska pystyin tekemään töitä muutenkin ja välillä mies oli kotona. Lasten kanssa kyllä liikuttiin paljon. Kävimme kerhoissa perhekahvissa yms. Lapset kävivät kerhossa myös ilman vanhempia.
Esikouluopettaja oli tuttu joten sanoin että kerropa suoraan, onko minun lapset vähemmän sosiaalisia tai onko taidot jäljessä muusta ikäryhmästä, kun ovat olleet kotona. Alkoi nauramaan ja totesi, että ovat olleet monessa asiassa ikäryhmään verrattuna parempia. Tämä vain minun kokemukseni. Nyt lapset jo yläkoulussa ja kiittivät kun puhetta tuli tästä asiasta. Kaverit muistelleet aikaa kun oli pakko mennä päiväkotiin. Mun lapset sanoivat et onneks saivat olla kotona
Mä en myöskään halunnut viedä alle 3-vuotiasta, vaikka sinänsä luotan päiväkotien turvallisuuteen ja hoitajien pätevyyteen. Mielestäni vaan alle 3v:n tarpeet (ainakaan emotionaaliset ja sosiaaliset, mutta välttämättä eivät aina edes fyysiset) eivät voi tulla ryhmähoidossa riittävän hyvin hoidetuiksi. Ei ainakaan niillä kriteereillä kuin minulla on lasteni hoivan suhteen.
En olisi kyllä ollut itse valmis olemaan kotona 3× 3v (meillä on isot ikäerot lapsilla), mies olo tietenkin myös kotona.
3v mielestäni jo pärjää. Ei ole vaipoissa ja pystyy kertomaan jos jotain on pielessä. ja pk:sta voi olla 3+ ikäisille hyötyäkin, siinä iässä sosiaalinen leikki kehittyy ratkaisevasti. Eli en pelännyt laittaa 3-vuotiasta- esikoinen tosin olisi voinut ihan mielellään olla 4-vuotiaaksi kotona, mutta valirettavasti sitä vaihtoehtoa ei ollut.
Uppp nostelen kun samoja filliksiä nyt
Teette ihan miten haluatte. Jos rahat riittää osa aikasina,niin jatkakaa. Tosin jos liikaa suojelee lasta pöpöiltä,niin eskarissa sitten alkaa viimeistään sairastelut. Meillä aloitettiin päiväkoti pienenä. Pari kuukautta oli jatkuvaa sairastelua,mut sen jälkeen nyt 9. luokalla oleva onkin viimeksi sairastellu sillon, eikä sen jälkeen ole koko elämänsä aikana ollu kipeä kun pari päivää. Ei meidän perheessä muutenkaan juuri sairastella. Harmi kun ei itsellään ole syytä saikutella.
Vierailija kirjoitti:
Itse ollut myös lastenhoitoalalla. En vienyt omia lapsia hoitoon koska pystyin tekemään töitä muutenkin ja välillä mies oli kotona. Lasten kanssa kyllä liikuttiin paljon. Kävimme kerhoissa perhekahvissa yms. Lapset kävivät kerhossa myös ilman vanhempia.
Esikouluopettaja oli tuttu joten sanoin että kerropa suoraan, onko minun lapset vähemmän sosiaalisia tai onko taidot jäljessä muusta ikäryhmästä, kun ovat olleet kotona. Alkoi nauramaan ja totesi, että ovat olleet monessa asiassa ikäryhmään verrattuna parempia. Tämä vain minun kokemukseni. Nyt lapset jo yläkoulussa ja kiittivät kun puhetta tuli tästä asiasta. Kaverit muistelleet aikaa kun oli pakko mennä päiväkotiin. Mun lapset sanoivat et onneks saivat olla kotona
Miten lapsi voi tehdä vertailun kodin ja päiväkodin kesken, jos ei ole ollut siellä päiväkodissa ? Ontuva juttu sinulla
Jos te tulette toimeen osa-aikatyöllä niin sillä jatkukoot. Lasta voi suojella pöpöiltä hamaan tappion asti. Muistatte vaan,ettei lääkärissä ja neuvoloissakaan koske yhtään pintoja ettei tule pöpöjä.
Se on laki, joka sen määrää, et lapsi päiväkotiin täytettyään tasan 9 kk !!!!!!! Ei myöhemmin/koskaan !!!!! Eihän lapsi muuten opi yhtään mitään !!!!!!!! Eivät ne vanhemmat opeta lapsilleen mitään. Se näkyy myös, KUN KOULUT alkaa !!!!!!!!!!!!! Täysin piittaamatonta. Lapsi yksin ajaa/kävelee millä sitten sinne meneekin, kun toisen vanhemman on sekä tuotava ETTÄ haettava lapsi koulusta !!! Kaikkien turvallisuuden vuoksi !
Jos on ainoa lapsi, niin laittaisin päiväkotiin. Mutta valitsisin sen todella tarkkaan. Minulla on ainokainen, joka on melko ujo ja herkkä. Tarvitsee aikaa tutustumiseen ja uusiin ihmisiin tottumiseen. Meni kolmevuotiaana pieneen yksityiseen päiväkotiin. Ensimmäiseen puoleen vuoteen ei juurikaan uskaltanut puhua päiväkodissa, mutta kotona huomasi, että viihtyy siellä. Puolen vuoden jälkeen uskalsi olla oma itsensä sielläkin.
Omalla lapsella ainakin olisi jäänyt sosiaaliset taidot ja ryhmässä pärjääminen todella vajavaisiksi ilman päiväkotia. Ja koulun aloitus olisi voinut olla vaikea. Mutta toisaalta silläkin on vaikutusta, että päiväkoti oli pieni ja siellä oli hyvä henki. Siellä oli hyvä ujon ja aran lapsen opetella sosiaalisia taitoja ja siellä kannustettiin kaikkia myös esim. kertomaan mielipiteensä ja esittelemään omia leluja lelupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Noh. Olen päiväkodissa töissä. Ollut aika kauan.
Päiväkoteja on ensinnäkin erilaisia. Vaikka kunnallisessa systeemissä ei välttämättä voikkaan ainakaan kaikilla alueilla valita niin ainakin kaikilla on oikeus käydä tutustumassa eri paikkoihin. Käykää katsomassa eri paikkoja jos mahdollista ja katsele ja haistele miltä siellä tuntuu.
Kyllä suuri osa päiväkodeista on aivan turvallisia ja hyviä paikkoja jos nyt päiväkodin valitsee mutta ikäviäkin paikkoja on.
Jos sitten valitsette ja saatte jonkun paikan niin ota aikaa tutustua ja totutella hyvin lapsesi kanssa. Sinulla on oikeus olla lapsesi kanssa päiväkodissa tutustumassa ennen hoitosuhteen alkamista. Samalla näet miten siellä homma toimii.
Ai Helsingissä? 😅😅😅
Huhuu