Mitä tapahtuu jos syön 200g cashew pähkinöit kerralla?
Kommentit (36)
Mulle tulis järkyttävät mahakivut.
"Tuoreet ja laadukkaat pähkinät ovat luonnon tarjoamaa superruokaa. Pähkinöillä on tutkitusti monia terveyttä edistäviä vaikutuksia, joten niiden käyttöä suositellaan päivittäin osana monipuolista ruokavaliota. Terveellisimpien pähkinöiden säännöllisen syömisen on todettu vähentävän kroonisten sairauksien riskitekijöitä. Hyviä vaikutuksia on todettu liittyen lihavuuteen, verenpaineeseen, diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.
Moni saattaa välttää pähkinöiden syömistä niiden sisältämän suuren kalorimäärän vuoksi. Mutta se on turhaa, sillä pähkinöiden kohtuullisen käytön ei ole tutkimuksissa todettu lisäävän painoa. Pähkinöiden sisältämät kuidut ja proteiinit tuottavat voimakasta kylläisyyttä, mikä voi johtaa energiansaannin vähenemiseen myöhemmillä aterioilla. Lisäksi pähkinöiden kaikki energia ei imeydy.
Manteli, parapähkinä, hasselpähkinä, saksanpähkinä, cashewpähkinä ja pekaanipähkinä kuuluvat terveellisimpien lajikkeiden joukkoon eli juuri näiden pähkinöiden syömistä voidaan suositella.
Muihin pähkinöihin verrattuna cashewpähkinät sisältävät myös runsaasti foolihappoa ja K-vitamiinia.
Cashewpähkinät sisältävät rasvaa vähemmän kuin muut pähkinät, ja niitä suositellaankin usein kevyempää ruokavaliota noudattaville. Cashewpähkinöiden sisältämästä rasvasta lähes 80 prosenttia on yksi- tai monityydyttymättömiä.
Cashewpähkinöiden syömisen on useissa tutkimuksissa todettu vaikuttavan suotuisasti metabolisen oireyhtymän taustalla oleviin sairauksiin, kuten aikuistyypin eli tyypin 2 diabetekseen, lihavuuteen, verenpainetautiin ja epäedullisiin kolesteroliarvoihin. Cashewpähkinät ovat täynnä antioksidantteja, jotka voivat auttaa suojaamaan vapaiden radikaalien aiheuttamilta vahingoilta ja vähentämään kroonisten sairauden riskiä."
Jos ei ole kuin se 200 g:n pussi, niin siinä käy niin, että loppuu pähkinät siltä erää.
Huimasti parempi vaihtoehto kuin vaikkapa 200 gramman suklaalevy.
Oletan että puhutaan käsittelemättömistä pähkinöistä, nehän on tosiaan superfoodia.
Luuleeko joku että tässä puhutaan rasvaisista suolapähkinöistä?
Käsittelemättömät pähkinät ON terveellisiä ja niiden energiadta ei tosiaan paljon imeydy koska harva elimistö kykenee sulattamaan koko pähkinämassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imeytyykö teillä kaikki pähkinät? Mulla on aina seuraavan päivän kakka aivan rouheista eli vain murto-osa imeytyy joten energiansaanti on mitätöntä.
Eiköhän tuo mene niin, että energiapitoinen osuus eli rasva imeytyy kyllä :D
Ai jos nielaiset vaikka kokonaisen pähkinän ja se tulee miltei sellaisenaan ulos niin elimistö olisi jollain ihme tempulla imenyt sen kaiken rasvan pähkinästä? Ehei, ei se ruoansulatus niin toimi. Pinnasta irtoaa mitä irtoaa mutta ei se lopun pähkinän rakenne muuksi muutu.
Saattaa mennä maha löysällä. Itsellä tekee näin.
En tiedä miten sinuun vaikuttaa. Itse istuisin vatsanväänteistä kärsien pytyllä ja ripuloisin pienirouheista tuotosta pitkään. Sen jälkeen tekisin jälleen päätöksen olla syömättä pähkinöitä paria enempää.
Cashew on muuten vielä melko mieto pähkinäksi ja oireet lieviä. Useimmista muista tulee vilunväreitä, kylmä tuskanhiki otsalle, oksetusta ja pari päivää kestävä ripuli. Voisko elimistö selkeämmin kertoa ettei kannata jotain syödä.
Mitä tapahtuu jos cashew pähkinä syö 200 grammaa ihmisiä?
Terveellisiä ehkä. Mutta esim minä olen tyyppi,jolle pienempikin määrä cashew- pähkinöitä aiheuttaa ikäviä vatsaoireita. VAlea ripuli, suolistokivut. Siinä ihan kaikki mitä niistä voin sanoa.
Hyvän makuisia kyllä ovat. Ehtiiköhän niiden ravintoaineet imeytyä,jos illalla syö ja varhain aamusta on kiire vessaan?
Vierailija kirjoitti:
Terveellisiä ehkä. Mutta esim minä olen tyyppi,jolle pienempikin määrä cashew- pähkinöitä aiheuttaa ikäviä vatsaoireita. VAlea ripuli, suolistokivut. Siinä ihan kaikki mitä niistä voin sanoa.
Hyvän makuisia kyllä ovat. Ehtiiköhän niiden ravintoaineet imeytyä,jos illalla syö ja varhain aamusta on kiire vessaan?
Mikä tarve sulla oli tulla tämä paskatarina kertomaan 4v vanhaan aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten sinuun vaikuttaa. Itse istuisin vatsanväänteistä kärsien pytyllä ja ripuloisin pienirouheista tuotosta pitkään. Sen jälkeen tekisin jälleen päätöksen olla syömättä pähkinöitä paria enempää.
Cashew on muuten vielä melko mieto pähkinäksi ja oireet lieviä. Useimmista muista tulee vilunväreitä, kylmä tuskanhiki otsalle, oksetusta ja pari päivää kestävä ripuli. Voisko elimistö selkeämmin kertoa ettei kannata jotain syödä.
Joo minullekin käy noin raa'asta mangosta ja selleristä, mutta olen niille allergiatestin mukaan myös vahvasti allerginen. Joten jätän syömättä. En kuitenkaan yleistä omia allergioitani muihin ihmisiin, puoliso rouskuttelee usein selleriä ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imeytyykö teillä kaikki pähkinät? Mulla on aina seuraavan päivän kakka aivan rouheista eli vain murto-osa imeytyy joten energiansaanti on mitätöntä.
Eiköhän tuo mene niin, että energiapitoinen osuus eli rasva imeytyy kyllä :D
Millä ihmeen logiikalla? Jos kakka on täynnä pähkinärouhetta niin eihän se rasvakaan ole imeytynyt, sehän on tasaisesti pähkinässä eikä vain pinnalla.
Tuota, enemmän minä sinuna miettisin sitä, että miksi et pureskele kunnolla ruokaasi. Jos pystyt noin tunnistamaan tuotteen ulosteesta, niin pureskelu on kyllä jäänyt tekemättä.
Ei ihme, jos on ruoansulatusongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt saman 300-400g pähkinämäärällä, ei siitä muuta seuraa kuin pieni ällötys ajatuksesta että puolet siitä painosta on rasvaa ja sitten kuvittelee 150-200g voimöhkälettä mahaan sulamaan...
The findings showed that nut intake was not associated with weight gain and is even associated with some decreased measures of adiposity," Dr. Nishi says.
Nishi SK, Viguiliouk E, Blanco Mejia S, et al. Are fatty nuts a weighty concern? A systematic review and metaanalysis and dose-response metaregression of prospective cohorts and randomized controlled trials. Obes Rev. 2021:e13330. doi:10.1111/obr.13330
Millä ihmeen logiikalla? Jos kakka on täynnä pähkinärouhetta niin eihän se rasvakaan ole imeytynyt, sehän on tasaisesti pähkinässä eikä vain pinnalla.