Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

huonot ja epäammattimaiset psykoterapeutit

Vierailija
29.01.2019 |

Onko psykoterapiassa tapahtunut asiattomuuksia? Oletko saanut asiatonta kohtelua? Miten olet selvinnyt? Itse olen saanut epäammattimaista kohtelua psykoterapiassa ja psykologien ammattieettinen toimikunta suosittelee, että tekisin ilmoituksen. En kuitenkaan uskalla, koska terapiasta minulle on jäänyt pelkotiloja ja suurta ahdistusta. Terapeutti lisäksi teki sellaisen loppulausunnon ja potilaskirjaukset, ettei minulla ole mitään saumaa ns todstaa häntä vastaan. Kaikki menee minun ongelmieni piikkiin. Olen harkinnut itsemurhaa, niin siinä samassa voisin myös tehdä ilmoituksen, mutta muuten en uskalla.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyppillistä mielisairaan houretta

Vierailija
2/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä kohtasin täysin ammattitaidottoman terapeutin.Höpötteli joutavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää enkelihommiin sekaantuneet on epäammattimaisia.

Vierailija
4/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hyvin epäammatillinen psykoterapeutti. Aiheutti minulle monia ongelmia elämään. Lopulta annoin sille loparit ja vaihdoin terapeuttia. On myös itselläni aikomus pistää tätä asiaa eteenpäin, mutta joudun ensin odottelemaan asiaan liittyviä papereita.. Uusi terapeutti on loistava. Ammattitaitoinen ja kannustava.

Vierailija
5/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ikävää.... Mä kävin vuosia sitten Kelan psykoterapiassa ja terapeutti sanoi ihan suoraan että oot varmaan narsisti. Ja en tosiaan ole, myöhemmin löysin parempia terapeutteja jotka auttoi tajuamaan että oli valtava mielyttämisen tarve lapsuuden vakavan kaltoinkohtelun takia. Mulla nyt kaikki hyvin. AP, toivottavasti tämä lohduttaa sua edes vähän.

Vierailija
6/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litja kirjoitti:

Minulla oli hyvin epäammatillinen psykoterapeutti. Aiheutti minulle monia ongelmia elämään. Lopulta annoin sille loparit ja vaihdoin terapeuttia. On myös itselläni aikomus pistää tätä asiaa eteenpäin, mutta joudun ensin odottelemaan asiaan liittyviä papereita.. Uusi terapeutti on loistava. Ammattitaitoinen ja kannustava.

Annoin myös loparit. Tajusikohan edes miksi...

Vierailija
7/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen koulutus on psykoterapeutilla?

Vai voiko terapeutiksi alkaa kuka vain. Kannattais tarkistaa luettelosta löytyykö nimeä.

Vierailija
8/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kokemuksia epäammattimaisesta terapeutista. Onnistui myös vaan vahvistamaan ahdistuksen ja itseinhon tuntemuksiani, kun puhui (tai toisteli itselleen ääneen) tähän tyyliin (esim. hänelle kertomiani itseinhoon liittyviä tuntemuksia): "Ja olet siis ruma... Niin... Ja hyvin huono kaikessa mihin ryhdyt... Joo... Epäonnistunut aina... Niin, hmmm...". Vaikka ymmärsin siis että jotenkin koitti selventää päässään asiakkaan (minun) tilannetta/ajatuksia, niin se että hän toisteli näitä kuin "totuuksina", sai itselleni ennemminkin olon että terapeuttikin ajattelee näin (että olen esim. ruma ja tyhmä). Teki myös terapian lopettamisen hankalaksi ja aiheutti tällä lisää stressiä ja ahdistuneisuutta. Kun halusin lopettaa terapian, koitti terapeutti perustella terapian jatkamista tietyn ajanjakson verran hänen taloudellisilla syillään, lopulta soitti terapiaistunnon aikana pomolleen, joka sitten totesi että asiakkaalla on kyllä oikeus päättää omasta hoidostaan.

Vierailija
9/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noissa ole sana sanaa vastaan, kun tekee valituksen terapeutistaan? Miten todistetaan että puhuu totta? Asiakas aina oikeassa vai...?

Vierailija
10/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noissa ole sana sanaa vastaan, kun tekee valituksen terapeutistaan? Miten todistetaan että puhuu totta? Asiakas aina oikeassa vai...?

No näissä kuvioissa asiakas on todellakin todella heikoilla. Sen takia sote-alan väärinkäytöksiä onkin vaikea kitkeä. Terapeutti saattaa olla vaikkapa narsisti ja ulospäin äärimmäisen miellyttävä, mutta piinata asiakastaan.

Vierailija
11/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näissä kuvioissa asiakas on todellakin todella heikoilla. Sen takia sote-alan väärinkäytöksiä onkin vaikea kitkeä. Terapeutti saattaa olla vaikkapa narsisti ja ulospäin äärimmäisen miellyttävä, mutta piinata asiakastaan.

Auts... Ikävää että moni joutuu kärsimään hiljaisuudessa.

Vierailija
12/19 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalle hakeutuu ihmisiä jotka itse olisi avun tarpeessa. Tai, tunnekylmiä, vallanhaluisia tyyppejä, joille herkät ja tarkkanäköiset asiakkaat on sopivia vihan kohteita. Ei ole mikään salaisuus.

Suojelkaa itseänne ja tehkää kantelu aluehallintovirastoon jos on aihetta.

Jos akka sanoo jotain kamalaa, kysy voitko toistaa. Äänitys päälle.

Vierailija
13/19 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten muuten kelan korvaaman psykoterapian psykoterapeutin voi vaihtaa kun kelalta tulleessa päätöksessä nimenomaan lukee ettei valitusta voi tehdä nimetyn psyk.terapeutin kohdalla, ts. jos on jo nimennyt jnk terapeutin niin sitä ei muka voi vaihtaa..?

Vierailija
14/19 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtasin epäasiallisen terapeutin. Olin niin huonossa jamassa silloin, että ei ollut mitään mahdollisuuksia arvioida hänen luotettavuuttaan tutustumiskäynnillä, toisin sanoen sisäinen kompassi oli täysin sekaisin / pois päältä. Olin kokenut vakavia traumoja juuri ennen.

Tilanne kehittyi sellaiseksi, että hän tunnusti minulle rakkauttaan ja muutenkin elätteli ideoita meidän yhteiselosta kaikella tavalla. Hän oli rajaton: viestittelyä päivittäin, ja jos en joinakin päivinä viestitellyt, hän syyllisti minua siitä. Terapiapaikat ja -ajat vaihtelivat useasti. Muutamia kertoja terapia pidettiin hänen autossaan, ja hän jopa haki ja vei minut kotiin. Hän myös ehdotteli terapian ulkopuolisia tapaamisia, mutta niihin en suostunut.

Terapian lopettamisen jälkeen aluksi oli vaikeaa, koska julkiselta en saanutkaan apua ja tukea sillä tavoin, kuin olisin toivonut saavani. Jäin siis enemmän tai vähemmän yksin. Vaurioittavan terapiakokeilun jälkeen meni 1v8kk, ennenkuin löytyi toinen vapaa terapeutti. Kaikenkaikkiaan asiallista terapiaa sain odotella 2,5vuotta.

Vierailija
15/19 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen koulutus on psykoterapeutilla?

Vai voiko terapeutiksi alkaa kuka vain. Kannattais tarkistaa luettelosta löytyykö nimeä.

Psykoterapeuttikoylutuksia on monentasoisia ja kestoltaan eri pituisia. Pätevyys ei tietenkään poista sitä tosiseikkaa, että myös psykoterapeuteilla voi olla erilaisia persoonallisuus- tai mielenterveysongelmia. Koutusruksen pitäisi tietysti antaa terapeutille työvälineitä käsitellä nyös omaa problematiikkaansa, mutta aina suutarin lapsella ei ole kenkiä, valitettavasti. Moraali ja etiikka ovat sitten vielä oma lukunsa. Kyllähän se on kieltämättä aika lailla tuurista kiinni, saako ammattillisesti taitavan ja kaikin puolin täyspäisen terapeutin. Oikein hyvällä tuurilla näin käy.

Vierailija
16/19 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä kohtasin täysin ammattitaidottoman terapeutin.Höpötteli joutavia.

Mitä odotatte terapeutilta ja minkälainen on hyvä terapeutti.

Vierailija
17/19 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun ikävää.... Mä kävin vuosia sitten Kelan psykoterapiassa ja terapeutti sanoi ihan suoraan että oot varmaan narsisti. Ja en tosiaan ole, myöhemmin löysin parempia terapeutteja jotka auttoi tajuamaan että oli valtava mielyttämisen tarve lapsuuden vakavan kaltoinkohtelun takia. Mulla nyt kaikki hyvin. AP, toivottavasti tämä lohduttaa sua edes vähän.

Hitto kun olisin lukenut tämän aiemmin.

Vähän vastaava tausta ja terapeutti sai minut psyykkisellä voimalla uskomaan, että olen narsisti. Minulla oli terapiasuhteen alussa narsistisia piirteitä, joista olin ollut itsekin huolissani ja joiden yhtenä suurimpana aiheuttajana oli, hallittu alasajo mukaan lukien, noin kymmenen vuoden ajan kestänyt epäasiallinen lääkitys, joka sisälsi kahtakin huumausaineeksikin luokiteltavaa lääkeainetta. Niin mieleni kuin kehoni ovat erittäin herkkiä, joka luonnon pahensi lääkkeiden haittavaikutuksia.

Osin lääkkeiden, osin taustani, takia mieleni oli ollut myös erittäin pahasti dissosioitunut ja tämä selvisi minulle vasta psykoterapian päättymisen jälkeen. Myös autismikirjolla oleminen oli aiheuttamassa sitä, että terapia samaan aikaan sekä osittain onnistui että suurelta osin epäonnistui.

Tämänhetkinen kokemukseni on, että vaikka terapia osin onnistui, niin sama hoitovaikutus ja kenties vielä enemmän olisi voitu aikaansaada paljon nopeammin ja vähäisemmillä haittavaikutuksilla.

Mies 36 v

Vierailija
18/19 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyä näi o. Kyllä hullut tietää paremmin kuin koulutetut.

Vierailija
19/19 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin kokemuksia epäammattimaisesta terapeutista. Onnistui myös vaan vahvistamaan ahdistuksen ja itseinhon tuntemuksiani, kun puhui (tai toisteli itselleen ääneen) tähän tyyliin (esim. hänelle kertomiani itseinhoon liittyviä tuntemuksia): "Ja olet siis ruma... Niin... Ja hyvin huono kaikessa mihin ryhdyt... Joo... Epäonnistunut aina... Niin, hmmm...". Vaikka ymmärsin siis että jotenkin koitti selventää päässään asiakkaan (minun) tilannetta/ajatuksia, niin se että hän toisteli näitä kuin "totuuksina", sai itselleni ennemminkin olon että terapeuttikin ajattelee näin (että olen esim. ruma ja tyhmä). Teki myös terapian lopettamisen hankalaksi ja aiheutti tällä lisää stressiä ja ahdistuneisuutta. Kun halusin lopettaa terapian, koitti terapeutti perustella terapian jatkamista tietyn ajanjakson verran hänen taloudellisilla syillään, lopulta soitti terapiaistunnon aikana pomolleen, joka sitten totesi että asiakkaal

🤯 Täsmälleen sama kokemus, ilman tuota pomolle soittamista vaan!! Oli muutenkin ihan hirveä tyyppi. Olin tosi nuori, eikä näistä silloin puhuttu tai ollut tietoa kuin nykyään. Ollaankohan käyty samalla, oli psykodynaaminen tämä...

Vuosia myöhemmin löysin onneksi hyvän (kognitiivisen) terapeutin ja sain suurta apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän