Eikö britit äänestäneet brexitin nimenomaan jotta saisivat ns. rajat kiinni? Nyt EU:n(!) sitten pitäisikin jättää raja auki Irlannin ja Pohjois-Irlannin välillä?
"Useat kansanedustajat erityisesti May omasta puolueesta konservatiiveista ovat vaatineet, että EU:n on annettava laillisesti sitova lupaus siitä, että Irlannin ja Pohjois-Irlannin välinen raja pysyy auki pysyvästi."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/1ed308fd-f45c-4f5b-b25c-9d5f7792f4b9
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Pirlannin tilanne on oikeasti todella huolestuttava. Aivan kasittamatonta, etta tallainen tilanne on voinut edes syntya. Oma 8 vuotta UK'ssa tulee maaliskuun alussa tayteen ja muutan brittimieheni kanssa Suomeen.
Ei kiinnosta maksaa veroja saatikka kasvattaa lapsia maassa jossa 50% kansasta on nain vietavissa ja poliittinen jarjestelma mahdollistaa nyt vallitsevan kaaoksen.
Kaverit aikovat hamstrata ruokaa no dealin varalle ja todella moni EU-kansalainen on muuttanut tai miettii muuttoa taalta pois.
Niin mikä ihme siellä nyt on muuttumassa? 20 vuoden sopimus osan euroopan maiden kanssa, mitä sitten? Britannia on tuhatvuotinen valtio, ei se lakkaa olemasta jonkun tuollaisen sopimuksen takia. Ei vajoa saari mereen ja samat ihmiset siellä on ja samat asiat kaupasta ostavat ja töissä käyvät, mikään ei muutu. Ihmeellistä pelottelua. Miten maailman muut maat pärjää ja jopa osa euroopan maista jotka ei ole koskaan kuuluneet EU:n. Elämää oli ennen EU:takin ja on vastakin, ei se ole mikään ikuinen muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Britit pelkäävät että Pohjois-Irlannissa syttyy sota, jos siellä menee raja kiinni. Itsepähän ovat umpisolmunsa solmineet. Ei ole EU:n tehtävä brittien puolesta ratkaista asiaa.
Miksi siellä syttyisi sota?
Jonnet ja jennat ei muista Pohjois-Irlannin konfliktia, joka lähenteli sisällissotaa. Eli aikaa ennen "pitkänperjantain sopimusta" (Good Friday Agreement), virallisesti Belfastin sopimusta vuonna 1998. Sitä ennen Pohjois-Irlantiin lomamatkalle lähtö oli yhtä käsittämätön ajatus, kuin nyt lähtö jonnekin Syyriaan tai Afganistaniin.
Mulla on mennyt ihan ohi että ovat lopettaneet joskus sen typerän sotansa, olen luullut että se sama typeryys jatkuu ja jatkuu hamaan tapppiin siellä. Miten siitä ei ole mediassa puhuttu paljon mitään kun mulla on voinut jäädä tietämättä tälläinen iso asia? Onko lähi-itäkin nykyään rauhan tyyssija ja minä sivistymätön ihminen en vain tiedä sitä?
samat ihmiset siellä on ja samat asiat kaupasta ostavat ja töissä käyvät, mikään ei muutu.
Niin joo. Mitä nyt vaan kymmenet tuhannet työpaikat lakkaavat olemasta kun firmat ottavat maasta hatkat. Ja kaupat menevät konkurssiin kun ostovoima haihtuu taivaan tuuliin.
Belfastissa sijaitsee Euroopan pömmitetuin hotelli, Europa Hotel, jossa levottomuuksien aikana on räjåhtynyt kaikkiaan 36 pömmia. Belfastin polvikirurgitkin olivat muinoin Euroopan huippua, koska IRA ämpui pettureiksi epäiltyjä aina polven takaosaan, joten belfastilaiset kirurgit pääsivät jatkuvasti harjoittelemaan polvivammojen korjaamista paikallisissa sairaaloissa. Tai näin minulle kerrottiin, kun siellä viimeksi vierailin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Britit pelkäävät että Pohjois-Irlannissa syttyy sota, jos siellä menee raja kiinni. Itsepähän ovat umpisolmunsa solmineet. Ei ole EU:n tehtävä brittien puolesta ratkaista asiaa.
Jonnet ja jennat ei muista Pohjois-Irlannin konfliktia, joka lähenteli sisällissotaa. Eli aikaa ennen "pitkänperjantain sopimusta" (Good Friday Agreement), virallisesti Belfastin sopimusta vuonna 1998. Sitä ennen Pohjois-Irlantiin lomamatkalle lähtö oli yhtä käsittämätön ajatus, kuin nyt lähtö jonnekin Syyriaan tai Afganistaniin.
Mulla on mennyt ihan ohi että ovat lopettaneet joskus sen typerän sotansa, olen luullut että se sama typeryys jatkuu ja jatkuu hamaan tapppiin siellä. Miten siitä ei ole mediassa puhuttu paljon mitään kun mulla on voinut jäädä tietämättä tälläinen iso asia? Onko lähi-itäkin nykyään rauhan tyyssija ja minä sivistymätön ihminen en vain tiedä sitä?
Vuonna 1998 Belfastin sopimuksesta kyllä uutisoitiin todella isosti ympäri Eurooppaa, myös Suomessa. Mä olin itse silloin vähän päälle kaksikymppinen, ja olin että "nyt kyllä tulee TODELLA iso rasti seinään", koska konflikti oli vaikuttanut ikuisesti jatkuvalta.
Sen jälkeen Pohjois-Irlannista ei ole oikein tullut mitään uutisia. Se on aika köyhä alue, hemmetin uskonnollinen (niin no, historiallisista eli poliittisista syistä) ja se tosiaan on aika hyljeksitty brittimediassa. Vähän surettaa, että Pohjois-Irlannista ei uutisoida oikein mitään, ellei sieltä tyyliin löydy autopommi.
Briteille luvattiin ennen kansanäänestystä EU:n hyödyt ilman haittoja,saatiin aivan muuta.
Tässä muuten tuo "pitkänperjantain sopimus" suomeksi - ei jargonia ja aika yksinkertainen. Tämä nyt sitten on uhattuna Brexitin vuoksi, tämän EU haluaa säilyttää (etenkin Irlanti) ja tämä on ollut brittien puolella aika tehokkaasti unohdettuna viimeiset 2 vuotta.
No helkkari, linkki jäi (katsotaan, meneekö pidemmällä kommentilla läpi automaagisesta seulasta :p ).
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt ne itkee että EU kiusaa ja kiristää kun ei olla valmiita antamaan erityiskohtelua eron jälkeen. On kyllä poikkeuksellisen yksinkertaista sakkia nuo britit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samoista syistä kun siellä vielä runsaat 20 vuotta sitten oli sota. Perheet erotetaan rajalla, jonka yli pääsee vain viisumilla, ja osa ihmisistä joutuu asumaan naapurimaan valloittamalla alueella.
Mitä?
Siellähän sodittiin katolisten ja protestantien välillä. Pyrkimys oli muistaakseni liittää Pohjois-Irlanti osaksi Irlantia mutta kyllä se päänahina oli noiden kahden uskonlahkon välillä. IRA ja mitä noita muita terrorijärjestöjä oli.
Britit ja irlantilaiset sopivat 20 vuotta sitten ns. 'pitkänperjantain sopimuksessa' muun muassa että Pohjois-Irlanti on osa Yhdistynyttä Kuningaskuntaa, mutta samalla se on myös avoimessa ja läheisessä vuorovaikutussuhteessa Irlannin tasavaltaan, eikä rajoja kumpaakaan suuntaan saa sulkea tai muuten tätä statusta muuttaa. Joka toimikin oikein hyvin, niin kauan kuin molemmat maat ovat EU:ssa, mutta tilanne muuttuu jos Brexit toteutuu, koska tulli- ja vapaan liikkuvuuden raja täytyy vetää jonnekin. Irlanti ja PI:n tasavaltalaismieliset eivät tule hyväksymään rajan vetoa saaren poikki; Britit ja unionistit kuten DUP taas puolestaan eivät halua rajaa PI:n ja Iso-Britannian väliin, koska pelkäävät tämän lopulta johtavan Irlannin yhdistymiseen. Ja koska May on mennyt lupaamaan kannattajilleen mahdottoman yhdistelmän osana Brexitiä (eli luvannut pitää rajan Irlantiin auki, mutta samalla luvannut lopettaa vapaan liikkumisen EU:n ja Britannian välillä), niin hän nyt yrittää saada EU:n ratkaisemaan tämän pattitilanteen. Josta ei ole juurikaan toiveita, mutta sillä saadaan EU:sta syntipukki, joka puolestaan sopii hänelle poliittisesti.
Yli 60% Pihjois-Irlannin väestöstä vastustaa Brexittiä. Kansanäänestys ja ero Britanniasta seuraavan 10 vuoden sisään.
Tämä tulee Britanniassa nyt yllätyksenä?!!
Vierailija kirjoitti:
No mutta miksei näitä ongelmia (jumalauta SOTA) otettu huomioon brexit/bremain - kampanjoinnissa?!!
Koska nykymaailmassa kampanjoidaan mielikuvilla, ei faktoilla.
Vierailija kirjoitti:
Näin brexshitöörit ainakin vinkuvat. Huolimatta siitä, että Pohjois-Irlannin ja Irlannin tasavallan välisestä rajasta on EU:n puolelta kyselty neuvottelupöydässä heti alusta saakka, kahden vuoden ajan. Toissavuoden elokuussa, siis 2017, juttelin itse yhden Suomessa lomailleen brittipariskunnan (remainereita) kanssa mm. tästä, ja he sanoivat että aina kun P-Irlannin kysymys on tulossa eteen, se pyyhkäistään brittien toimesta roskiin. Ei Westminsterissä ketään kiinnostanut, kaiketi kaikki vain toivoivat että ongelma ratkeaisi itsestään tai jotain.
Tämä pariskunta oli tuolloin toiveikas: "tässähän on vielä yli vuosi saada aikaan suunnitelma". Veikkaan, että toiveet ovat hiipuneet tässä vuoden aikana.
Tuossa muuten Ylellä oleva hyvä (ja kylmäävä) dokumentti "Ulkolinja: Irlannin rajalla" aiheesta, katsokaa ihmeessä.
https://areena.yle.fi/1-4315626
"Irlannin rajalla pelätään Britannian EU-eron voimistavan vanhaa vastakkainasettelua. Ohjaus Minna Pye."
Vierailija kirjoitti:
Tulee ja ei tule, vähän samaan tyyliin kuin trumpille näyttää tulevan yllätyksenä että jos käyttäytyy twitterissä yö toisensa jälkeen kuin vähäjärkinen niin kansa alkaa pitää presidenttiään vähäjärkisenä.
Ei siis pitäisi tulla mutta kun on ylimielisesti oletettu ettei maailma toimi jollain lailla niin välillä saattaa tulla yllätyksenä että se maailma nyt vaan toimii siten kuin toimii omista kuvitelmista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Pari kuukautta aikaa brexitiin. Olisiko kannattanut tehdä sopimus vaikka ennen kuin siitä äänestettiin?
Pari viikkoa...
Entä sitten? Kehitykseen kuulu että on olemassa erilaisia sopimuksia, onhan meilläkin ahvenanmaa. Kärpänen muuttuu härkäkäseksi tässäkin tapauksessassa jossa minkään ei ole mitenkään olennaista tai millään järjellä perusteltua muuttua nykytilanteesta. Onko pakko tarkoituksella haitata yleisesti asioita vain koska eu ei suostu närkästykseltään käsittelämään asioita tai ottamaa muutoksia huomioon? Brittien vikaa.
Daily Mail on sikäläisten persujen äänitorvi. Lehden ja sen lukijoiden taso sen mukainen.