Onko turhaa hakea työpaikkaa, jos ei täytä kaikkia vaatimuksia?
Luetaanko edes sellaista hakemusta, vai miten nuo hakuportaalit toimii?
Kommentit (10)
Esimerkiksi jos vaaditaan vastaavasta työstä kokemusta, niin eihän siinä järkeä ole hakea vaikka muut "ominaisuudet" täyttäisikin. Hakija tuhlaa vain aikaansa.
Jos kyseessä on vaatimus, joka sinun on mahdoton täyttää, työn hakeminen ei kannata. Jos vaaditaan esim. anniskelu-/hygieniapassia voit hakea työtä, vaikka ne sinulta puuttuisi, sillä ne voi nopeasti hankkia. Jos taas vaatimuksena on 10 vuotta kokemusta esimehenä toimimisesta ja ei ole ollenkaan siitä kokemusta, työtä on turha hakea.
LittleNutritionist kirjoitti:
Jos kyseessä on vaatimus, joka sinun on mahdoton täyttää, työn hakeminen ei kannata. Jos vaaditaan esim. anniskelu-/hygieniapassia voit hakea työtä, vaikka ne sinulta puuttuisi, sillä ne voi nopeasti hankkia. Jos taas vaatimuksena on 10 vuotta kokemusta esimehenä toimimisesta ja ei ole ollenkaan siitä kokemusta, työtä on turha hakea.
Hyvin sanottu.
Riippuu alasta. Esim. IT-alalla työpaikkailmoituksissa on listattu helposti 30 erillaista taitoa. Jos hakija osaa edes 20, on hän jo hyvä kandidaatti. Yleensä se 20 taidon tyyppi, joka oppii loput taidot työn ohessa tulee halvemmaksi kuin se huippuosaaja, joka osaa jo valmiiksi kaikki 30.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta. Esim. IT-alalla työpaikkailmoituksissa on listattu helposti 30 erillaista taitoa. Jos hakija osaa edes 20, on hän jo hyvä kandidaatti. Yleensä se 20 taidon tyyppi, joka oppii loput taidot työn ohessa tulee halvemmaksi kuin se huippuosaaja, joka osaa jo valmiiksi kaikki 30.
IT-alalla toki on työvoimasta jatkuva pula. Olen yrittänyt opetella koodausta itsekseni, mutta en kyllä vielä näillä taidoilla työllistyisi.. T. AP
Jos työpaikkailmoituksessa on 10 vaatimusta, niin yleensä käy näin:
- mies osaa niistä kaksi - hän voi siis mielestään hakea
- nainen ei osaa niistä kahta - hän ei siis voi mielestään hakea
Ja uskokaa pois - kokemusta on. Olen rekrytoinut ihmisiä lähes 20 vuoden ajan.
Mutta vastauksena kysymykseen: Ilman muuta voi hakea, vaikka ei kaikkia kriteereitä täyttäisikään. Harvoin löytyy ns täydellistä matchiä. Pitää vaan sitten esittää motivaatiota oppia ne puuttuvat asiat
Usein työpaikkailmoituksisssa lukee tyyliin. "toivomme, että sinulla on alasta kokemusta".
Mulle kävi muuten niin, että kun kyselin yhdestä työstä puhelimitse ennen kuin tein päätöstä hakea sitä (kyse oli siivoustyöstä) niin rektytoija kysyi minulta, että "miksi haet tätä paikkaa, jos et ole aikaisemmin tehnyt siivousalan töitä?"
No, jostainhan se on aloitettava enkä keksi muutakaan mitä pitkään työttömänä olleena ja ikääntyneenä voisin tehdä.
Aina voi ja kannattaa hakea. AINA!
Oletettavasti vastaajat 1-3 ovat naisia, jotka eivät missään tapauksessa hae, jos ei osaa kaikkea ja 10 mies, jolle on itsestään selvää, että aina voi hakea, monesta syystä.
Itse olen miesvaltaisella alalla työtä tehnyt nainen ja minunkin vastaukseni on se, että kannattaa hakea. Eihän siinä oikeastaan ole mitään menetettävää, paitsi toisinaan voi tuntea itsensä suorastaan typeräksi hakiessaan paikkaa, jonka tietää jo täytetyksi niin kuin julkisissa usein on.
Voi olla, että ei ole yhtään kelpoisuusehdot täyttävää, ja pakko siihen on joku ottaa ainakin määräaikaisesti. Ja voi olla, että siellä tarvitaan useampia työntekijöitä ei tehtäviin ja sinä et ole riittävän pätevä juuri siihen, voit olla täsmälleen oikea henkilö johonkin muuhun.
Mielestäni on, siksi en hae töitä jos en koe osaavani tai täyttäväni vaatimuksia. Mutta se on minun murheeni, muilla voi olla toisin.