Sisäilmaoireista kärsivät, neuvoja?
Onko teillä koskaan ollut oireet välillä kokonaan poissa ja välillä taas jostain ilmestyvät? Siis nimenomaan samassa rakennuksessa ollessa.
Epäillään että kotona olisi jossain hometta tai jotain muuta pielessä, kun minulla ja miehelläni tulee välillä kummallisia oireita: silmien kirvelyä, kurkkukipua, päänsärkyä, äänen käheyttä, voimakasta väsymystä ym. Ei kuitenkaan flunssaa. Oireet ilmaantuvat epäsäännöllisesti ja saattavat olla välillä useita viikkoja tai kuukaudenkin poissa, kunnes taas alkavat kuin salaman iskusta. Oireet lamaavat ja uuvuttavat. Olo on erilainen kuin allergiassa (meillä on molemmilla paha siitepölyallergia ja koko kesä menee ihan tukossa, tämä aivan erilaista).
Ollaan koluttu kaikki läpi eikä mitään löydy. Raitisilmaventtiileistä on pidetty suodattimet kunnossa, ilma kiertää hyvin. Kotona ei haise millekään, tämän myös vieraat todenneet useaan otteeseen. Missään ei ole kosteutta. Kyseessä 70-luvun kerrostaloasunto, joka on remontoitu lattiasta kattoon muutama vuosi sitten.
Olemme aiemmin asuneet homeasunnossa (tämän jälkeen koko omaisuus piti hävittää) ja silloin oireet olivat erilaiset, mm. hengenahdistus, keuhkojen polttelu ja räkäisyys puuttuu nyt täysin. Pelottaa silti että joudumme kokemaan saman helvetin uudelleen.
Mistä ihmeestä voi olla kyse? Tämä alkaa olla jo todella kuluttavaa. Meillä ei ole muita huonekasveja kuin kaktuksia, joten tuskin niillekään olemme allergisia.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muovimatot tai muu materiaali, joka on vaatinut liiman? Mulla liimat tekee tollaista. Olen niin herkistynyt, että liimapuusta tehdyt pöydätkin ja kaapit aiheuttaa tota uusina.
Ja välttämättä ei ole mitään hajua, toisinaan on sellainen outo imelähkö.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muovimatot tai muu materiaali, joka on vaatinut liiman? Mulla liimat tekee tollaista. Olen niin herkistynyt, että liimapuusta tehdyt pöydätkin ja kaapit aiheuttaa tota uusina.
Tätä minäkin ehdottaisin. Lattiamateriaali veks ja lukkoponttiparketti tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla missään liimaa. Ei olla nyt useaan vuoteen hankittu mitään huonekalujakaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla missään liimaa. Ei olla nyt useaan vuoteen hankittu mitään huonekalujakaan. Ap
Laminaatti itsessään voi sisältää liinoja, vaikka olisikin ponttiasennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ehdottaisin. Lattiamateriaali veks ja lukkoponttiparketti tilalle.
Ensimmäiseen 2 vuoteen lattian (laminaatti) asentamisen jälkeen ei ollut mitään oireita. Eikö silloin juuri olisi pitänyt olla pahimmat oireet, mikä oireet johtuisivat tästä? Joka paikassa sanotaan että kemikaalipäästöt ovat suurimpia remontin jälkeisenä vuotena. Silloin tosiaan ei ollut mitään oireita kummallakaan. Ap
Oletteko myös kemikaaliyliherkkiä? (kemikaaliyliherkkyys puhkeaa monesti heillä, jotka ovat sairaastuneet homeesta). Itselläni on tuo ongelma. Sairastuin pahoin hometalossa ja sen jälkeen minulle tuli myös pahana tuo kemikaaliyliherkkyys.
Itsellä on tällä hetkellä ilmeisen homeeton koti, mutta ongelmia ja pahojakin oireita aiheuttavat välillä ulkopuolelta/naapureita kulkeutuvat kemikaalinhajut. Toisinaan on oireettomia aikoja, jolloin voin oikein hyvin. Joskus kemikaali ei oikein edes haise miltään, tuskin edes huomaa, oireita tulee silti. Pahimmissa oireissa kyllä huomaan selvän hajunkin.
Minulla oireina ovat vaihtelevasti: Silmien kutitus ja punoitus, kurkun "tukkeutumien" ja pala kurkussa. Karhea hengitys/hengitysvaikeutta. (kemikaalinen "maku" kurkussa) Voimakas väsymys, "aivosumu" , vilunväreet ja kylmä hiki, sykkeen nousu, päänsärky, migreeni, heikotus, huimaus jäsenten raskaus ja särky, koko kehon voimattomuus. Oksetus, ripuli, huono olo, erikoinen tunne/kuvotus mahassa. Poskionteloiden turvotus, ihon punoitus / punaisia läiskiä iholla. (helppo kuvailla kun joitain oireita on tälläkin hetkellä.)
Eri kemikaaleista tulee vähän eri oirehdintaa. Toisista iskee migreeni helposti, toinen aiheuttaa ensioireiksi enemmänkin hengitystieoireita. Jostakin tulee epämääräinen pahanolontunne. Altistuksen pitkittyessä ja oireiden pahentuessa oirekuvaan tulee voimattomuutta, väsymystä ja muita oireita. Pahimmillaan kun oireet tulee kunnolla päälle, en voi juurikaan muuta kuin maata kipeänä. Olo kuin kokonsisaisvaltaisesti sairastuneella zombilla. Aivot ei myöskään toimi kunnolla, esim. muisti on heikko.
(Silloin kun ei altistusta kemikaaleille tai homeelle ole, niin olen liikkuvainen ja oloni on aika terve, normaali ja hyvä. Pahoista oireista kyllä menee jonkin aikaa toipua...ja kyllä joitakin pysyviäkin ongelmia on aiheutunut. Pääasiassa kuitenkin ongelmia on vain silloin kun altistun noille haitta-aineille.)
Naapureista kantautuvia kemikaaleja voivat olla mm: pyykkiaineet, huuhteluaineet, pesuaineet, kylppärikosmetiikka ja hajusteet, ilmanraikasteet (eli hajusteet), suitsukkeet, remonttitarvikkeet: maalit, lakat, sprayt, taidetarvikkeet: öljymaalit, tärpätti... jne.
Ehkäpä myös naapuritaloista/vaikkapa remonttityömaalta voi kulkeutua asuntoonne jotakin?
(Itse haistan/alan saada oireita jopa joistakin voimakkaista huuhteluaineista/pyykkiaineista talojen ulkopuolelta metrien päästä, kävellessä tuollaisen talon ohi. Hajuaistini kemikaaleille ja homeille on herkistynyt ja haistan esim. kemikaaleja ja hajusteita, mihin tavallinen ihminen ei välttämättä kiinnitä huomiota tai edes havaitse.)
Joskus kemikaalin hajua varsinaisti tuskin edes haistaa/huomaa, silti siitä voi tulla oireita. Kemikaaliyliherkkä voi saada oireita, vaikka kukaan muu (tai aina itsekään) ei haistaisikaan mitään erikoista. Aineet, joista oireita voi tulla, voivat olla ihan tavallisia ihmisten käyttämiä jokapäiväisiä tuotteita. Niitä ei välttämättä tule ajatelleeksi. Käytättekö itse millaisia kemikaalituotteita kotonanne? Huomaatteko yhteyttä oireisiin?
Aktiivihiilisuodatin (ilmanpuhdistin / tuloilman suodattimet) voi hieman auttaa puhdistamaan ilman epäpuhtauksia.
t. naapurien armoilla
Mitenkäs, asutteko kuinka vilkasliikenteisellä alueella? Liikenteet päästöt? Jos vuodenajalla, säällä ja liikenteen vilkkaudessa on vaikutusta oirehdintaan ja siksi olisi kausittaista? (arvailuja)
Voisko mineraalivillakuidut olla syynä
Vierailija kirjoitti:
Oletteko myös kemikaaliyliherkkiä? (kemikaaliyliherkkyys puhkeaa monesti heillä, jotka ovat sairaastuneet homeesta). Itselläni on tuo ongelma. Sairastuin pahoin hometalossa ja sen jälkeen minulle tuli myös pahana tuo kemikaaliyliherkkyys.
Itsellä on tällä hetkellä ilmeisen homeeton koti, mutta ongelmia ja pahojakin oireita aiheuttavat välillä ulkopuolelta/naapureita kulkeutuvat kemikaalinhajut. Toisinaan on oireettomia aikoja, jolloin voin oikein hyvin. Joskus kemikaali ei oikein edes haise miltään, tuskin edes huomaa, oireita tulee silti. Pahimmissa oireissa kyllä huomaan selvän hajunkin.
Minulla oireina ovat vaihtelevasti: Silmien kutitus ja punoitus, kurkun "tukkeutumien" ja pala kurkussa. Karhea hengitys/hengitysvaikeutta. (kemikaalinen "maku" kurkussa) Voimakas väsymys, "aivosumu" , vilunväreet ja kylmä hiki, sykkeen nousu, päänsärky, migreeni, heikotus, huimaus jäsenten raskaus ja särky, koko kehon voimattomuus. Oksetus, ripuli, huono olo, erikoinen tunne/kuvotus mahassa. Poskionteloiden turvotus, ihon punoitus / punaisia läiskiä iholla. (helppo kuvailla kun joitain oireita on tälläkin hetkellä.)
Eri kemikaaleista tulee vähän eri oirehdintaa. Toisista iskee migreeni helposti, toinen aiheuttaa ensioireiksi enemmänkin hengitystieoireita. Jostakin tulee epämääräinen pahanolontunne. Altistuksen pitkittyessä ja oireiden pahentuessa oirekuvaan tulee voimattomuutta, väsymystä ja muita oireita. Pahimmillaan kun oireet tulee kunnolla päälle, en voi juurikaan muuta kuin maata kipeänä. Olo kuin kokonsisaisvaltaisesti sairastuneella zombilla. Aivot ei myöskään toimi kunnolla, esim. muisti on heikko.
(Silloin kun ei altistusta kemikaaleille tai homeelle ole, niin olen liikkuvainen ja oloni on aika terve, normaali ja hyvä. Pahoista oireista kyllä menee jonkin aikaa toipua...ja kyllä joitakin pysyviäkin ongelmia on aiheutunut. Pääasiassa kuitenkin ongelmia on vain silloin kun altistun noille haitta-aineille.)
Naapureista kantautuvia kemikaaleja voivat olla mm: pyykkiaineet, huuhteluaineet, pesuaineet, kylppärikosmetiikka ja hajusteet, ilmanraikasteet (eli hajusteet), suitsukkeet, remonttitarvikkeet: maalit, lakat, sprayt, taidetarvikkeet: öljymaalit, tärpätti... jne.
Ehkäpä myös naapuritaloista/vaikkapa remonttityömaalta voi kulkeutua asuntoonne jotakin?
(Itse haistan/alan saada oireita jopa joistakin voimakkaista huuhteluaineista/pyykkiaineista talojen ulkopuolelta metrien päästä, kävellessä tuollaisen talon ohi. Hajuaistini kemikaaleille ja homeille on herkistynyt ja haistan esim. kemikaaleja ja hajusteita, mihin tavallinen ihminen ei välttämättä kiinnitä huomiota tai edes havaitse.)
Joskus kemikaalin hajua varsinaisti tuskin edes haistaa/huomaa, silti siitä voi tulla oireita. Kemikaaliyliherkkä voi saada oireita, vaikka kukaan muu (tai aina itsekään) ei haistaisikaan mitään erikoista. Aineet, joista oireita voi tulla, voivat olla ihan tavallisia ihmisten käyttämiä jokapäiväisiä tuotteita. Niitä ei välttämättä tule ajatelleeksi. Käytättekö itse millaisia kemikaalituotteita kotonanne? Huomaatteko yhteyttä oireisiin?Aktiivihiilisuodatin (ilmanpuhdistin / tuloilman suodattimet) voi hieman auttaa puhdistamaan ilman epäpuhtauksia.
t. naapurien armoilla
Ei ole tietääkseni kemikaaliyliherkkyyttä, ainakaan tavalliset siivousaineet ja hajuvedet (näitäkään emme siis lotraa vaan käytämme järkevästi) eivät aiheuta mitään oireita. Meillä on aktiivihiilisuodattimella varustettu ilmanpuhdistin eikä siitäkään ole oireisiin mitään apua. Siinä on myös hepa-suodatin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs, asutteko kuinka vilkasliikenteisellä alueella? Liikenteet päästöt? Jos vuodenajalla, säällä ja liikenteen vilkkaudessa on vaikutusta oirehdintaan ja siksi olisi kausittaista? (arvailuja)
Ei asuta, ihan tavallisessa kerrostalolähiössä. Olen tuotakin pohtinut mutten ole keksinyt mitään syy-seuraussuhdetta. Asumme kylläkin muutaman kilometrin päässä eräästä tehtaasta, se voisi olla syynä. En tiedä millaisia päästöjä sieltä tulee. Jos oireita olisi vain minulla niin pitäisin varmaan itseäni hulluna, mutta kun mieskin oireilee yhtä pahasti. Ap