Matala AMH, ikä 40v ja luomusti raskaaksi ennen IVF-hoitoja
Olen lukenut paljon lapsettomuuteen liittyviä keskustelupalstoja viime kuukausien aikana, mutta en ole osallistunut keskusteluun kertaakaan.
Ajattelin että koska aihe koskettaa monia, voisi olla hyvä että jaan tarinani. Olin juuri aloittamassa ivf-hoitoja, kun tulin yllättäen raskaaksi 4 kuukauden tehostetun yrityksen jälkeen (Letrozol avusteinen ovulaation induktio + irrotuspiikki).
Lapsi sai alkunsa, kun olin 39v ja sain tietää raskaudesta, kun olin jo 40v. Käytännössä testi näytti plussaa kaksi viikkoa ennen kuin piti aloittaa pitkän kaavan mukainen ivf.
Tätä onnea edelsi kuitenkin tuskainen tie. Sain kesällä tietää, että antraalifolliikkeleitä on per kierto n. 10 + 1-2 johtofolliikkelia, mutta AMH:ni on kuitenkin vain 0.61. Se tieto musersi minut lähes täysin. Seuraavaksi sain kuulla, että miehen siittiöt ovat kaikki liikkumattomia ja niitä on vähän. Mies lopetti siltä istumalta tupakan ja alkoholin kokonaan. Pääsimme molemmat myös Letrozol-kuurille. Kolmen kuukauden kuluttua miehen arvot olivat parantuneet, mutta samaan aikaan minun mahdollisuudet vähenivät joka kuu. Ovulaation induktiota oli tarkoitus kokeilla 4 kiertoa, jonka jälkeen edessä olisi ivf korkean ikäni vuoksi. Siitä huolimatta joka kerta lääkäri muistutti, että edelleen on olemassa myös luonnollisen raskauden mahdollisuus. En enää jaksanut uskoa siihen, mutta siitä huolimatta ostin Donafertya ja Inomania molemmille ja otin Letrozolit ja irrotuspiikin ohjeiden mukaisesti.
Raskaus on vielä alussa, joten yritän olla realisti. Tähän mennessä kuitenkin kaikki on hyvin. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Tärkeintä on jatkaa yrittämistä 🤗.
Hei. Onko tähän tarinaan jatkoa?
Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin.