Maksalaatikkoa 1 vuotiaalle?
Onko maksa sopivaa ruokaa 1 vuotiaalle? Onko joku antanut?
EIlen tuntui maistuvan meidän naperolle, mutta en paljon uskaltanut vielä antaa. Lisäksi onhan tuo maksalaatikkokin einestä enkä mielellään eineksiä (ainakaan vielä) anna...
Kommentit (5)
Annoin ekan kerran maksalaatikkoa kun tyttö oli vuoden ikäinen. Sain tähän neuvolankin " siunauksen" , kun juteltiin th:n kanssa ruokailuasioista.
1-vuotiaalle. Näin ainakin meille sanottiin neuvolassa. Me ollaan kokeiltu jauhemaksapihvejä (tosin vasta kerran) ja hyvin kelpasivat. 1-vuotiaasta eteenpäin ei siis ole ruokarajoituksia, paitsi tietysti allergisilla lapsilla.
th oikein suositteli antamaan maksalaatikkoa silloin tällöin, jotta tottuu makuun, kun sitä kuitenkin sitten hoidossa tulaan syöttämään. Mielestäni vähän outo syy, mutta ainakaan siinä ei siis mitään vaarallista ole.
Ja mitä tulee siihen, että onhan maksalaatikkokin eines: kyllä sitä maksalaatikkoa voi ihan itsekin tehdä... ;) (Eipä silti, en ole kyllä itse tehnyt kuin kerran elämässäni, mutta anopin maksalaatikkoa poika ainakin pisteli ihan mielellään.) Mutta kai niitä eineksiä nyt satunnaisesti voi antaa, kunhan nyt ei mielellään joka päivä popsita valmisruokia.
Meidän terkka sanoi neuvolassa, että kerran kuussa saa antaa maksaruokia. Poika tykkää kovasti sekä kaupan laatikosta että äitini tekemästä. Itse en ole koskaan tehnyt, aika työläs ruoka, eikä lähikaupassa ole jauhettua maksaa kuin jouluna. Lisäksi sitä on aika vaikeaa tehdä pientä määrää, joten kannattaisi varmaan kerralla rykäistä ja tehdä vuoden laatikot pakkaseen ...
Eiköhän eineksiä saa antaa silloin tällöin, esim. juuri kerran kuussa :)
ja olen antanut muitakin eineksiä esim. makaronilaatikkoa ja lihaperunasoselaatikkoa. Syö näitä paremmin kuin purkkiruokia.
Annetaan toki lapselle myös itse tekemäämme ruokaa, mutta aina välillä myös näitä eineksiä kun muukin perhe niitä syö. Esim. valmisperunamuusia ja kaupan jauhelihapihvejä tai lihapullia.
Maksan sopivuudesta 1-vuotiaalle en tiedä mutta olen kyllä antanut maksaa noille vanhemmillekkin muksuille jo 1-vuotiaana.