Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kovapäinen 10-v rasittaa. Pitääkö pakottaa toimiin?

Vierailija
28.01.2019 |

Olen nyt jotain puolitoista viikkoa sanonut lapselle, että laittaisi vartalorasvaa, niin kuiva iho ei kutiaisi niin paljon, että iltaisin tekee mieli rapsuttaa. Olen myös tuonut kosteusvoidepurkin sängyn viereen ja ehdottanut neutraalisti pariin otteeseen, että nyt olisi hyvä hetki pistää voidetta (esim. suihkun jälkeen).
Tänään meni hermot sängyssään kierivään kutisevaan lapseen, niin että luin vain lyhyen iltasadun. Mielestäni tuon ikäistä ei oikein voi/ei pitäisi joutua pakottamaan hygieniarituaaleihin kovin rankasti. Ärsyttää, kun koko ongelma olisi korjaantunut joskus ajat sitten, jos lapsi olisi ottanut neuvoni rasvan laittamisesta. Ajattelin, että jossain vaiheessa se varmaan aika pian kyllästyy kutinaan ja laittaa sitä rasvaa. Mutta ilmeisesti lapsi ei halua uskoa, että kosteusvoide edes auttaa.
Samantapaisia esimerkkejä kovapäisyydestä on aiempia. Paukkupakkasilla lapsi oli vakaasti sitä mieltä, että ulkohousuja ei tarvitse. Kuvittelin, että kääntyy takaisin koulumatkalla ja käy vetämässä ne jalkaan kun huomaa, kuinka kylmä on, mutta kävelikin pari-kolme päivää ilman kunnon vaatteita ennenkuin oli valmis toteamaan, että paksummat housut ovat hyvä suoja kylmää vastaan.
Minä en siis yleensä lähde kiistelemään enkä väittelemään tavallisista asioista, enkä pilkkaa että minähän sanoin, kun olen ollut oikeassa. Olisiko kumminkin tällaisen lapsen kanssa määrääminen parempi keino kuin käyttämäni tapa? Jos se ei jotain usko niin ei vaikuta helposti oppivan edes oman kokemuksensa kautta. Autoritäärinen kasvatus on toki rasittavaa sitten taas muin tavoin, mutta ehkä säästäisi lopulta hermoja jos enemmän heti komentaisi, että nyt teet näin tai menee joku etuus.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luit iltasadun 10 vuotiaalle? Eikö se osaa itse lukea...

Toisaalta, jos ei älyä pukea lämmintä päälle ja rasvata ihoaan, niin ei varmaan osaa lukeakaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 10 vuotiaalle kannataa lukea iltasatu. Mukava hetki olla yhdessä ja rauhoittua unten maille. Koeta ap vielä, joska antaisi sinun rasvata ihonsa kauttaaltaan. Huomaa sitten miten helpottaa oloa. Toisinaan heti rasvauksen jälkeen saattaa kutina tuntuukin kovemmalta, mutta rauhoittuu pian. Mukava yöasu rasvauksen jälkeen päälle ja kainaloon sitä satua kuuntelemaan. Hyviä unia!

Vierailija
4/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 10 vuotiaalle kannataa lukea iltasatu. Mukava hetki olla yhdessä ja rauhoittua unten maille. Koeta ap vielä, joska antaisi sinun rasvata ihonsa kauttaaltaan. Huomaa sitten miten helpottaa oloa. Toisinaan heti rasvauksen jälkeen saattaa kutina tuntuukin kovemmalta, mutta rauhoittuu pian. Mukava yöasu rasvauksen jälkeen päälle ja kainaloon sitä satua kuuntelemaan. Hyviä unia!

Ihana viesti :-) hyviä unia sinnekin!

Vierailija
5/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotias jolle luetaan iltasatu, en ole koskaan törmännyt moiseen! Sen jälkeen kun lapsi on oppinut lukemaan, niin on itse lukenut ainakin meillä.

Kai ne sitten kehittyy eri tahtiin ja osa nelosluokkalaisista haluaa olla taaperoita..

Vierailija
6/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että mä voin rasvata sun selän kun se on niin vaikea rasvata, ja sitten mukavasti, hellästi sivelet. Ja vaikka vähän käsivarsia. Ja että laitapa itse loput, minä käyn sillä aikaa vessassa, sitten luetaan. Ja pehmeä puhdas yöpuku päälle.

Vierailija
7/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista yövaippa!

Vierailija
8/10 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin luetaan usein jotain vielä illalla 9 vuotiaalle. Osaa lukea hyvin ja lukeekin paljon itse. Mutta se on meidän yhteinen hetki siinä. Ei tod ole mitenkään huono tapa.

Vierailija
9/10 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiiiiiiiiiii, tuu pyyhkimään.

10/10 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan vie lasta lääkäriinkään, jos hän on sairaana? Annat lapsen itse valita, pilatko ihonsa ja palelluttaako ihonsa.

Sitten ihmetellään, kun nuoret ovat niin hukassa itsensä kanssa. Aikuiset eivät enää uskalla olla vanhempia lapsilleen.

Tuollaiset talvivaateasiat tapellaan selväksi 3- vuotiaana. Tuossa iässä pitäisi olla perusasiat kunnossa jo.

Mutta lusikoi nyt vaan, itse olet keittänyt.

🇺🇦🇮🇱