työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, miksi olet työkyvytön?
minun pitäisi työkkäriin toimittaa todistus työkykyisyydestäni ja vaikka fyysisesti olen suht terve kärsin lapsuuden toistuvan seksuaalisen väkivallan takia dissosiaatiohäiriöstä. se peittyi vuosia akuutimpien trauma, paniikki,- ja ahdistusoireiden alle ja mietin olisinkohan jonkun nuppilekurin mielestä edes työkykyinen. alkoi kiinnostaa miksi kukakin on työkyvytön, ja minkä ikäisenä, itse nyt 34 vuotias.
Kommentit (14)
Mä jouduin kolariin 23v. ja olen siitä lähtien ollut pyörätuolissa. Kädet toimii jotenkin, muuten toimintakyky on tosi huono, väsyn helposti ja kärsin kroonisesta päänsärystä, joka aiheuttaa näköhäiriöitä.
vaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oirehäiriö, epävakaa persoonallisuushäiriö, nuoruuden kehityksen vaikeudet diagnooseina
ikää 20, olen ollut rikki teinistä saakka. Lapsuudessa ja teini-iässä jatkuvaa pelkoa, väkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä, teininä koulukiusaamista jne perus settejä...
Harvinainen neurologinen sairaus, toimintakyky huono, uupumusta, paljon erilaisia oireita, esim kolmoishermosärky, voimanpuutokset, olematon tasapaino, tuntopuutokset. Koskaan ei tiedä, että mitä elämä heittää eteen. Ehkä vielä joskus pystyn palaamaan työelämään, siihen tähtään.
Minulla on Aspergerin oireyhtymä, synnynnäinen neuropsykiatrinen häiriö. Siihen liittyy toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden häiriöitä, vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä, stressiherkkyyttä, uupumusta jne. On sabotoinut yritykset opiskella sekä työkokeilut ja rajoittaa normaalia elämää muutenkin. Lääkärien mielestä oli sitten parempi idea tähdätä mahdollisimman toimivaan elämään ilman työssäkäyntiä, joten kuntoutustuki vaihdettiin pysyväksi eläkkeeksi 30-vuotiaana.
Keskivaikea masennus. Olen 42-vuotias. Olen ollut kuntoutustuella vuodesta 2014. Välillä sairaalassa jaksoja. Toive olisi kuntoutua, mutta ei hyvältä näytä.
Sama kuin ap:lla, mutta en ole eläkkeellä.
Elämä ei vaan kulje, ehkä vielä.
En halua eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Sain ison aivoinfarktin ja aivoverenvuodon.
Ja jouduin 22-vuotiaana eläkkeelle.
Keskivaikea toistuva masennus. Löytyis varmaan muutakin, jos joku tutkisi tarkemmin. Pystyn jotenkin suoriutumaan perusarjesta, mutta työelämässä kuormitun, uuvun, sairastelen, loppuunpalan ja masennun...kerta toisensa jälkeen sama kierre n. 18 vuotiaasta saakka eli 23 vuotta tässä mennyt sairastaessa. Ikää nyt 41 ja vielä toiveena työelämä ja ehkä uusi ala, mutta viimeisimmästä loppuunpalamisesta toipuminen on ollut todella vaikeaa, nuorempana olin yleensä muutamassa kuukaudessa parempi kun sain vaan levätä.
Vakava masennus, jonkinsortin epävakaa persoonallisuus ja syöpä, joka näytti eläkepapereita anoessa lopulliselta ratkaisulta.
Ihmeiden aika ei ole ohi, sillä vielä 10 vuoden päästä agresiisivisen syövän havaitsemisesta olen elossa, masennus on poissa saatuani tarpeeksi voimaa muutta eliolosuhteutani ja lievä sekopäisyys ei haittaa arkea löydettyäni yhtä sekopäisen elämänkumppanin :-)
En aio kertoa, koska tiettyjä sairauksia ei oteta todesta/ollaan kateellisia eläkkeestä.
Mielestäni olen työkyvytön koska en suoriudu edes normaalielämästä, sekä pakko-oireisen häiriön vuoksi. Plus se etten niitä töitä saisikaan.
Virallisesti minulla on kai masennus- ja harhaluuloisuushäiriö-dg:t, ja niillä kai se eläke nasahti.