Mitä tarkoittaa vaativa vauva? Ja miksi se on vaativa?
Monesti keskustelupalstoilla saa lukea, että jonkun vauva on vaativa vauva ja siksi on niin rankkaa. Millainen se on ja miksi se on vaativa? Odotan esikoista, ja kauhulla luen näitä keskusteluja välillä.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Yksi vauva viihtyy hyvin lattialla ja toinen aloittaa huudon heti, kun vauvaa sylissä kantava pysähtyy hetkeksi. Ei sitä oikein voi tietää, lapset on yksilöitä ihan pienestä alkaen. Perimällä on jotain vaikutusta, minä olin vauvana tosi rauhallinen ja niin oli kuulemma mieskin. Meidän lapset oli niin helppoja tapauksia vastasyntyneistä alkaen.
Joo mutta sitten siihen ilmestyy heti joku väittämään, että "olet itse opettanut vauvan tuollaiseksi, että se ei viihdy kuin sylissä". Eli pitääkö se vauva nyt jotenkin sitten opettaa olemaan olematta sylissä? Tai opettaa epävaativaksi? Ja miten se oikein tehdään? Ap
Meidän esikoinen. Huusi aina kun ei nukkunut tai syönyt. Ja huuto oli siis selkä kaarella rääkymistä.
Šìmpanšşì geeneillä on enemmän kreatiivistä työtä kasvatuksessa kuin neanđérthal ihmisellä jonka geenejä meillä on 1-5% euroopassa. Šìmpanšşìèn kreatiivinen kasvatus ottaa mallia kansasta ja kansalaiset matkivat tätä kulttia ja syntyy vaikeampia vauvoja.
Tämän takia suomessa on hyvinvointivaltioita katsottuna eniten kehityisvammaisuutta. Sen sijaan että puhutaan ilmastonmuutoksesta ja ostetaan kaupat täyteen ruokaa voitaisiin keskittyä johonkin spesifikaatiosempaa kreationismin tilalle konkreettisesti De Facto.
Dr.martin ssempa on youtube kirjoitti:
Šìmpanšşì geeneillä on enemmän kreatiivistä työtä kasvatuksessa kuin neanđérthal ihmisellä jonka geenejä meillä on 1-5% euroopassa. Šìmpanšşìèn kreatiivinen kasvatus ottaa mallia kansasta ja kansalaiset matkivat tätä kulttia ja syntyy vaikeampia vauvoja.
Tämän takia suomessa on hyvinvointivaltioita katsottuna eniten kehityisvammaisuutta. Sen sijaan että puhutaan ilmastonmuutoksesta ja ostetaan kaupat täyteen ruokaa voitaisiin keskittyä johonkin spesifikaatiosempaa kreationismin tilalle konkreettisesti De Facto.
*spesifikaatiosenpaan* esim. Sperma.
Vaativalla vauvalla tarkoitetaan suuritarpeista vauvaa. Suuritarpeinen vauva on vauva, joka haluaa olla paljon lähellä ja vaatii koko vauvaiän viihdykettä viihtyäkseen. Tällaisella vauvalla on tavallista suurempi läheisyydenkaipuu. Oikeastaan suuritarpeinen vauva kertoo siitä, että kiintymyssuhde on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vaativalla vauvalla tarkoitetaan suuritarpeista vauvaa. Suuritarpeinen vauva on vauva, joka haluaa olla paljon lähellä ja vaatii koko vauvaiän viihdykettä viihtyäkseen. Tällaisella vauvalla on tavallista suurempi läheisyydenkaipuu. Oikeastaan suuritarpeinen vauva kertoo siitä, että kiintymyssuhde on kunnossa.
Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoinen tuo viimeinen pointti. Olen lukenut jotain kiintymyssuhteista, ja kiinnostaisi kuulla miksi suuritarpeinen kertoo siitä, että kiintymyssuhde on kunnossa. Osaatko selittää hieman? Ja tarkoitatko kunnossa, että on se ns. turvallisesti kiintynyt? Ap
Vaativa vauva on raskashoitoinen. Eikä sitä kukaan tiedä, miksi toinen vauva nukkuu heti yöt läpeensä ja toinen herää tunnin välein. Miksi toisella on koliikki ja toisella ei. Miksi toinen on seuran ja sylin kipeä ja toinen tykkää makoilla yksin. Ihmiset ovat erilaisia. Vauva-aika kestää hetken ja moni vaativa vauva on ihan tavallinen napero sen jälkeen. Turha siitä on liikaa murehtia tai kuvitella, että vauvan vaikeus tai helppous olisi omaa syytä tai ansiota. Ei se ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoinen tuo viimeinen pointti. Olen lukenut jotain kiintymyssuhteista, ja kiinnostaisi kuulla miksi suuritarpeinen kertoo siitä, että kiintymyssuhde on kunnossa. Osaatko selittää hieman? Ja tarkoitatko kunnossa, että on se ns. turvallisesti kiintynyt? Ap
Helppo vauva voi olla helppo, koska on tottunut pärjäämään yksin. Se ei ole hyvä juttu. Vauvan on hyvä oppia, että äidiltä saa pyytää lohtua ja seuraa. Se on tervettä. Ehkä sitten luottaa ihmisiin aikuisenakin ja pystyy syviin ihmissuhteisiin.
Eri
Vaativa vauva olisi minun mielestäni sellainen joka roikkuu koko ajan tississä, vaatii 24/7 syliä ja/tai liikettä. Ei viihdy hetkeäkään yksin esim.jumppamatolla. Ei nuku. Itkee jatkuvast eikä oikein mikään auta.
Meillä on 2 perustyytyväistä lasta jotka ovat onneksi myös terveitä. Olen päässyt heidän kanssaan niin helpolla että melkein hävettää. Esikoinen alkoi nukkuakin täydet yöt 3kk.
Olen saanut ihan rauhassa vaikka lukea lehteä ja juoda kahvit kun vauva on leikkinyt jumppalelun alla lattialla tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kuten kaikki pyrkivät elämässä historiaa kunnioittaen ja alkuperää kunnioittaen niin ihmiset syntyivät isommalla päällä keskimäärin enemmän mitä nykyään ja vauvoja pidettiin kuninkaina. Tämä synnyin hetken vääntö on jotain mitä meidän kaikkien on kestettävä ja se tuo meille oikeuksia, ei vauvan kuten oikean kuninkaallisen mutta vanhempien moraalisoinnista mikä on vaikuttanut lapsen genetiikkaan ja ne jatkavat apinoina kamelisointia ja mahtavuuksia jota kreationismi tuo kuin katsotaan laji kohtaisesti.
Juu niin taas...onhan se kiintymyssuhde toki parempi kun vauva itkee ja marisee jatkuvasti eikä nuku ja kaikki on vaikeaa ja vanhemmat on ihan zombieita. Ehdottomasti se tyytyväisenä jokeltava vauva olkkarin lattialla massu täynnä maitoa ja kuivassa vaipassa on ihan hylätty ja vaan sinnittelee...vai kuinka se nyt menikään.
Meillä oli "vaativa" vauva, käytin hierojalla ja vyöhyerapeutilla, loppui itkut aiihen. Ah ihana tätä rauhaa ku toinen niin ilonen.❤
Oikeasti vaativa vauva on sellainen, joka rääkyy kokoajan (eli siis kaikki valveillaoloaikansa), vaikka kaikki perustarpeet on tyydytetty. Sylissäkin huutaa vaan, kaikki hereilläoloajat. Ei auta liikuttelu, heijaus, ei mikään. Meillä oli näin ja nyt kun lapsi on lähemmäs 3v., hän on edelleen todella temperamenttinen. Joskus 8 kuukautisena katsottiin äitini ja veljeni kanssa aika, kuinka kauan vauva oli tyytyväinen herättyään päiväunilta ja tämä aika oli max. 20min. sen jälkeen alkoi huuto ja huusi siihen saakka, kunnes meni taas nukkumaan. Lääkärillä rampattiin kymmenen jos toisenkin kymmentä kertaa, että miksi tämä lapsi huutaa kokoajan, eikä syytä koskaan löytynyt. Helppoa ei ole nytkään, haasteet ovat vain muuttuneet toisenlaisiksi. On unihäiriötä, aistiyliherkkyyttä yms. muuta p*skaa. Ja näitä ei siis diagnosoitu, mutta melko selkeää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöhöpöä tuo kiintymyssuhteen mainitseminen huonosti viihtyvän vauvan kanssa. Meillä on noudatettu kiintymysvanhemmuuden periaatteita, ollaan luettu asiasta ja meidän vauvaa pidettiin paljon lähellä (mm. nukkui perhepedissä) ja lapsi oli ja on edelleen sellainen, että viihtyy hyvin ilman aikuisen apua. Vauva-aika oli minusta tosi ihana, kun kaikki hommat sujuivat vauvan kanssa niin hyvin. Kun vauva oli ihan pieni ja esim. laitoin ruokaa, nostin sitterin ruokapöydälle ja vauva katseli siitä, kun minä touhusin keittiössä. Kaikissa hommissa vauva oli mukana, sitten kun osasi vähän liikkua, tutki paikkoja tai touhusi omien lelujen kanssa ja minä juttelin aina hänelle siinä samalla. Meillä on vanha puusohva, jonka pidin silloin levitettynä ja siinä olimme paljon vauvan kanssa, kun hän ei vielä hirveästi liikkunut. Minä luin lehtiä tai kirjaa (älykännykät tekivät vasta tuloaan silloin) ja vauva leikki siinä minun kyljessäni leluillaan. Meillä oli tyytyväinen ja hyvin nukkuva vauva ja myöhemmin lapsi, joka keksi itselleen helposti tekemistä, hän on valittanut tylsyyttä vain ollessaan kipeä tai muuten liian väsynyt keksiäkseen itselleen tekemistä. Siinä omassa kyljessä on lapsi kasvatettu rakkaudella, kaikissa perheen tekemisissä mukana, mutta hänen hyväntuulisuudestaan ja hyvin viihtymisestä en voi ottaa kunniaa itselleni, koska nuo asiat taitavat olla pääasiassa lapsen luonteesta kiinni ja siitä, onko lapsella alkergioita, aistiyliherkkyyksiä tai jotain neuropsykologisia poikkeavuuksia.
Kieltämällä De Facto jota kuningas monarkia puoltaa De Jure on jo suurta moraalisointia jota voidaan opettaa jo lapsesta ennen syntymää kreationismillä organisoidusti. Tämän takia monet menevätkin äitinsä v i t t u u n ja oppivat varastamaan koska ei se isä ollut mitään. Spesifikoimisella voidaan erottaa kultit joilla voidaan erotella hyvän ja pahan ilman moraalia. Hyvä sperma spesifikoi ilman kreationismiä aatteet meidän maan päälle.
Mä ajattelen, että vaativa vauva on sellainen, kuin oma esikoiseni oli vauvana. Hän nukkui ensimmäisen kerran kuuden tunnin pätkän, kun oli reippaasti yli vuoden ikäinen. Heräili siihen saakka tunnin parin välein, ja huusi aina valveilla ollessaan. Vatsa oli kuin pallo, joten koliikkivaivoista selvästi kärsittiin.
Tietenkin ns. vaativa vauva on vauva, joka vaatii kovasti huomiota ja hellintää.
Siihen pitää jokaisen eka kertaa äidiksi tulevan valmistautua, ettei se menekään Strömsö -meiningilla, jolloin äitdilla on paljon omaa aikaa, kun lapsen voi jättää babysitteriin telkkarin ihmeellistä maailmaa tuijottelemaan.
Yksi vauva viihtyy hyvin lattialla ja toinen aloittaa huudon heti, kun vauvaa sylissä kantava pysähtyy hetkeksi. Ei sitä oikein voi tietää, lapset on yksilöitä ihan pienestä alkaen. Perimällä on jotain vaikutusta, minä olin vauvana tosi rauhallinen ja niin oli kuulemma mieskin. Meidän lapset oli niin helppoja tapauksia vastasyntyneistä alkaen.