Lapsiperheen äidin unettomuus, apua kaivataan
Olen 1v pojan äiti ja olen niin väsynyt, etten tiedä enää mitä tehdä. Odotan toista lastamme ja nyt on raskausviikko 25 menossa.
Nukun todella huonosti enkä oikeasti ymmärrä miksi en pysty nukkumaan. Lapsi nukkuu todella vaihtelevasti, joskus nukkuu viikkoja heräillen tunnin välein öisin, joskus nukkuu hyvin heräämät kertaakaan tai sitten ehkä kerran. Kun lapsi heräilee tunnin välein, minä saisin nukuttua. Nukahdan siis aina kun lapsikin nukahtaa, mutta sitten en ehdi kuin torkkua hetken ja lapsi herää taas. Niinä öinä kun poikamme nukkuu hyvin ja minä saisin kunnon unet, en vaan kerta kaikkiaan saa unta. Nukahdan aina illalla nukkumaanmennessä todella nopeasti, mutta herään parin tunnin päästä jostain syystä enkä vain saa enää unta ja pyörin loppuyön sängyssä. Minun kykenemättömyyteni nukahtaa uudestaan on siis suurin ongelma, jolle pitäisi tehdä jotain. Onko kyse jostain hormonaalisesta vai miksi ihmeessä en kuolemanväsyneenä pysty enää nukahtamaan.
Lapsi oli viime yön yökylässä mummolassa ja on siellä edelleen, jos olisin vaikka saanut nukuttua. No, menin 23 nukkumaan ja nukahdin heti. Heräsin sitten puoli kahden aikaan kun mies tuli nukkumaan. Herään siis todella herkästi ihan kaikkeen pienimpäänkin ääneen tai jopa, jos on lukulamppu päällä hetken. En saanut sitten unta enää koko yönä ja nyt oikein itkettää, koska olen niin väsynyt enkä vain pysty nukkumaan. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Ei voi tehdä vauvallekkaan vatsassa hyvää, jos äiti nukkuu vain tunnin pari yössä :(
Ensi yönä laitan korvatulpat, jos en ihan kaikkiin ääniin heräisi ja saisin nukkua edes muutaman tunnin enemmän. Alan olemaan epätoivoinen. Mitään unilääkkeitäkään tuskin saa raskauden aikana ottaa, enkä kyllä haluaisikaan mitään lääkkeitä alkaa käyttää.
Kommentit (11)
Mulla ei ole mitään neuvoa sulle, mutta itsekin nukuin koiranunta lasten ollessa pieniä. En tiedä, mutta ehkä niin kuuluu ollakin eli emo on herkempi ääniiin voidakseen suojella poikasiaan. Lasten kasvaessa sain taas nukuttua.
Syö illalla kaurapuuroa ja kiiwiä. Luonnon omaa melatoniinia. Unirytmisi on varmasti aivan sekaisin ja koko kroppa ylivirittyneessä tilassa ja siksi heräät niin herkästi/et saa herättyäsi unta. Nuku eri huoneessa, se auttaa varmasti.
Mitä miehesi tekee unesi eteen? Paitsi, että herättelee sinua öisin.
Meillä mies hoiti vauvaa välillä öisin, että sain pidemmät unet.
Olet ylikierroksilla. Vaikka olet äiti, sinäkin tarvitset olla rauhassa. Kirjoita päiväkirjaan huolet ja murheet, puhu itsellesi esim. ”Selvitellään näitä sitten taas huomenna...” itse saatan sanoa vaikka: ”Makoile vain. Ei tarvitse edes nukahtaa. Makaat vain.”
Voimia! Puhu itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko nukkua eri huoneessa kuin muu perhe? Mitä teet ennen nukkumaan menoa? Olisiko esimerkiksi rentoutumisharjoituksista apua?
Kyllä mä periaatteessa voisin. Meillä on makuuhuoneemme lisäksi yksi ylimääräinen huone, jossa on kyllä niin paljon tavaraa, että sinne ei tällä hetkellä mahtuisi oikein edes patjaa. Se on tavallaan siis varastohuoneena, mutta sieltä pitäisi sitten siirtää tavaroita toisiin huoneisiin että saisi patjan lattialle. Tuota on kyllä kokeiltava. Pakko on saada nukuttua, ihme että olen edes hengissä näillä unilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä miehesi tekee unesi eteen? Paitsi, että herättelee sinua öisin.
Meillä mies hoiti vauvaa välillä öisin, että sain pidemmät unet.
No eipä kyllä ihan hirveästi tee. Nousee mies ylös lasta rauhoittelemaan, jos sattuu heräämään siihen. Mieshän ei herää sitten millään. Lapsi voi huutaa puoli tuntia ja mies kuorsaa vain. Eikä hän mua "herättele," ei tarvitse kuin tulla sänkyyn ja saatan herätä siihen.
Kannattaa silloin hommata toinen lapsi. Varsinkin noin pienellä ikäerolla. Ei h*lvetti, miksi urpot sikiää.
Kuulostaa siltä että saisit nukuttua jos mikään ulkoinen ärsyke ei herättäisi sinua kesken. Eli tilanteesi on hyvä ja arkinen järjestelykysymys jossa sinulle täytyisi saada keskeytymätön unirauha. Tavoitteeksi vaikka joka toinen tai kolmas yö niin kroppa palautuu.
Vanhemmat, sisaret, kaverit, hotelli, asuntovaunu, autotalli, naapurit ?
Hyvä nukkuminen on seuraava länsimainen gobaali megatrendi.
Mulla oli esikoisen vauva-aikana TÄSMÄLLEEN sama ongelma. Lopulta meni niin pitkälle, että oli pakko saada apua. Lääkäri määräsi Ataraxia, joka on väsyttävä allergialääke. Sain siitä suuren avun. En tiedä määrätäänkö sitä raskaana oleville, mutta minä imetin, ja sain silti. Käytin silloin, kun oli ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko nukkua eri huoneessa kuin muu perhe? Mitä teet ennen nukkumaan menoa? Olisiko esimerkiksi rentoutumisharjoituksista apua?
Kyllä mä periaatteessa voisin. Meillä on makuuhuoneemme lisäksi yksi ylimääräinen huone, jossa on kyllä niin paljon tavaraa, että sinne ei tällä hetkellä mahtuisi oikein edes patjaa. Se on tavallaan siis varastohuoneena, mutta sieltä pitäisi sitten siirtää tavaroita toisiin huoneisiin että saisi patjan lattialle. Tuota on kyllä kokeiltava. Pakko on saada nukuttua, ihme että olen edes hengissä näillä unilla.
Siis eihän sun tarvi nukkua muualla ja siirtää kamoja. Meillä ainakin mies järjesti työhuoneen lattialle tilaa ja nukkui siellä patjalla. Meillä siis vastaava tilanne vuosi sitten. Oli 1,5-vuotias tiuhaan heräilevä kaiffari ja minä raskaana. Ja molemmat meistä vanhemmista kävi töissä. Minä vaan en enää heräilyn jälkeen saanut nukuttua ja mies ratkaisi ongelman nukkumalla 2 yötä viikossa työhuoneessa jakävi sieltä yöllä esikoisen huoneessa hyssyttelemässä. Sain ne kaks yötä nukuttua kunnolla ja tiesin jo illalla nukkumaan mennessä, että minun ei tarvi herätä niin se varmaan helpotti sitä stressiä niin pystyi nukkumaan ja pysyin unessa. Ihan saakelin väsynyt olin silti.
Pyydä, että mies hoitaa pari yötä, jos se on mahdollista teillä.