Bulimialla hampaansa tuhonnut tarvitsee vertaisneuvoja!
Olen nyt 45. Ikävuosina 15-25 sairastin rankasti bulimiaa, jossa oksensin joskus kymmeniä kertoja päivässä. Välillä söin itseni halkeamispisteeseen ja taas tyhjennettiin niin kauan että mahanesteet tulivat ulos. Hampaita toki harjasin, kiilteet meni ja ikenet nousi.
Hampaani syöpyivät pahasti. Etuhampaista tuli vinot (alareunasta) ja niihin laitettiin jotkut muoviset jatkeet kun olin 26. Ne laitettiin kunnallisella puolella ja kestivät odotettua pidempään, melkein kymmenen vuotta. Sitten niitä korjattiin yksityisellä, korvattiin muistaakseni keraamisilla jatkeilla.
Kiilteen menetyksen vuoksi eroosio on jatkunut, hammaskaulat paljastuneet ja nyt etuhampaiden viereiset hampaat alkaa olla ihan läpikuultavat ja todella hauraat.
Olen selaillut erilaisia hammaslääkäreitä, mutta en tiedä minne mennä. Ensinnäkin nolottaa ruma suuni. Toisekseen en tiedä, millaisia palveluja tarjoavan lääkärin tarvitsen.
Tarvitsenko implantteja?
Mitä on laminaatit? Laittaako niitä perushammaslääkärit?
Pelkkä esteettinen hammashoito ei ole ratkaisu, sanomattakin on selvää, että kuluneet hampaat eivät voi olla terveet ja reiättömät.
Se etten tiedä, minne mennä ja häpeä nolosta vaivasta ja sen ällöttävästä aiheuttamisesta, johtavat siihen, etten saa hoidetuksi hampaita kuntoon.
Onko kellään kokemusta, mielellään aika tuoretta?
Kommentit (25)
Mä oion nyt yli 40v hampaitani. Jo 2v ja 4000e kulunut.
Ei sitä kukaan muukaan ole sormia kurkkuusi työntäny,ku sinä ite.maksa pois vaan hammaslaskusi.
Vierailija kirjoitti:
ihan off topic, mutta saako pankista lainaa hampaisiin? Itsellä myös eroosio ja limsat pilanneet kiilteen. Pitäisi kuorittaa. Mutta ei varaa ja en tiedä mitä edes maksaa per hammas.
Mulla maksoi muovikuoret 200 e/hammas, laitettiin kahteen etuhampaaseen. Suosittelen todella lämpimästi, siirsin ja siirsin operaatiota, kun pelkäsin sitä. Tehtiin kahdella reissulla, kesti reilun tunnin per hammas, eli tosi helposti meni eikä sattunut pätkääkään. Olen oppinut hymyilemään niin, että hampaat näkyy!
Mä kävin yksityisellä Oral-lääkäriasemalla. Sivuhuomautuksena sieltä saa, tai ainakin sai vuosi sitten, ässä kortilla bonukset. Muutama kymppi ikäänkuin alennusta operaatiosta.
Luuletko,että olet ainoa huonohampainen,joka hammaslääkäriin on menossa.ovat nähneet kaiken ja tietävät ketkä sairastavat buliaa,vaikka eivät sanokaan mitään
Suosittelen yksityistä.kunnallisessa saat käydä vuosikausia jos lähet hoidattamaan siellä.
Hei AP, minulla on melkoisen samanlainen tilanne kuin sinulla. Tosin en syömishäiriöaikanani oksentanut kertaakaan, mutta myös anoreksia saa koko kropan sekaisin ja hampaat todella huonoon kuntoon.
Mulla on tehty juurihoitoja, poistettu hampaita ja toki paikattu melkein jokaista. Nyt on edessä etuhampaiden kruunutus, eli omat, miljoonaan kertaan paikatut, hampaat hiotaan ihan nysiksi ja päälle tulee kruunut. Anoreksiasta olen toipunut jo useita vuosia sitten.
Mä pääsin kunnalliselle puolelle erikoishammashoidon puolelle, koska mun tilanne huononee koko ajan. Eroosio on paha. Olen erikoismaksuryhmässä refluksin takia, ja syömishöiriönkin takia siihen voi päästä. Se ansiosta maksan vain minimimaksut eli esim juurihoito on noin 40e. Sun kannattaa ehdottomasti jutella hammaslääkärisi kanssa pikaisesti. Tsemppiä kauheasti!
Mulla tämä tilanne alkaa jo vaikuttaa itsetuntoon. Nolottaa ja surettaa, mutta en voi pyydellä nuoruuden sairauttani anteeksikaan.