Kiveskiertymä?
Alkoi eilen koulun jälkeen pieni kipu vasemmassa kiveksessä ja menin kaverin bileisiin ja olin yötä siellä. Jatkui koko päivän ja aamulla vieläkin sattuu vähän. Minulla ei esiinny melkein mitään kiveskiertymään liittyviä oireita. Vain lievää kipua. 14 v poika
Kommentit (11)
Kiertymä voi joskus palautua itselläänkin, mutta voi tulla uudestaan jos siihen taipumusta. Tai sitten jos kipu on vain lievää, se voi olla kiveslisäkkeen kiertymä, jolle ei tarvitse tehdä mitään.
Yleensä kyllä kannattaa käydä näyttämässä lääkärissä koska kiertymä pitää leikata. Jos on kova kipu -> heti lääkäriin!
Omalla lapsellani tuollainen ”pyörivä” kives kiinnitettiin leikkauksessa, vaikka kiertymä ilmeisesti oikeni itsestään.
Mun pojalla oli, alkoi vähän noin. Mee het lääkäriin, jos hoidetaan ajoissa, ei ole kovin iso juttu. Leikkattiin lasteklinikalla ja samana iltana himaan.
Voi olla jotain ohimenevää, mut hoitohenkilökuntakin tietää, et tuohon pitää reagoida.
Jos tulee kovin kipeäks, ambulanssikuyti tarpeen.
Yheltä leikattiin yksi nyytti pois kiertymän takian, ei menny lääkäriin
On todi lievää kipua. Välillä ei ollenkaan. Oon ottanu rauhallisesti päivän ja se kipu vaan on ollu tosi pieni eikä näytä mitenkään oudolta
Kiveksen kiertymän kipu on kaiketi järkyttävän kovaa ja kives menee tunneissa kuolioon jos sitä ei oikein hoideta joten en usko että siitä kyse mut ainahan voi varuilta mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
On todi lievää kipua. Välillä ei ollenkaan. Oon ottanu rauhallisesti päivän ja se kipu vaan on ollu tosi pieni eikä näytä mitenkään oudolta
Ei ole silti turhaa käydä näyttämässä lääkärissä. Minun pojallani tuollainen operoitiin koska oli vaara, että kiertyy jollain kertaa pahemmin. Alkoi juuri tuolla tavalla lievästi eli ei ilmeisesti ollut täysin kiertynyt.
Rupee tuntumaan kyllä että ei se kiveskiertymä voi olla. Kipu on niin pieni. Jos jatkuu vielä huomenna niin meen lääkäriin
Osa 1. Kiveskiertymä on kirous monille miehille, jotka tietävät mistä on kyse ja jotka ehkä ovat joskus menneet päivystykseen kiveskivun takia (ja todettu että eipä ole mitään) kirouksella tarkoitan sitä, että sen minkä hyvin tietää niin sitä osaa myös pelätä, vaikka ei pitäisi (kukapa nyt haluaisi menettää kivestään)
Kerron oman tarinani jos tästä on jotain lohtua muille kiveskiertymäpelon kanssa kamppaileville. Minä olen käynyt Meilahdessa päivystyksessä kaksi kertaa tarkistamassa asian. Ensimmäinen kerta oli toissa tammikuussa melko kylmässä talvisäässä ohuilla housuilla, minkä vuoksi kivekset vetäytyivät nivusiin. Menin töihin (sisätiloihin) mutta päivän edetessä tuntui enenevissä määrin siltä, että en pystynyt kävelemään suoraan. Tuossa vaiheessa olin tietoinen kiveskiertymästä, koska armeijassa meidän aikaan kaksikin varusmiestä joutui sen läpikäymään (toinen saatiin pelastettua toinen ei) potilasvuoteessa oli todella epämukava olo vatsassa, mutta kun kirurgi tuli käsin tekemään oman lyhyen tutkimuksen jonka jälkeen oloni parani kummasti. Myöhemmin kävin vielä ultrassa, jonka jälkeen lääkäri totesi että yleensä ei kiveskipuun mitään syytä löydy (kiveskipu on muuten miesten yleisimpiä syitä hakeutua hoitoon, kertoo jotain siitä kuinka korkealle me kiveksemme arvotetaan)
Osa 2.
No, tuosta ensimmäisestä käynnistä alkoi kuitenkin vaihe, jolloin kivekset olivat aika ajoin kipeät. Tässä vaiheessa en enää epäillyt kiertymää. Halusin kuitenkin tutkia asiaa lisää koska mielenrauhaa en saanut (on olemassa monia muitakin kiveksen sairauksia) menin yksityiselle lääkärille jossa hyvin pintapuolisten tutkimusten perusteella lääkäri ehdotti eturauhasentulehdusta ja lisäkiveksentulehdusta ja lätkäsi niihin antibioottikuurin, tolkuttoman kallista särkylääkettä (diklofenaakki) ja kehotti käymään saunassa, kuumassa suihkussa ja käyttämään pitkiä kalsareita. Lääkkeistä ei huomatakseni ollut mitään apua, mutta seuraava kesä meni niin vähillä oireilla, että asia ei vaivannut vähään aikaan.
Syksyllä oireet pahenivat ja kipupiste oli paikantunut selvästi oiken kiveksen yläosaan tai johonkin nivuseen. Ajoittain myös vasemmassa kiveksessä oli kipua, ja asia vaivasi siinä määrin että lähin tutkimaan asiaan lisää, tällä kertaa julkiselle puolelle. Siellä urologi ja lääkäri epäilivät aiempaa diagnoosia lisäkiveksen ja eturauhasen tulehduksesta ja perusteellisten tutkimusten jälkeen totesivat että ongelma on kireissä lantionpohjanlihaksissa, joka säteilee helposti nivusiin mutta varsinkin kiveksiin, koska kivekset ovat herkkyydessään aivan omaa luokkaansa.
Tuossa vaiheessa oli sellainen olo, että tämä homma alkaa olla selvä. Mutta muutama kuukausi myöhemmin menin taas päivystykseen (kiveksiin sattui ja jalat puutuivat niin että oli hankala kävellä. Monta tuntia jonottaessani kun kaikki oireet olivat kadonneet ja veri kiersi koko kehossa istuessani sairaalan odotusaulassa ylipukeutuneena oivalsin että tämän puolentoistavuoden kivesongelmajakson aikana minusta oli tullut ylivarovainen ja ylitulkitseva kaikkeen kiveksiin liittyviin tuntemuksiin. Ultrassa vielä käytiin, ja urologi totesi taas että ei näihin kivesvaivoihin yleensä mitään syydä löydy. Eräs lääkäri myös sanoi kiveksen kiertymään sairastuu noin joka neljästuhannes mies elämänsä aikana ja heistäkin selvä enemmistö lapsena tai kasvuiässä. Lisäksi noin 10 % prosentilla miehistä on paljon muita suurempi riski sairastua, koska heillä on pitkät siemenjohtimet ja liian vähän kivekset paikallaan pitävää sidekudosta. Eli jos olet aikuinen ja et kuulu tuohon 10 prosenttiin, riskisi on aika pieni.
Osa 3.
Kaiken tässä kertomisen lisäksi minulla on kuitenkin muutaman kerran käynyt vähän pelottava tilanne, jossa vessaan mennessäni olen huomenne oikean kiveksen olevan poikittain kivespussin yläosassa, siis selvästi väärässä asennossa. Tämä ei ole koskaan sattunut ollenkaan, ja kives on joko itsestään palannut normaalin pystyasentoon tai sitten olen sitä kevyesti painanut. Kyseessä voisi olla kiveksen osittain kiertymä (josta kives paljon mieluummin palaa normaalin asentoonsa kuin kiertyy, koska kiveksen ei ole tarkoitus kiertyä) yhden kerran tosin kävi niin, että ohjattuani kiveksen takaisin alas se näennäisesti vähän turposi toiselta puolelta, mutta tämäkin oli parissa tunnissa ohi. Yksi mahdollisuus toki oli lisäkiveksen väliaikainen liikkuminen toiseen suuntaan, joka sekin mieluummin palaa paikoilleen kuin kiertyy.
Yhtä kaikki, sen tässä on joutunut oppimaan että kivekset on osa miehen sielua, mutta myös sen että suurin osa kiveksen lievistä kiputiloista tai muutoksista on vaarattomia. En myöskään suosittele ketään tutkimaan kiveksiään koko ajan, semmoinen aiheuttaa luulotautisuutta mutta voi myös oikeasti kipeyttää kiveksiä. Useimpien alan asiantuntijoiden linja taitaa olla kerran kuukaudessa
Lähetetty iPhonesta
Lääkäriin mars! Noissa asioissa pitää mennä lääkäriin aina. Voi olla myös lisäkiveksen kiertymä.