Majoittuminen airbnb:n kautta
Vieraillessasi vieraassa kaupungissa majoitutko mielummin kalliimpaa hotelliin kuin edullisempaan huoneistoon? Miksi?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen niin lomillani, että vaihtelen paikkaa.
Välillä olen Airbnb paikassa ja välillä hotellissa. Maksan mielelläni jonkun 30-45 euroa siististä Airbnb huoneesta. Tuen tällä perheitä ja ihmisiä, jotka keräävät rahaa johonkin omaan tarpeeseensa. Valitsen juurikin huoneita, koska niissä pääsee kotiin ja hieman näkee miten muissa kulttuureissa asutaan. Käytän niitä Suomessakin.Airbnb on yhteisöllinen. Sitä kautta voi tukea ihmisiä, ei monikansallisia hotelliketjuja. Toki käytän jälkimmäisiä myös, mutta koen tekeväni hyvää, kun käytän näitä edullisempia vaihroehtoja. Suoraa hyväntekeväisyyttä, on vuokrata huone.
Viimeksi majoituin erään työttömän luona. Aivan ihana paikka ja ystävällinen ihminen. Varmasti 35euroa meni tarpeeseen. Samoin lapsiperheistä Airbnb huoneen vuokraaminen varmasti menee tarpeeseen. Siksi valitsen juuri huoneita ja harvemmin asuntoja. Saa tehtyä omanlaista hyväntekeväisyyttä.
Mites te muut valitsette kohteen?
Onko hinta ainoa kriteeri?Tai sitten juuri päin vastoin. Airbnb:n sanotaan nostavan vuokria joillakin alueilla ja paikallisten asuminen omilla kulmillaan käy liian kalliiksi. Tällöin ehkä puhutaan kuitenkin kokonaisten huoneistojen käyttämisestä majoitustoiminnassa, ei niinkään tästä yhden huoneen käyttämisestä asunnossa, jossa asuu omistajat. Mutta ongelmatonta ei airbnb ole, kun se laajenee liiaksi. Mutta mikäpä olisi?
Huoneita vuokraamalla ei tätä ongelmaa synny. Silloin tukee yksityistä henkilöä, ei niinkään hotellitoimintaan verratavaa toimintaa, joka nostaa vuokria. Asunnoissa, joissa vuokraaja asuu itse, ei tätä mainitsemasi kaltaista ilmiötä synny.
Airbnb on hyvä lisä tarjontaan ja toivottavasti sitä ei rajoiteta ainakaan niiltä osin kun perheet vuokraavat omasta asunnostaan huonetta. Se on yhteiskunnalle hyvästä. Rahaa saa moni taho, eikä se nosta alueen vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tänä kesänä ensimmäistä kertaa airbnb:ssä ulkomailla hotellin sijaan. Ihan kiva, mutta ehkä kuitenkin ensi kerralla otan hotellin. Eniten tuossa kaipasin valmiiksi katettua aamiaista. Minusta on loistavaa, kun saa aamulla tankattua kunnolla hotellin runsaassa aamiaispöydässä; sillä pärjää usein pitkälle iltapäivään. Airbnb:ssä voi tietty täyttää jääkaappia ruokatavaroilla, mutta siinä on oma säätämisensä: missä supermarketti, mitä tuotteita löytää/muistaa ostaa, ja mitä aamulla viitsii lopulta alkaa valmistaa. Lisäksi säätöä siinä, miten paljon tulee ostaneeksi ruokatavaraa, yleensä sitä tuppaa jäämään jäljelle tai sitten on optimoinut liikaa ja vikana aamuna ei ole oikein mitään enää jäljellä ja joutuu vetelemään jotain kuivia patonginjämiä.
Minä katson jo varatessa valmiiksi, että kauppa on lähellä, ja käyn kaupassa vaikka
joka ilta, joten pelkoa kuivuneista patonginjämistä ei ole.
En tykkää syödä aamulla kovinkaan paljon, joten tuollainen hotelliaamiaisen tankkaaminen ahmimalla liikaa ei ole minun juttuni. Syön mieluummin kevyesti ja kaikessa rauhassa, ja kaupungilla (tai missä nyt olenkin) nautin lounasaikaan edullisen lounaan. Illalla saatan käydä vielä syömässä tai jos ei huvita, voin taas syödä asunnolla.
Minusta on kauhean hauskaa käydä ulkomailla ruokamarketeissa 😀
Taattua av-logiikkaa. Kunnon tukevan aamiaisen syöminen = ahmimista liikaa
Vierailija kirjoitti:
"Airbnb on joko jonkun koti, tai sitten ammattimainen huoneidenvuokraaja. "
Ei välttämättä kumpaakaan. Se voi olla jonkun perinnöksi saama edesmenneen mummon kaksio tai pikkuinen maatalo, josta ei ole raaskittu luopua tai joka ei ole mennyt kaupaksi. Se voi olla myös puumaja, glamping-teltta rannalla, asuntovaunu tai jonkun kesähuvila tai -mökki.
Tai koirankoppi
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/86fc83bd-86be-4d10-bd2a-73ba0b4cf…
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 2 vuotta airbnb majoittaja. Kokemuksen kautta osaan toimia yhä ammattimaisemmin majoitusbisneksessä.
Parhaani yritän tehdä, että airbnb vieraat viihtyisivät kohteessani.
Asunnon siivoukseen olen panostanut. Lattia on aina imuroitu ja pesty ennen asiakkaiden saapumista. Pölyt on pyyhitty, myös taulujen päältä!
Sängyssä on valmiiksi pedattuna puhtaat ja mankeloidut lakanat.
Wi-Fi nettiyhteys ja salasana on ilmoitettu asiakkaille, jotta he pääsevät käyttämään internettiä.
Olen jättänyt asiakkailleni kaupungin turistikarttoja.
Valitsen asiakkaat, jotka haluan majoittaa. Joskus alkuaikoina tuli huonoja kokemuksia tietyn kansallisuuden ja tietyn harrastuksen omaavista henkilöistä. Nykyään en majoita ollenkaan tiettyjä kansallisuuksia.
Viime aikoina palaute asiakkailta on ollut 5/5.
"Ammattimainen"?
Y-tunnus ja verot maksettu, eiköstä juu?
Tällaisten palveluiden käyttäjien on sittenn aivan turha inistä, kun verorahoitteisista paklveluista leikataan ja osan palvelusta joutuu maksamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen niin lomillani, että vaihtelen paikkaa.
Välillä olen Airbnb paikassa ja välillä hotellissa. Maksan mielelläni jonkun 30-45 euroa siististä Airbnb huoneesta. Tuen tällä perheitä ja ihmisiä, jotka keräävät rahaa johonkin omaan tarpeeseensa. Valitsen juurikin huoneita, koska niissä pääsee kotiin ja hieman näkee miten muissa kulttuureissa asutaan. Käytän niitä Suomessakin.Airbnb on yhteisöllinen. Sitä kautta voi tukea ihmisiä, ei monikansallisia hotelliketjuja. Toki käytän jälkimmäisiä myös, mutta koen tekeväni hyvää, kun käytän näitä edullisempia vaihroehtoja. Suoraa hyväntekeväisyyttä, on vuokrata huone.
Viimeksi majoituin erään työttömän luona. Aivan ihana paikka ja ystävällinen ihminen. Varmasti 35euroa meni tarpeeseen. Samoin lapsiperheistä Airbnb huoneen vuokraaminen varmasti menee tarpeeseen. Siksi valitsen juuri huoneita ja harvemmin asuntoja. Saa tehtyä omanlaista hyväntekeväisyyttä.
Mites te muut valitsette kohteen?
Onko hinta ainoa kriteeri?Tai sitten juuri päin vastoin. Airbnb:n sanotaan nostavan vuokria joillakin alueilla ja paikallisten asuminen omilla kulmillaan käy liian kalliiksi. Tällöin ehkä puhutaan kuitenkin kokonaisten huoneistojen käyttämisestä majoitustoiminnassa, ei niinkään tästä yhden huoneen käyttämisestä asunnossa, jossa asuu omistajat. Mutta ongelmatonta ei airbnb ole, kun se laajenee liiaksi. Mutta mikäpä olisi?
Huoneita vuokraamalla ei tätä ongelmaa synny. Silloin tukee yksityistä henkilöä, ei niinkään hotellitoimintaan verratavaa toimintaa, joka nostaa vuokria. Asunnoissa, joissa vuokraaja asuu itse, ei tätä mainitsemasi kaltaista ilmiötä synny.
Airbnb on hyvä lisä tarjontaan ja toivottavasti sitä ei rajoiteta ainakaan niiltä osin kun perheet vuokraavat omasta asunnostaan huonetta. Se on yhteiskunnalle hyvästä. Rahaa saa moni taho, eikä se nosta alueen vuokria.
Olen tästä samaa mieltä, kun on kyse huoneen käyttämisestä majoitustarkoituksessa, ei kokonaisen huoneiston, jossa omista ei edes asu.
Perheen kanssa matkatessa on yleensä järkevämpää ja hauskempaa vuokrata asunto kuin esim. kaksi hotellihuonetta. Hotellien perhehuoneet ovat ahtaita. Airbnb:n kautta löytää myös välillä aika huikeita paikkoja, olen yöpynyt mm. entisessä luostarissa (koko kerros käytössä) ja entisessä kenkätehtaassa. Tosin huoneistoja ja muita erikoisempia kohteita löytyy muiltakin sivustoilta, myös booking.com.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 2 vuotta airbnb majoittaja. Kokemuksen kautta osaan toimia yhä ammattimaisemmin majoitusbisneksessä.
Asunnon siivoukseen olen panostanut. Lattia on aina imuroitu ja pesty ennen asiakkaiden saapumista. Pölyt on pyyhitty, myös taulujen päältä!
Wi-Fi nettiyhteys ja salasana on ilmoitettu asiakkaille, jotta he pääsevät käyttämään internettiä.
Valitsen asiakkaat, jotka haluan majoittaa. Joskus alkuaikoina tuli huonoja kokemuksia tietyn kansallisuuden ja tietyn harrastuksen omaavista henkilöistä. Nykyään en majoita ollenkaan tiettyjä kansallisuuksia.
"Ammattimainen"?
Tällaisten palveluiden käyttäjien on sittenn aivan turha inistä, kun verorahoitteisista paklveluista leikataan ja osan palvelusta joutuu maksamaan itse.
Millä perusteella oletat, että veroja ei maksettaisi? Asuntoaan pari viikkoa vuodessa vuokraava saattaakin luistaa näistä velvotteista, mutta harva ammattimainen vuokraaja haluaa ottaa sellaista riskiä, joka tästä aiheutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ammattimainen"?
Toisilla on y tunnus.
Esim. siskoni aloittaessa toimintaa, otti hän heti eka veroasioista selvää. 30% siirtää jokaisesta tilityksestä verojaan varten olevalle tilille. Huonekaluista saa esim 1,30€ vähennyksen vuorokaudelta.
Kyllä suurin osa maksaa veronsa kuten kuuluu. Osa Airbnb toimijoista maksaa liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ammattimainen"?
Toisilla on y tunnus.
Esim. siskoni aloittaessa toimintaa, otti hän heti eka veroasioista selvää. 30% siirtää jokaisesta tilityksestä verojaan varten olevalle tilille. Huonekaluista saa esim 1,30€ vähennyksen vuorokaudelta.Kyllä suurin osa maksaa veronsa kuten kuuluu. Osa Airbnb toimijoista maksaa liikaakin.
On siis yksityinen ja vuokraa vaan satunnaisesti. Ihan rehelliseltä pohjalta tekee. Ei muistanut hakea vähennyksiä kalusteista ekalla kertaa.
Vuokraan omaa kotiani airbnb:ssä silloin kun olen itse matkoilla. Saan siten yleensä rahoitettua oman matkani melkein kokonaan. Minulla on 100% viiden tähden arvostelut 42 vieraalta. Siivoan aina kämpän perusteellisesti ennen vieraita ja jätän vinkkejä kotikaupunkini nähtävyyksiin ja ravintoloihin ja paikallisten hengailupaikkoihin jos haluaa vähän autenttisempaa menoa. Teetä ja kahvia on aina tarjolla. Tapaan vieraat henkilökohtaisesti jos voin, mutta usein olen jo matkoilla kun he saapuvat joten pyydän ystävää tulemaan paikalle avaimia antamaan, tai pahimmassa tapauksessa jätän avaimet lokeroon päärautatieasemalle, jonka vieraat saa pinkoodilla auki.
Itsekin majoitun lähes aina airbnb:ssä. Niin paljon edullisempaa. Mutta olen tarkka siitä etten tue ns. Airbnb-hotelleja, vaan valitsen nimenomaan jonkun kodin. Täysaikaisesti airbnbssä olevat kämpät ovat valtava ongelma monissa kaupungeissa, kun vievät asuntoja pois paikallisilta ja nostavat vuokria. Mieluummin olen sitten oikeassa hotellissa kuin sellaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kumpaakaan. Se voi olla jonkun perinnöksi saama edesmenneen mummon kaksio tai pikkuinen maatalo, josta ei ole raaskittu luopua tai joka ei ole mennyt kaupaksi. Se voi olla myös puumaja, glamping-teltta rannalla, asuntovaunu tai jonkun kesähuvila tai -mökki.
Tai koirankoppi
Saunatiloissa ei saa asua mutta koirankoppi kelpaa hyvin...
Kommentoija #13 jatkaa:
Kun ammattimaista airbnb majoitustoimintaa on harjoittanut yli 2 vuotta, niin on itsestäänselvyys, että minulla majoittajana on Y-tunnus ja että arvonlisäverot on ilmoitettu ja maksettu verottajalle. Kirjanpitäjä hoitaa alv-ilmoitukset.
Ihan vaan tiedoksi palstalla oleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ammattimainen"?
Airbnb-majoitus ei edellytä Y-tunnusta. Verot maksetaan pääomaveron mukaan ja verottaja kyllä ihan itse osaa niitä kaivata. Asuntoahan ei vuokrata käytännössä vieraalle vaan airbnb-organisaatiolle, joka vastaa rahaliikenteestä ja kaikesta jää dokumentit.
Lue enemmän, luulet vähemmän.
t. Toinen airbnb-majoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai koirankoppi
Saunatiloissa ei saa asua mutta koirankoppi kelpaa hyvin...
Kieltämättä tällaisia kommentteja lukiessa näkee, että kaikilla vaan ei ole ihan kaikki synapsit kohdallaan...
Miten ihmeessä päättelit, että vakituinen osoite saunaksi rekisteröityyn tilaan on millään tavalla verrannollinen irralliseen ei-vakituiseen asuinkäyttöön tarkoitettu ja rakennusoikeutta käyttämätön toimenpideluvan enintään vaativa kevytrakenne (vertaa leikkimökki, pihavarasto)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ammattimainen"?
Airbnb-majoitus ei edellytä Y-tunnusta. Verot maksetaan pääomaveron mukaan ja verottaja kyllä ihan itse osaa niitä kaivata. Asuntoahan ei vuokrata käytännössä vieraalle vaan airbnb-organisaatiolle, joka vastaa rahaliikenteestä ja kaikesta jää dokumentit.
Lue enemmän, luulet vähemmän.
t. Toinen airbnb-majoittaja
Juurikin näin.
Nää on näitä outoja kateellisia, jotka valittaa ja käräyttelee aiheetta. Valtiolla meneee miljoonia varmaan aiheettomiin tutkintoihin. Tästä syystä aiheettomat tutkinnat tulisi aina ilmoittaa asianosaiselle.
Mun eräs kateellinen kaveri käräyttelee aiheetta. Shoppailee itse rahansa ja saa välillä tukia. Sukulaiset antaa lapsillensa rahaa.
Kateellinen monesta aiheetta. Hänet pitäisi saada kiinni, mutta systeemi suosii näitä, koska kukaan ei sa ikinä kiinni.
Missä olette yöpyneet Suomessa?
Pistetäänkö Suomen talous kuntoon suosimalla kotimaista ja kotimaan matkailua?
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan airbnb-vuokralle yksiötä, jka on oma kakkosasuntoni. Tarvitsen sitä aina silloin tällöin koska mulla on tällä paikkakunnalla vanha äiti, jota hoidan vuorotellen siskojeni kanssa sekä toisen siskon pieniä lapsia, joita myös hoidan välillä. Mutta en tarvi sitä koko aikaa ja airbnb:llä saan osan kuluista peittoon.
Isoissa kaupungeissa abnb on jo joillain alueilla vakituisille asukkaille ongelma. Ei ole kiva kun oman rapun asunnoista useampi on majoituskäytössä ja juhlivia porukoita tulee ja menee. Tavallisia vuokra-asuntoja on vaikeampi löytää kun lyhytaikaisella majoitustoiminnalla saa paremmat tulot. Ainakin Berliinissä ja Pariisissa oon huomannut tän. Jossain vaiheessa vuokrasin usein asuntoja yksityisiltä ja harrastin kodinvaihtoakin (siis tämä oli ennen abnbn kasvua). Viime aikoina olen huomannut että tykkään taas hotelleista, erityisesti kyllä huoneistohotelleista, joissa saa vähän niinkuin hyvät puolet molemmista. Saa vaikka aamupalan ja respan avun, mutta myös väljyyden asumiseen.
Ainoa ongelma huoneiston vuokrauksessa koskaan on mulla ollut Suomen Tampereella. Bookingin kautta vuokratun asunnon vuokraaja hävisi kontaktista kun oli aika tuoda avaimet. Odotettiin aikamme ja soiteltiin bookingiin kunnes mentiin hotelliin...
Sen sijaan mm. Kreikassa, Saksassa, Britanniassa ja Portugalissa on aina ollut rehelliset vuokranantajat.
Voisin myös kuvitella, että yhdysvaltalaiset ovat haastavia airbnb asiakkaita. Vietän paljon aikaa USA:ssa ja teen töitä amerikkalaisten kanssa ja jättävät hotellihuoneensa aina jäätävään kuntoon. Täynnä roskia hujan hajan jne. Ja kaupan päälle valitusta jonnin joutavista. Viimeksi valitusta tuli, kun ei tyynyjen päällä ollut saavuttaessa "welcome cookies" odottamassa, he kun ovat tottuneet siihen että majoituspaikan huoneessa on sellaiset. Joskus on ja joskus ei. Velittavat siis jos aurinko paistaa ja valittavat jos aurinko ei paista.