Antibioottikuurit: miten teidän perheessä?
Meillä mies saa 2-3 antibioottikuuria vuodessa, kaikki tulehtuu hänellä aina pahasti. Itse saan säännöllisen ab- kuuria vaativan angiinan joka viides vuosi, mutta muuten ei mitään. Teinimme 17v on saanut yhden ab- kuurin elämässään, kaksivuotiaana.
Miten voi samassa perheessä, samoilla bakteereilla ja (osittain) geeneillä elävillä ihmisillä olla noin erilaiset vastustuskyvyt?
Sekä mieheni että minä olemme sitä ikäluokkaa joka sai lapsena antibiootteja joka vaivaan. Minulla kierre loppui alakouluiässä (noita vakioangiinoita lukuunottamatta), miehellä tahti on jatkunut koko iän. Ja teini tosiaan ei ole tarvinnut niitä kuin kerran.
Miten teillä?
Kommentit (13)
Jouduin viime vuonna syödä antibiootteja virtsatulehdukseen ainakin 5 kertaa. Vai olikohan se 6. Muihin tauteihin olen syönyt antibioottia viimeksi lapsena ja akneen teininä. Muut meidän perheessä eivät ole syöneet antibioottia vuosiin.
Lapsena ja nuorena sairastin angiinoita säännöllisesti jouduin syömään useita ab-kuureja. Nielurisat leikattiin nuorena aikuisena ja siihen loppuivat, en ole syönyt antibioottia sen koommin (yli 20 vuoteen). Joku lääkäri on yrittänyt poskiontelotulehdukseen tyrkyttää mutta en ole ottanut.
Esikoisella on ollut 1 Korvatulehdus ja 1 angiina (on 13 v). Kuopuksella (10v) oli 3 ikävuoteen mennessä 5 korvatulehdusta mutta loppuivat juuri kun putkitusta alettiin miettiä. Sen koommin ei ole antibiootteja syönyt. Mieskään ei ole antibiootteja tarvinnut kuin kerran.
Välillä mietin tuota kun tunnen aikuisia jotka ruinaavat joka flunssaniiskaisuun antibioottia että tajuavatko he mitä tekevät suolistolleen ja immuunipuolustykselleen?
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin tuota kun tunnen aikuisia jotka ruinaavat joka flunssaniiskaisuun antibioottia että tajuavatko he mitä tekevät suolistolleen ja immuunipuolustykselleen?
Tuota olen minäkin miettinyt lähinnä miehen kanssa, hänellä esim. poskiontelontulehdus menee nopeasti niin pahaksi, että on pakko ottaa antibiootit. Minä pääsen poskiontelontulehduksissa vähällä, flunssalääkitys ja burana riittävät. Rakenteellisia eroja toki on.
ap
Meillä mies harrastaa antibiootteja. Hänellä on astma ja vähän joka flunssa tekee tulehduksen keuhkoihin. Välillä ollut keuhkokuumeitakin, niin kuin nyt. Kolmas kuuri tälle vuodelle alkoi tänään. Vielä kun työpaikallaan on sisäilmaongelma, niin ei helpota tilannetta.
Minä söin viime kesänä kuuri punkin aiheuttamaan borreliarenkulaan. Sitä en edellisenä vuonna oli vti. Kolme-neljä vuotta sitten söin pitkittyneeseen, yli 6 viikkoa jatkuneeseen yskään ja poskiontelotulehdukseen kuurin.
Lapsista 17 v on syönyt pienenä pari kuuria korvatulehdukseen, nyt ei 10 vuoteen mitään. 14 v söi vauvana 8 kuuria, kunnes sai putket. Sen jälkeen on ollut yksi antibioottikuuri. Kuopus 11v on syönyt yhden kuurin ihotulehdukseen.
En ole koskaan syönyt antibiootteja, mies on syönyt yhden kuurin telottuaan kätensä. Lapsia 3, heistä yksi syönyt korvatulehdukseen antibioottikuurin.
Minä söin antibioottikuurin viimeksi aika tasan tarkkaan 15 vuotta sitten. Miehen edellisestä kuurista taitaa olla vielä kauemmin. Lapsista nuorimmainen 8v ei ole koskaan tarvinnut kuuria, keskimmäinen söi kolme vuotiaana yhden kuurin korvatulehdukseen ja tästäkin on aikaa jo 13 vuotta. Esikoinen täyttää kohta 18v ja hän on saanut antibiootit kolmesti angiinaan, viimeisimmästä aikaa taitaa olla jotain 5 vuotta.
Jos poskiontelot kovin usein vaivaa, kannattaa kokeilla sarvikuonoa ennen kuin hakee mitään kuureja. Äitini sitä suosittelee, kun hänellä vaivaa usein poskiontelot ja tuosta on saanut hyvin avun eikä ole enää lääkekuureja tarvinnut. Äitini ravasi joka talvi punkteerauksessa ja aina kuuria perään, kun tulehdusta oli, mutta ei ole enää ollut ongelmia kun on huuhtonut tuolla sarvikuonolla.
Ap:n miehellä on vastustuskyky nollilla noiden jatkuvien antibioottikuurien takia ja suolistobakteerit tuhoutuneet.
Suosittelen kokeilemaan säännöllistä maitohappobakteerien (esim. Gefilus Basic) syömistä ainakin 3-6kk ja lisäksi d-vitamiinia ainakin 50 mikrogrammaa (mieluummin jopa 100 mikrogrammaa) vuorokaudessa. Jos poskiontelontulehdukset tuntuvat tulevan ahkerasti, apteekista Sarvikuono-nenäkannu säännölliseen käyttöön ja lääkäriltä resepti kortisisoninenäsumutteeseen sekä Duactiin tai Aerinazeen.
Meillä ei ole ollut kenelläkään antibioottikuureja (minä, mies ja neljä lasta iältään 9-16v) viimeiseen kolmeen vuoteen. Silloin minulla oli poskiontelontulehdus.
Aikuisiällä vain sektioissa ja viisurinpoiston yhteydessä, teininä oli kyllä miljoona nielutulehdusta (tupakoin tuolloin) ja varhaislapsuuteni popsin antibiootteja välillä estolääkkeenäkin jatkuviin virtsatietulehduksiin.
Puolisolla on tainnut myös olla joku hampaisiin liittyvä kuuri aikuisena, ei muuta.
Lapsista toisella paha korvatulehdus 8kk iässä ja borrelioosi 3-vuotiaana, toisella ehkä 6 antibioottia vaativaa korvatulehdusta 3-6-vuotiaana, 1 antibioottivoiteen vaatinut ihottuma. Ainakin yhdet ab-silmätipat molemmilla.
Onneksi todella vähällä on päästy, sekä lapset että aikuiset. Lapset ovat säästyneet korvatulehduksilta. Jos meillä joku paikka on antibiootin tarpeessa, se on yleensä kurkku tai hammassärky.
3-4 kuuria vuodessa ei ole paljon, jos lapsi kärsii vaikka korvakierteestä noita kuureja voi olla kuukausittain käytössä, joissakin tapauksissa (vaikka krooninen virtsatietulehdus) voidaan antibioottia käyttää estolääkkeenä, mutta edes näissä tapauksissa ei ole kyseessä mikään riskiryhmä jolla olisi jotenkin normaalia alempi vastustuskyky. Allergiat ja rakenteelliset viat voivat altistaa tulehduksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n miehellä on vastustuskyky nollilla noiden jatkuvien antibioottikuurien takia ja suolistobakteerit tuhoutuneet.
Suosittelen kokeilemaan säännöllistä maitohappobakteerien (esim. Gefilus Basic) syömistä ainakin 3-6kk ja lisäksi d-vitamiinia ainakin 50 mikrogrammaa (mieluummin jopa 100 mikrogrammaa) vuorokaudessa. Jos poskiontelontulehdukset tuntuvat tulevan ahkerasti, apteekista Sarvikuono-nenäkannu säännölliseen käyttöön ja lääkäriltä resepti kortisisoninenäsumutteeseen sekä Duactiin tai Aerinazeen.
Meillä ei ole ollut kenelläkään antibioottikuureja (minä, mies ja neljä lasta iältään 9-16v) viimeiseen kolmeen vuoteen. Silloin minulla oli poskiontelontulehdus.
Ap: mies voisi muutenkin mennä korvalääkärile tutkituttamaan ne poskiontelot. Niihin voi tehdä avarrusleikkauksen joka hillitsee jatkuvaa tulehduskierrettä
Itse olen syönyt antibiootteja viimeksi ala-asteella. Lapsena nyt muutenkin useammin, mulla oli yhdessä vaiheessa angiinoita.
Oma lapsi söi 1-3 vuotiaana varmaan 3 kuuria vuodessa. Nyt on reilu 5 ja edellisestä kuurista taitaa olla pian jo vuosi. Miehellä on ollut jossain vaiheessa poskiontelontulehduksia, mutta ei ole syönyt nyt muutamaan vuoteen antibiootteja.
Oli miten oli, toivottavasti pysyttäisiinkin suht terveinä.