Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys ja vähävaraisuus

Yrittäkää ymmärtää
25.01.2019 |

Oon nyt muut n päivän seuraillut Facebookin eri ryhmien keskustelua aiheesta. Haluun nyt kertoo oma n kokemuksen, koska alko vi*uttaa ihmisten ohjeet yms kyseisissä keskusteluissa...

Itse en ole perheeni kanssa pystynyt ostamaan hedelmiä ja kasviksia koska ei sitä rahaa ole. Ennemmin huolehditaan siitä, että saisi jokaisena päivänä lämpimän ruuan ja aamu- iltapalan. Jos niitä hedelmiä ja vihanneksia ostaisi, niin pitää tinkiä jostain muualta mistä ei vaan pysty.

Kyllä Kelalta saa rahaa. No tiedoksi, ei aina saa. Sitten neuvotaan että kysy sossusta. No ei sieltäkään sitä rahaa tule. Luuletteko oikeesti, että vähävaraiset ei oo tätä yrittänyt. Ei se sun vinkki paljoo lohduta, jos sitä rahaa EI vaan tule tiettyjen perustelujen mukaan.

Miksi tohon tilanteeseen on päädytty? Miksei teillä oo säästöjä?
Tähän vaikutta moni asia. Elintasokustannusten nousu, äkillinen työttömyys ja sairastuminen. Aina tähän ei voi varautua jos se yhtäkkiä tuleekin seinän takaa tulee tämmönen tilanne. Ja ne säästöt. Ne on voinu kulua pois. Ei nekään ikuisuuksia riitä.

Mikset mene töihin?
Koska sitä töitä ei löydy. Ei se työpaikka naaman etee pyynnöstä tipahda. Ja syitä miksi töihin ei pääse on mm. rikkinäinen olkapää, huimaushäiriöt ja korvaongelmat. Ja eläkkeelle ei pysty jäämään.

Autoa meillä ei ole, koska ei ole varaa pitää. Lapset eivät harrasta juuri mitään (paitsi ilmaisharrastukset). Joskus saa pelätä että ruokaa ei vaan tuu pöytään koska rahat on loppu/lopussa. Lapsiperheenä niillä tuilla ei kaikki elä herroiksi, vaikka kuinka yrittäisi nipistää sieltä ja täältä. Joten, ottakaa päänne pois perseestä ja miettikää mitä sanotte vähävaraisille. Älä luule tietäväsi kaiken hänen tilanteestaan.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali maksaa saman kuin leipä: osta vähemmän leipää ja enemmän kaalia. Kun ruuasta saa ravintoa, sitä kuluu vähemmän.

Äkillinen työttömyys? Kassan jäsenyys? Kulujen minimointi ennenkuin se ansiosidonnainen on loppu ja tulot oikeasti romahtaa?

Järjen köyhyys tuntuu olevan monen suurin syy köyhyyteen.

Vierailija
2/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te rahat käytätte, jos ei edes ole porkkanoita, kaalia ja lanttua varaa ostaa? Toimeentulotuellakin on varaa syödä edullisia hedelmiä ja vihanneksia (kausituotteita ja juureksia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voivat alkaa harrastaa ilmaisissa kokkikerhoissa käyntiä. Niissä saa syödäkseen! Jos vain asutte suuremmalla paikkakunnalla, niin voi harrastaa useampaakin kokkikerhoa!

Vierailija
4/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kaikki ei vaan tajua. On helpompaa ajatella, että köyhyys johtuu yksilön ominaisuuksista/valinnoista sen sijaan, että joutuisi kohtaamaan sen, että niin todella voi käydä itselle tai omalle lapselle.

Monien on vaikea tajuta sitäkin, että köyhyys on nimenomaan valintojen ja vaihtoehtojen ulkopuolella. Ei voi enää valita laitanko joka viikko 10e säästöön vai tupakkaan tai sijoitanko säästöt vuoden lopussa. Köyhyys myös osaltaan kaventaa osallisuutta ja jaksamista. Jokainen köyhyydessä eletty päivä, kuukausi, vuosi murentaa ihmistä..

Terkuin, sossussa työskentelevä yksinhuoltaja jonka tulot on piirun verran toimeentulotuen yläpuolella ja joka ei hetkeäkään kuvittele olevansa erilainen kuin asiakkaansa.

Vierailija
5/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kaikki ei vaan tajua. On helpompaa ajatella, että köyhyys johtuu yksilön ominaisuuksista/valinnoista sen sijaan, että joutuisi kohtaamaan sen, että niin todella voi käydä itselle tai omalle lapselle.

Monien on vaikea tajuta sitäkin, että köyhyys on nimenomaan valintojen ja vaihtoehtojen ulkopuolella. Ei voi enää valita laitanko joka viikko 10e säästöön vai tupakkaan tai sijoitanko säästöt vuoden lopussa. Köyhyys myös osaltaan kaventaa osallisuutta ja jaksamista. Jokainen köyhyydessä eletty päivä, kuukausi, vuosi murentaa ihmistä..

Terkuin, sossussa työskentelevä yksinhuoltaja jonka tulot on piirun verran toimeentulotuen yläpuolella ja joka ei hetkeäkään kuvittele olevansa erilainen kuin asiakkaansa.

Ihanaa, veit sanat suustani

Vierailija
6/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanan kilohinta on puolet jauhelihan kilohinnasta. Kun laitat lihapullataikinaan puolet jauhelihaa ja puolet raastettua porkkanaa, saat kaksinkertaisen määrän lihapullia (ja tulee niitä kasviksiakin syötyä samalla) halvemmalla kuin jos tekisit saman satsin vain jauhelihasta. 

Vierailija
7/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt huonosti kahteen kertaan.Jäin kolmen lapsen yksinhuoltajaksi, muutaman vuoden kuluttua palkasta lähti iso siivu kun uusi työnantaja noudatti eri työehtosopimusta jonka nojalla lisät kutistuivat olemattomiin.

Eli sama työ ja sama työpaikka, palkka vaan monta sataa pienempi.

Silti meillä on aina ollut ruokaa niin lapsille kuin itsellenikin ja myös niitä hedelmiä ja vihanneksia. Ei toki kaikkein kalleimpia, tuore kala, sisäfile ja erikoishedelmät on jääneet kauppaan mutta tavalliseen arkiruokaan on rahat riittäneet. Eli en ymmärrä näitä ruikuttaja edelleenkään.

Vierailija
8/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, mutta käyttekö leipäjonoissa myös, eikö siitä tulisi kuitenkin hiukan helpotusta?

Vierailija
9/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista nähdä mihin näissä rahattomissa perheissä rahat käytetään.

Vierailija
10/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tästä aiheesta saa kun riidan aikaseksi. Ihmiset ei edes halua ymmärtää ja jostain syystä ne vielä nauttii kun pääsee näpäyttämään vähävaraisia. Ehkä elämä vielä heillekin näyttää nurjanpuolen. Tsemppiä kaikille. Toivon, ettei teidän kenenkään tarvi nälkää nähdä.

Vierailija
11/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti näissä keskusteluissa on se ongelma, että suomalaiset ovat pääsääntöisesti hyvin perillä siitä mitä mikäkin maksaa, joten kaikki tietävät että tuollainen selittely on pelkkää vedätystä. Kuten on jo moneen kertaan sanottu, ne juurekset ja kausihedelmät, pavut sun muut ovat saman hintaisia kuin nekin tuotteet mitä te syötte. Kysymys on siis mielihaluista ja valinnoista, ei siitä että rahaa ei ole. Tarkoitus kun olisi vaihtaa jotkut osat ostoksista terveellisemmiksi, ei ostaa vain enemmän siihen nykyisten päälle.

Vierailija
12/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita, puolukoita ja vadelmia saa ilmaiseksi metsästä. Ai niin: selkä on kipeä, autoa ei ole, metsä on kaukana, ei ole varaa ostaa ämpäriä tai saappaita...

Vierailija
13/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko selittää vähän tarkemmin, kun minä en vielä ymmärtänyt. Olen itse lähtöisin köyhästä perheestä, jossa tavallinen arkipäivän ruoka oli perunat ja ruskea kastike. Mutta kyllä meilläkin oli aina varaa ostaa porkkanoita, lanttua ja kaalia niin paljon, että jokainen sai syödä niitä kyllikseen. Talvisin saimme myös appelsiineja, kun ne olivat halpoja.

Vierailija
14/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ovatko tulonne selvästi pienemmät kuin toimeentulotuki vai onko teillä jotain ylimääräisiä menoja? Muuten on vaikea ymmärtää, miksi rahat eivät riitä edullisiin vihanneksiin ja hedelmiin (1 eur / kg).

Vierailija
15/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki . Silakat maksaa 3 EU kilo! Parasta ruokaa. Joo, joka päivä ei voi silakkaa syödä, mutta possun sisäfilettä saa puoli kiloa 4 eurolla. Vielä yksi vinkki, lohikeitto, joka on ykkönen, tarjouksesta saat lohta tai kirjolohta halvalla, täytyy vähän kytätä, mutta soppaan sitä ei tarvitse kuin 150 gr per ruokailija eli n. euro. Voitte syödä kuin kuninkaat aikoinaan, mutta se vaatii vaivaa. Tsemppiä.

Vierailija
16/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein viime aikoina ollut hedelmät tarjouksessa, tänään banaanit.

Ruoka tehtävä itse alusta asti, aina kun on aikaa.  Säästää melkoisesti.

Vierailija
17/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohistelen lyhyesti;

Minulla oli ns kaikki hyvin kahden lapsen yksinhuoltajana vielä kuutisen vuotta sitten. Sen jälkeen alkoi alamäki.

- koulukiusaaminen -> muuto, kahden asunnon loukussa 1,5v -> puskurit alkoivat murenemaan

- lapsi lopettaa koulunkäynnin, sairastuu pahaan masennukseen - osa-aikaista työtä, jotta voin viedä lasta kouluun, psykan tapaamisiin yms tahoihin -> sijoitus ja huostaanotto -> lapsilisä pois ja maksan elatusta lapsesta

- toinen lapsi sairastuu myös, lähtee omilleen opiskelemaan -> maksan asumisen ja matkakulut

- itse sairastun, ajan kanssa menetän työn ja asunnon -> puskurirahat ovat jo menneet

Nyt sitten työttömänä, rahaa ei todellakaan ole liikaa, mutta jonkun verran sentään hedelmiä ja etenkin kasviksia tulee ostettua. Laitosnuori on luonani viikonloput ja lomat.

Meidän tapauksessa menetykset eivät tulleet ns hetkessä, mutta tulojen romahdus on ollut valtava.

Kolme vuotta sitten mulla jäi käteen 2800, nyt jää 440.

Vierailija
18/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohistelen lyhyesti;

Minulla oli ns kaikki hyvin kahden lapsen yksinhuoltajana vielä kuutisen vuotta sitten. Sen jälkeen alkoi alamäki.

- koulukiusaaminen -> muuto, kahden asunnon loukussa 1,5v -> puskurit alkoivat murenemaan

- lapsi lopettaa koulunkäynnin, sairastuu pahaan masennukseen - osa-aikaista työtä, jotta voin viedä lasta kouluun, psykan tapaamisiin yms tahoihin -> sijoitus ja huostaanotto -> lapsilisä pois ja maksan elatusta lapsesta

- toinen lapsi sairastuu myös, lähtee omilleen opiskelemaan -> maksan asumisen ja matkakulut

- itse sairastun, ajan kanssa menetän työn ja asunnon -> puskurirahat ovat jo menneet

Nyt sitten työttömänä, rahaa ei todellakaan ole liikaa, mutta jonkun verran sentään hedelmiä ja etenkin kasviksia tulee ostettua. Laitosnuori on luonani viikonloput ja lomat.

Meidän tapauksessa menetykset eivät tulleet ns hetkessä, mutta tulojen romahdus on ollut valtava.

Miksi maksat omilleen muuttaneen lapsen asumisen ja matkakulut?

Vierailija
19/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä vaivu epätoivoon. Mahdollisuuksia on paljon, mutta vaatii pikkuisen vaivaa ja oveluutta. Suomessa voit syödä monipuolisen terveellisesti, kun vain lasket vähät eurot tarkasti, etkä sorru esim. Tupakkaan, pitsaan tai lonkeroon tai bubikaljaan, ne ovat luxusta köyhälle. Näin se perkele vaan menee, jos muut kustantavat olosi, on myös sinulla vastuu käytttää nämä rahat juuri oikein, eikö?

Vierailija
20/84 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohistelen lyhyesti;

Sulla on tän päivän ensimmäinen hyvä selitys sille että raha on vähissä ja silti ilmeisesti terveellistä ruokaa on kaapissa. Tsemppiä ja toivottavasti lapsesi pärjäävät elämässä.

1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme