Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valvottuani viime yön korvatulehdusta potevan pojan kanssa, ihmettelen suuresti niitä vanhempia ja/tai päivystyksen henkilökuntaa, joiden mielestä se ei ole syy rynnätä päivystykseen

Vierailija
25.01.2019 |

Minä olisin rynnännyt heti päivystykseen, ellei olisi ollut nukkuva pikkusisko jolle en saanut keskellä yötä hoitajaa siihen hätään enkä tietenkään voinut jättää yksin.
Poika itki , valitti ja valvoi koko yön, hampaatkin jäivät illalla pesemättä kun suun aukominen sai korvan poksumaan kipeästi. Annoin yön aikana enimmäismäärän eli kolme Pamol F 25 mg, yhtä hyvin olisin voinut antaa vaikka d-vitamiinia sillä ei auttanut yhtään kipuun ! Ei myöskään tuplatyynyt.

Aamulla varasin heti ajan yksityiselle, diagnoosi oli korvakäytävän tulehdus sekä tärykalvon tulehdus. Kotiin päästyään ja lääkärin määrämät lääkkeet saatuaan, uupunut ja tuskainen lapsi nukahti neljäksi tunniksi ja olisi varmaan nukkunut pitempääkin ilman herättänyttä vessahätää.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 mg? Ettei olisi kuitenkin ollut 250 mg vai minkäikäinen lapsi?

Vierailija
2/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääke auttaa, antibiootti ei auta kipuu kuin vasta hyvin viiveellä. Hommaat lääkäriltä kunnon kipulääkkeet lapselle eli Pronaxenia, 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluulo tosiaan, että antibiootti heti auttaisi, miten voisikaan. Sinulla ei ollut lapselle kunnon kipulääkitystä, eli voit syyttää itseäsi lapsen kärsimyksestä. Itse annoin aina parasetamolia ja ibuprofeiinia rinnakkain.

Vierailija
4/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani, keski-ikäinen, sai tässä korvatulehduksen. Sanoi, että aivan järkyttävä kipu, tuntui niinkuin verisuoni katkeaisi päästä. Oli todella kipeän oloinen ja näköinen ja totesi, ettei yhtään ihmettele, kun lapset itkee ja parkuu. Meinasi, että tekisi niin itsekin, mutta pelkäsi, että sattuu vielä enemmän.

Itselläni oli kerran lapsena välikorvantulehdus tuhkatokon jälkeen ja oli kyllä kipeä. Korvakäytävän tulehdusta on ollut aikuisena ja kun se pääsee pahaksi, sattuu kanssa älyttömästi. Koko puoli on kosketusarka ja korva sykkii ja sätii.

Joten kyllä minusta korvakipu lapsi kuuluu päivystykseen. Aikuiset juoksisivat sinne viivana.

Vierailija
5/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä sain kerran vääntää hoitsun kanssa puhelimessa että en tod aio "ottaa särkylääkettä ja odottaa aamuun"  vaan aion nyt tulla päivytykseen tämän "lastentautini "kanssa ja piste. Molempiin korviin jomotti niin että taju oli mennä enkä kuullut kunnolla, joku kossupullollinen olisi ehkä auttanut nukkumaan mutta reseptivapaat perusburanat olivat kyllä yhtä tyhjän kanssa. Lääkäri sitten tuumasi korviini kurkattuaan että "kylläpä punottaa". Sain ekat antibiootit jo  suoraan lääkäriltä koska apteekit ei ole öisin auki, mutta särkyyn toivat vain samaa panadolia/buranaa mitä  olin jo kotona vetänyt yli sallitun määrän.

Kaiken lisäksi mulla aleni pysyvästi kuulo toisesta korvasta tuon tulehduksen vuoksi  .

Vierailija
6/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sitä mieltä, että korvatulehdus on vielä vatsatautiakin enemmän perseestä. Vatsataudissa se lapsi sentään välillä saa nukuttua ja lehdettyä. Korvatulehduksessa itkenyt kaikki kolme kertaa koko yön surkeana eikä nukkunut hetkeäkään.

Vierailija
7/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaluulo tosiaan, että antibiootti heti auttaisi, miten voisikaan. Sinulla ei ollut lapselle kunnon kipulääkitystä, eli voit syyttää itseäsi lapsen kärsimyksestä. Itse annoin aina parasetamolia ja ibuprofeiinia rinnakkain.

Haista sinä kuule... täällä myös tyttärellä korvatulehdus päällä, teinkin eilen aloituksen hammaskivuksi epäilemästäni poskikivusta joka yöllä sitten siirtyi korvaan. Annoin samaa kuin aloittajalla eli Pamol f 250 (20-50 kg lapsille) 4 tabua ja sitten puolikkaan aikuisille tarkoitetun Pamol 1000.  Enempää en uskaltanut antaa, kun pelkäsin olevani kohta syyteessä lapseni myrkyttämisestä! 

Vierailija
8/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peonaxenia on aina hyvä olla lapsiperheen kaapissa. Ja myös panadolia. On myös olemassa jotain puuduttavia korvatippoja, jotka auttavat kipuun.

Vierailija
9/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista sinä kuule... täällä myös tyttärellä korvatulehdus päällä, teinkin eilen aloituksen hammaskivuksi epäilemästäni poskikivusta joka yöllä sitten siirtyi korvaan. Annoin samaa kuin aloittajalla eli Pamol f 250 (20-50 kg lapsille) 4 tabua ja sitten puolikkaan aikuisille tarkoitetun Pamol 1000.  Enempää en uskaltanut antaa, kun pelkäsin olevani kohta syyteessä lapseni myrkyttämisestä! 

Nii-i edelleen jäi se ibuprofeiini puuttumaan...

Vierailija
10/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa tulehduskipulääkettä (esim. Burana, Pronaxen) ja laittaa puuduttavia korvatippoja (esim. Orodrops). Pidän niitä aina kaapissa, koska tehoavat niin hyvin.

Vierailija
11/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä annoitte panadolia, eihän se useinkaan auta kipuun. Panadol on kipulääke, ei tulehduskipulääke, joten ei lievitä tulehdusta samalla tavalla. Buranaa saa lapsillekin ihan apteekista ja pronaxenia reseptillä. Omalla lapsella todettiin juuri 5pv sitten korvatulehdus, yöllä heräsi kipuun. Annoin Burana 100mg ja neiti nukkui aamuun. Aamupäivällä lääkäriin. Ei kuumetta tai muuta vaivaa, ei todellakaan syytä lähteä päivystykseen.

Vierailija
12/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä sain kerran vääntää hoitsun kanssa puhelimessa että en tod aio "ottaa särkylääkettä ja odottaa aamuun"  vaan aion nyt tulla päivytykseen tämän "lastentautini "kanssa ja piste. Molempiin korviin jomotti niin että taju oli mennä enkä kuullut kunnolla, joku kossupullollinen olisi ehkä auttanut nukkumaan mutta reseptivapaat perusburanat olivat kyllä yhtä tyhjän kanssa. Lääkäri sitten tuumasi korviini kurkattuaan että "kylläpä punottaa". Sain ekat antibiootit jo  suoraan lääkäriltä koska apteekit ei ole öisin auki, mutta särkyyn toivat vain samaa panadolia/buranaa mitä  olin jo kotona vetänyt yli sallitun määrän.

Kaiken lisäksi mulla aleni pysyvästi kuulo toisesta korvasta tuon tulehduksen vuoksi  .

Jos kuulo aleni niin hoito on aloitettu liian myöhään. Sun olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin lääkäriin.

Vierailija
13/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnä en ainakaan osta puuduttavia korvatippoja varastoon, jo 2 pulloa joutunut heittämään roskiin kun käyttöä ei ole tullut ennen päiväyksen  umpenemista !  Ostan sitten jos tarvis, tosin keskellä yötä ei apteekkiin pääse.

Vierailija
14/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särky ei ole vakavaa vaan todella ikävää.

Vierailija
15/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pronaxen kuuluu lapsiperheen lääkekaappiin. Mulla oli tapana säännöllisesti pyytää resepti siihen, ihan sama, minkä vaivan kanssa käytiin lääkärissä. Aina oli pullo kaapissa. Sillä hoitui x määrä korvatulehduksia ja muita kipuja.

Vierailija
16/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulo aleni niin hoito on aloitettu liian myöhään. Sun olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin lääkäriin.

Joskus korvatulehdus ei edes ilmoita itsestään, niin kuin mulle kävi kun lääkäri tutki minut flunssan takia. Sanoi vaan että mulla on pahan näköinen korvatulehdus, eikä mulla ollut edes korva kipeä. Ihmettelin vain.

Vierailija
17/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkettä ja puudutustipat, toimii korvakipuun. Olen itse testannut. 

Eikö jokaisen lapsen kotona ole varauduttu korvasärkyyn puudutustipoilla, saa muuten apteekista, ilman reseptiä.

Vierailija
18/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten korvakipu voi muuttua keskellä yötä henkeä uhkaavaksi? Varsinkaan aikuisella? Kyllä mä nyt kipulääkkeillä yrittäisin aamuun asti pärjätä.

Vierailija
19/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pikkusiskoa ei olisi voinut ottaa mukaan?

Vierailija
20/41 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii-i edelleen jäi se ibuprofeiini puuttumaan...

En ole se jolle vastasit, mutta ei minusta ole järkeä ostaa kymmentä eri särkylääkettä kun yksi  ja sama kuitenkin toimii kipuun kuin kipuun, on se  sitten Panadol tai Burana!  Minä hoidan samalla särkylääkkeellä (Burana 400mg tabletti) menkkakivut kuin mies päänsäryt/hammaskivut  ja lapsille on oma lääkkeensä  (nestemäinen Burana 20 mg) kasvukipuihin/flunssasärkyihin. Ei tarvitse ostaa apteekkia tyhjäksi . Oikeasti, lukekaa ne laatikot :D KAIKISSA mainitaan päänsärky, hammassärky, korvasärky ja kuume...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi