Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko myötätuntoa lennonjohtajien ahdinkoa kohtaan? Palkat yli 8000€/k

Vierailija
25.01.2019 |

”Lennonjohtajan säännöllisen työajan ansio on keskimäärin 8 184 euroa kuukaudessa ja säännöllinen työaika noin 33-36 tuntia viikossa, josta ajasta työskennellään noin 70 %. Lennonjohtajan koulutus kestää kaksi vuotta ja se on lennonjohtajille ilmainen.”

Ahnetta sakkia.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi tehdä noin vastuullista työtä vaikka maksettaisiin 20000 e kk.

Vierailija
2/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n johtava asiantuntija Hanne Salonen ihmettelee SLJY:n toimintaa asiassa:

– Olemme todella pettyneitä lennonjohtajien tekemään ratkaisuun. Sovintoesityksen hyväksyminen olisi tarjonnut lennonjohtajille paitsi yleisen linjan mukaisen ratkaisun, niin myös parannuksia heidän toivomiinsa asioihin, Salonen toteaa. Salosen mukaan lennonjohtajilta vaikuttaisi puuttuvan halu asian ratkaisemiseen.

Osapuolet ovat neuvotelleet työehtosopimuksesta lähes 16 kuukautta. Lennonjohtajien tänään ilmoittama sovintoesityksen hylkääminen merkitsee sitä, että aiemmin ilmoitetut työtaistelutoimet jatkuvat. Jos työntaistelutoimet jatkuvat vielä pitkään, ne voivat alkaa haitata matkustajaliikennettä. Tähän mennessä ANS Finland on onnistunut hoitamaan lennonjohtotyön esimiesvoimin.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit hakea lennonjohtajakoulutukseen.

Vierailija
4/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan ap itsekin lennonjohtajaksi, kun on kerran niin helppo tienesti luvassa.

Ai ei kiinnosta tehdä työtä hirvittävän paineen alla, missä yksikin virhe voi tarkoittaa useamman sadan ihmisen kuolemaa?

Sitä minäkin.

Vierailija
5/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan ap itsekin lennonjohtajaksi, kun on kerran niin helppo tienesti luvassa.

Ai ei kiinnosta tehdä työtä hirvittävän paineen alla, missä yksikin virhe voi tarkoittaa useamman sadan ihmisen kuolemaa?

Sitä minäkin.

Ja virheen jälkeistä some ja media lymkkausta.

Vierailija
6/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi youtubesta kattoo mitä toi homma on. Robottina ohjaat liikennettä eikä virheisiin ole varaa. Itestä ei olis tohon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hakenut lennonjohtajaksi, siis koulutukseen. En päässyt.

Minua ei motivoi tuossa tehtävässä palkka, vaan tehtävän vaativuus ja se, että koen olevani omillani ja parhaimmillani juuri tuollaisessa tehtävässä. 

Loistan paineen alla. Nykyisessä työtehtävässäni olen samantyyppisessä työssä, mutta vastuuta ei ole. Se laiskistaa.

Vierailija
8/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin minulle on melko se ja sama millaista palkkaa muut ihmiset saavat, mutta ainakin itse lentäessäni olen ihan tyytyväinen siihen, että oletettavasti lennonjohdossa on joku vaativan koulutuksen läpikäynyt tolkun ihminen, joka saa vaativasta ja varmaankin melko stressaavasta työstään kunnollista ja motivoivaa palkkaaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyo EI ole vaativaa.

Proseduurit on selkeita ja jos on jotain poikkeavaa mennaan varmemman kautta.

Tet jakson ollut Suomessa tornissa.

Phoenixissa hengailin tornissa kun suoritin lentajan lupakirjan.

Vierailija
10/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyo EI ole vaativaa.

Proseduurit on selkeita ja jos on jotain poikkeavaa mennaan varmemman kautta.

Tet jakson ollut Suomessa tornissa.

Phoenixissa hengailin tornissa kun suoritin lentajan lupakirjan.

Juu ihan varmasti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan ap itsekin lennonjohtajaksi, kun on kerran niin helppo tienesti luvassa.

Ai ei kiinnosta tehdä työtä hirvittävän paineen alla, missä yksikin virhe voi tarkoittaa useamman sadan ihmisen kuolemaa?

Sitä minäkin.

Kukaan ei puhunut helposta tienestistä mitään. Tottakai vaativasta hommasta on maksettava hyvin. 8000€ on hyvin. Kuinka paljon lentoliikenneturvallisuus lisääntyy, jos maksetaan 9000€? Lennonjohtajat pystyvät tai viitsivät sitten olla tonnilla tarkempia?

Jos kyse riittävän lepoajan varmistamisesta tms, niin sitten ymmärrän.

Vierailija
12/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyo EI ole vaativaa.

Proseduurit on selkeita ja jos on jotain poikkeavaa mennaan varmemman kautta.

Tet jakson ollut Suomessa tornissa.

Phoenixissa hengailin tornissa kun suoritin lentajan lupakirjan.

No jos ei vaativaa niin ainakin vastuullista. Maksetaan sitä typerämmistäkin hommista suurempia liksoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyo EI ole vaativaa.

Proseduurit on selkeita ja jos on jotain poikkeavaa mennaan varmemman kautta.

Tet jakson ollut Suomessa tornissa.

Phoenixissa hengailin tornissa kun suoritin lentajan lupakirjan.

Tettiläinen, joka hädin tuskin osaa muodostaa lauseita, kertoo nyt totuuden lennonjohtajan työstä. XD

Vastuuta silti piisaa, vaikka työnkuva tietenkin on yritetty jalostaa mahdollisimman virheitä ennaltaehkäiseväksi. Lennonjohtajan virhe on silti mahdollinen ja tarkoittaa yleensä automaattisesti vakavaa vaaratilannetta. Lisäksi hän on se paimen, jonka pitää reagoida myös pilottien virheisiin, kaikkiin mahdollisiin teknisiin ongelmiin ja jopa kenttähenkilökunnan töhöilyyn. Väärään paikkaan kurvaava matkalaukkujuna on yhtä iso ongelma kuin tulipallona maahan syöksyvä jumbo lennonjohtajalle. 

Vierailija
14/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän se suurempi palkka mitenkään vähentää tai helpottaa itse työn vaativuutta? Vastaus: Ei mitenkään.

Eli pieni marginaaliryhmä vain yrittää kiristää itselleen paremmat edut.

Jos palkka on tosiaan ihan liian pieni, niin silloin ei varmaan koulutukseenkaan hakeudu päteviä ihmisiä ollenkaan. Mutta näinhän ei ole asian laita kuitenkaan ollut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyo EI ole vaativaa.

Proseduurit on selkeita ja jos on jotain poikkeavaa mennaan varmemman kautta.

Tet jakson ollut Suomessa tornissa.

Phoenixissa hengailin tornissa kun suoritin lentajan lupakirjan.

Tettiläinen, joka hädin tuskin osaa muodostaa lauseita, kertoo nyt totuuden lennonjohtajan työstä. XD

Vastuuta silti piisaa, vaikka työnkuva tietenkin on yritetty jalostaa mahdollisimman virheitä ennaltaehkäiseväksi. Lennonjohtajan virhe on silti mahdollinen ja tarkoittaa yleensä automaattisesti vakavaa vaaratilannetta. Lisäksi hän on se paimen, jonka pitää reagoida myös pilottien virheisiin, kaikkiin mahdollisiin teknisiin ongelmiin ja jopa kenttähenkilökunnan töhöilyyn. Väärään paikkaan kurvaava matkalaukkujuna on yhtä iso ongelma kuin tulipallona maahan syöksyvä jumbo lennonjohtajalle. 

No mikä on oikea palkkataso sitten?

Miljoona euroa /kk?

Vierailija
16/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi tehdä noin vastuullista työtä vaikka maksettaisiin 20000 e kk.

Tietokoneet siellä työtä tekee. Miksi bussikuski ei saa samaa palkkaa, vaikka kymmeniä ihmisiä kyydissä? Tai veturinkuljettaja, satoja kyydissä?

Vierailija
17/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyo EI ole vaativaa.

Proseduurit on selkeita ja jos on jotain poikkeavaa mennaan varmemman kautta.

Tet jakson ollut Suomessa tornissa.

Phoenixissa hengailin tornissa kun suoritin lentajan lupakirjan.

Tettiläinen, joka hädin tuskin osaa muodostaa lauseita, kertoo nyt totuuden lennonjohtajan työstä. XD

Vastuuta silti piisaa, vaikka työnkuva tietenkin on yritetty jalostaa mahdollisimman virheitä ennaltaehkäiseväksi. Lennonjohtajan virhe on silti mahdollinen ja tarkoittaa yleensä automaattisesti vakavaa vaaratilannetta. Lisäksi hän on se paimen, jonka pitää reagoida myös pilottien virheisiin, kaikkiin mahdollisiin teknisiin ongelmiin ja jopa kenttähenkilökunnan töhöilyyn. Väärään paikkaan kurvaava matkalaukkujuna on yhtä iso ongelma kuin tulipallona maahan syöksyvä jumbo lennonjohtajalle. 

No mikä on oikea palkkataso sitten?

Miljoona euroa /kk?

En ole puhunut mitään palkkatasosta, eikä tuo hengaileva tettiläinenkään. 

Palkkatasoa voi kuitenkin suhteuttaa muihin työtehtäviin sen mukaan, millaisten ihmismassojen ja kuinka vakavista turvallisuusasioista on vastuussa. Toisaalta ehkä myös siitä, kuinka suurta päätös- ja käskyvaltaa tehtävässään omaa. Lennonjohtajahan on pikkuisen jumalan yläpuolella mitä siihen tulee, mitä lentokentän alueella ja lähi-ilmatilassa tapahtuu. Koko kolossin tuhansista työntekijöistä yksikään ei pieraise vastatuleen ilman lennonjohtajan lupaa jos tämä niin tahtoo. Lennonjohtaja on jokseenkin ainut henkilö, joka voi työnsä puolesta väittää vastaan vaikka USA:n presidentille - ja tämän on toteltava. 

Vierailija
18/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran "vanha" että muistan Linaten ja Überlingenin lentoturmat. Olin tuolloin 5- ja 6.luokalla ja unelmana oli tulla isona lennonjohtajaksi. Viimeistään jälkimmäisen tapahduttua päätin että en edes yritä, en kestäisi sitä vastuuta ja painetta. 

Vierailija
19/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi tehdä noin vastuullista työtä vaikka maksettaisiin 20000 e kk.

Tietokoneet siellä työtä tekee. Miksi bussikuski ei saa samaa palkkaa, vaikka kymmeniä ihmisiä kyydissä? Tai veturinkuljettaja, satoja kyydissä?

Yksi bussikuski on vastuussa yhdestä bussista, ei kymmenistä samaan aikaan.

Vierailija
20/27 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa ole edes kummoista lentoliikennettä! Ihan eri asia verrata kunnon metropolien lennonvalvontaan. Täällä muutama hassu kone silloin tällöin, tosi vaativaa on joo...