Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako hammastarkastuksen takia olla pois töistä?

Vierailija
25.01.2019 |

Olen saanut ensi viikolle ajan hammastarkastukseen ja ilmoitin siitä tietysti työpaikalle hyvissä ajoin. Mulle on kuitenkin laitettu työvuoro, joka on päällekkäin hammastarkastuksen takia. Olen pyytänyt pomolta työvuoron vaihtoa, mutta pyyntööni ei suostuttu. Joudunko nyt perumaan hammastarkastuksen ja odottamaan taas puoli vuotta jonossa ennen kuin seuraava mahdollisuus tarkastukseen tulee? Mitä jos silloin käy samoin?

Vai voinko jäädä huoletta pois töistä hammastarkastuksen ajaksi? Olen koeajalla ja pelkään karenssia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hammastarkastus ole pätevä syy olla pois töistä.

Jos käyt työajalla, on se takaisin korvattava.

Vierailija
2/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillinen peruste olla pois töistä, mutta pomosi on silti joustamaton mullku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa olla. 

Tarkastus on verrattavissa kampaajaan tms. Aika joustamatonta meininkiä kyllä teillä. Yleensä nämä pystyy sopimaan. Tuskin edes kahta tuntia enempää olisit poissa?

Vierailija
4/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, se riippunee alasta ja työpaikasta. Mitään yleispätevää sääntöä ei taida olla. Meillä (olen töissä valtiolla) saa kyllä työajalla käydä hammastarkastuksessa ja lääkärissä, mutta ne ovat sitten ns. omaa aikaa, eli tunnit täytyy tehdä takaisin.

Ehkä sinun kannattaa kysyä asiaa pomolta uudemman kerran, josko hän kuitenkin suostuisi vaihtamaan vuorosi tai voisit muuten korvata ne tunnit - onhan tuo nyt kohtuutonta, ettet voisi käydä hammaslääkärissä silloin, kun sinne ajan saat. Ei kai se firma siitä kaadu, jos hieman järjestelyitä tehdään?

Vierailija
5/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika on työaikaa.

Vierailija
6/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lakiin kirjattu, mutta enpä ole ollut työpaikassa jossa ei olisi voinut hammaslääkärissä käydä, kukaan siellä jatkuvasti huvikseen ravaa.

Vierailija
7/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat kuuluu terveyteen. Pidä niistä huolta, koska ne voi aiheuttaa pahempia sairauksia.

Miten sitten töitä tehdään? Kai jotenkin voi sopia tosta. Tee työtunnit takaisin tai jotain. 

Vierailija
8/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

m87hki kirjoitti:

Ei ole lakiin kirjattu, mutta enpä ole ollut työpaikassa jossa ei olisi voinut hammaslääkärissä käydä, kukaan siellä jatkuvasti huvikseen ravaa.

Eli jos työnantaja ei jousta eikä rahat riitä yksityiseen (jolle pääsisi illalla tai viikonloppuna), ei auta kuin odottaa kunnes hampaat on niin huonossa että kipu pakottaa ottamaan akuuttiajan?

Vierailija
9/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle hammaslääkärille on myös ilta-aikoja. Eikä se maltaita maksa, satkun luokkaa.

Vierailija
10/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin saa mennä hammaslääkärille ja muihin tärkeisiin asioille. Aamuvuoro on siitä pska kun pääset töistä, kaikki virastotkin/pankit on kiinni.

Eikä tarvitse edes korvata työtunteja mitenkään takaisin. Hyvä reilu työnantaja. Tämän reiluuden takia meillä on myös vähän sairauslomia.

Vierailija
11/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle hammaslääkärille on myös ilta-aikoja. Eikä se maltaita maksa, satkun luokkaa.

Monelle osa-aikaiselle matalapalkkatyön tekijälle satanen on iso raha. Niin iso, ettei siihen ole varaa.

Vierailija
12/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä aika tylyä, jos olisi joku päiväkirurginen leikkaus ja sitten tulisi tieto, että sorry, sua ei nyt voi leikata, kun anestesiahoitaja käy hammastarkastuksessa. Pikkujuttu, sopiiko, että varataan sulle uusi aika 4 kk päähän?

Vierailija
13/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä aika tylyä, jos olisi joku päiväkirurginen leikkaus ja sitten tulisi tieto, että sorry, sua ei nyt voi leikata, kun anestesiahoitaja käy hammastarkastuksessa. Pikkujuttu, sopiiko, että varataan sulle uusi aika 4 kk päähän?

Kiireettömän hammastarkastuksen ajankohta pitäisi tietysti ilmoittaa hyvissä ajoin, jotta asia voitaisiin ottaa huomioon työvuorojen suunnittelussa. Ja poikkeustilanteita varten voitaisiin määrätä, että töihin pakotettu työntekijä on oikeutettu hakeutumaan hammastarkastukseen valitsemalleen hammaslääkärille haluamanaan ajankohtajana niin että työnantaja maksaa viulut.

Vierailija
14/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli on Ok, että sen anestesiahoitajan hampaat mätänee suuhun?

Varsinkin jos työntekijällä ei ole varaa yksityiseen hammaslääkäriin, pitäisi työnantajan joustaa vuorojen järjestelyssä.

Itse olen menossa hammasta paikkauttamaan ensi viikolla, mutta aika on aamulla, ehdin töihin vielä liukuman puitteissa ja tunnit on tehty etukäteen sisään.

Vierailija
15/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on Ok, että sen anestesiahoitajan hampaat mätänee suuhun?

Varsinkin jos työntekijällä ei ole varaa yksityiseen hammaslääkäriin, pitäisi työnantajan joustaa vuorojen järjestelyssä.

Itse olen menossa hammasta paikkauttamaan ensi viikolla, mutta aika on aamulla, ehdin töihin vielä liukuman puitteissa ja tunnit on tehty etukäteen sisään.

Miksi se hoitaja ei pääse kampaajalle työajalla, onhan se kamalaa, jos hoitajalla on epäsiisti kuontalo. Entä jalkahoitaja, eikö sekin ole aika lailla tarpeellinen asia ja tietenkin työaikana.

Koska meille kasvoi sukupolvi, joka ei kykene hoitamaan asioitaan ilman, että työnantaja joustaa? Yksityisellä ei hammashoito maksa paljoa enempää kuin kunnallisella ja yksityiselle sen ajan saa myös työajan ulkopuolelle. Jos pelkää, että ko. päivälle osuu työvuoro,niin pyytää koko päivän vuosilomaksi tai palkattomaksi vapaaksi.

Vierailija
16/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkaa vi tuilua pomon puolelta.

Hommaisin itse saikkua siksi päiväksi. Siitäpä saisi paska pomo.

Vierailija
17/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiireettömän hammastarkastuksen ajankohta pitäisi tietysti ilmoittaa hyvissä ajoin, jotta asia voitaisiin ottaa huomioon työvuorojen suunnittelussa. Ja poikkeustilanteita varten voitaisiin määrätä, että töihin pakotettu työntekijä on oikeutettu hakeutumaan hammastarkastukseen valitsemalleen hammaslääkärille haluamanaan ajankohtajana niin että työnantaja maksaa viulut.

Töihin ei ketään pakoteta. Jos siltä tuntuu, niin kannattaa irtisanoutua, koska onhan se kyllä kamalaa, että työnantaja vaatii tekemään töitä ennen kuin suostumaan maksamaan palkkaa.

Vierailija
18/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siellä koko päivää mee..eikö jousteta sen vetaa,että käy työajalla ja palaa takaisin tarkastuksen jälkeen

Vierailija
19/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla. Se vaan pitää sitten tehdä sisään jossain kohtaa. Itse laskin paljonko mulla menee aikaa siihen reissuun ja ratkaisin asian olemalla 3 päivää töissä tunnin pitempään ennen hammaslääkäriä. Ei ollut pomolla mitään ongelmaa, kun olin jo tehnyt ne 3 tuntia sisään ja projekti oli mallillaan.

Vierailija
20/26 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi liukuva työaika. Yleensä  pidän pidemmän ruokatunnin ja käyn silloin hammaslääkärissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi