Työkkärin täti pakotti tekemään netti cv.n
Tein niin yliampuvan, että itseäkin naurattaa. Luulis akan olevan tyytyväinen. Valehtelin silmät päästäni.
Kommentit (47)
Minulla on ollut netti-CV voimassa yli neljä vuotta. Katsojia on 0 kappaletta. TE-virkailijakin sanoi, että joo ei se tehokas työnhakukeino ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhosin tuota netti-cv:tä työttömänä ollessa. Minusta se oli nöyryyttävää siinä vaiheessa kun ei ollut erityisempää työkokemusta. Siinä laitetaan kaiken kansan eteen tunnustus, että en ole tehnyt mitään mainittavaa. Yksittäistä työtä hakiessa voi sentään painottaa jotain taitojaan ja opintojaan, mitkä olisivat hyödyksi juuri siinä työssä, mutta tuollainen yleinen cv meriiteistä, jotka oli tyyliin "Myin jäätelöä kioskilla kesällä 2010, hoidin siskon lapsia kahtena iltana viikosta, osallistuin työkkärin koulutukseen jossa opeteltiin kirjoittamaan netti-cv" Tuo oli pelkästään nöyryyttävää.
kaiken kansan eteen?
uskallatko edes hakea muilla tavoin töitä, jos pelkäät työnantajan lukevan työkokemuksestasi?
Jos luet tarkkaan, niin ehkä huomaat että puhuin menneessä aikamuodossa, joten tämä ongelma ei ole itselleni enää ajankohtainen. Päättele siitä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Voiko työkkäri pakottaa netti cv tekoon??
Voi se jos "pääset" cv-kurssille. Oli muuten luokatonta kuraa koko kurssi. Viikko istuttiin luokkahuoneessa ja kuunneltiin kouluttajan diibadaabaa "nykypäivän työmarkkinoista". Kaikilla osallistujilla cv oli jo, mutta ainahan niitä muokata voi, eikös juu? Mulla takana pidempi pätkä rakennuksilla apumiehenä. Ei kelvannut että kerroin muutaman ammattipätevyyden mihin olen kouluttautunut ja vahvimmat osaamisalueeni, kouluttaja pyysi "avaamaan yksityiskohdilla" mitä olen työssäni tehnyt. Muutama omakotitalo piharakennuksineen, lukematon määrä kerrostaloja ja kymmeniä isoja sairaaloita, kouluja, kirjastoja yms. löytyy listalta rakentamisen ja saneerauksen merkeissä, ja se kouluttaja tosissaan oli sitä mieltä että yksityiskohtia tarttee lisää. Jos olisin alkanut siihen cv:hen avautuun mitä kaikkea kivaa se työmaan yleisjamppa on ehtinyt 10+ vuoden aikana noilla työmailla tehdä, ei siihen mikään tila riittäisi. Työtehtävät vaihtelee niin helkkaristi. Aloitin kuitenkin luetteloinnin. Ensimmäisen A4 jälkeen kouluttaja tuli katsomaan ja pyysi etten laittaisi niitä "avaavia yksityiskohtia" siihen cv:hen ettei siitä tuu liian pitkä, mutta "tee se lista kuitenkin siihen omalle koneelle". Tähän päivään mennessä ei sellaiselle listalle ole ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vinkumista. Just törmäsin Facebookissa kiertävään kuvaan, piirrokseen, missä kskitysleirin portin tekstiksi oli laitettu "aktiivimalli". Että ihan hlokaustiin verrattava vääryys on, kun patistetaan töihin sillä uhalla, että työmarkkinatuesta leikataan alle 5 %... Jos nyt puhkeaisi talvisota edes 1/1000 siitä, mitä se silloin aikanaan on ollut, ei olisi mitään mahdollisuuksia selvitä tällä porukalla, vaikka ketä (muita maita) rientäisi apuun. Häpeän suomalaisia.
Juuri eilen soitin Kelaan ja jälleen kerran oli vastassa mukava ihminen. Samanlaisia ne siellä työkkärissäkin on aina olleet.
-Työtön
Aktiivimalli toimii, jos on mihin aktivoitua. Minulla oli tuuri löytää osa-aikainen, tosin määräaikainen ja peräti palkallinen työ, mutta monella, monella muulla ei ole ollut: käsittääkseni noin puolet on tosiaan menettänyt sen "alle 5%". Kaikesta tästä on tullut kunnille vain enemmän kuluja, koska ensinnäkin vielä useampi joutuu turvautumaan usein toimeentulotukeen (kaikki eivät joka kuukausi aiemmin hakeneet vaikka olisivat olleet oikeutettujakin), toisaalta monet kunnat ovat panneet rahaa järjestääkseen toimintaa, ei siis palkkatyötä, jotta mahdollisimman monen aktiivisuusehto täyttyisi.
Itse laitoin työnhaun voimaan, vaikka en saa mitään työttömyyspäivärahaa. Kiinnostaisi vaihtaa paikkaa. Siellä on kuitenkin lueteltu velvoitteita eli juuri Cv:n tekeminen ym.
Ei kai mun ole pakko semmoista tehdä, kun haen vain uusia työpaikkoja ilman yhteiskunnan rahaa? Olen siis töissä parhaillaan ja samassa ollut 20 vuotta.
Se oli siis ap:n työnhakusuunnitelmassa? Oma moka jos hyväksyit työkkärin suunnitelman etkä laatinut omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki törmää ilkeisiin työkkärin ja kelan täteihin? Jokainen jonka kanssa olen asioinut on ollut vähintäänkin asiallinen ellei peräti mukava.
M40
Ehkä ne työkkärin tädit tykkää sinunikäisistäsi miehistä. Nuoret naiset tuntuvat olevan heille oikein mehukasta ja raadeltavaa riistaa. Minulla on kaksi tytärtä, ja molemmat ovat saaneet suorastaan asiatonta kohtelua työkkärin tädeiltä, nimenomaan naisilta. Nuoret kun eivät oikein uskalla tai osaa pitää puoliaan. Ja tämä on kuulemani mukaan hyvinkin yleistä.
Mutta eipä yksi rouva tiennyt, kenen tyttärelle alkoi kerran keljuilla oikein urakalla. Haukkui tytön ihan lyttyyn älyä, ulkonäköä ja pukeutumista myöten (ei siis ollut koskaan nähnyt tyttöä, puhelimessa avautui oikein huolella, kun tytär ei ihan ymmärtänyt jotain kohtaa nettilomakkeessa ja kysyi neuvoa - en ymmärtänyt minäkään...). Tyttö oli nauhoittanut puhelun, ja se oli oikeasti aivan törkeää tekstiä, mitä sieltä tuli - likka oli aivan itku kurkussa eikä uskaltanut sanoa mitään vastaan. Otin ja soitin hänen pomolleen, kerroin, mitä oli tapahtunut ja tiedustelin, oliko tämä TE-keskuksen virallinen linja, ja kenelle voin tehdä koko puljusta valituksen. TÄMÄ täti oli ihan suht asiallinen, yritti tietysti puhua alaisensa puolesta - mikä on hyvän pomon merkki - mutta lupasi keskustella tädin kanssa asiasta. Sitten tuli joku passiivis-aggressiivinen pahoitteluviesti siltä tädiltä. Olen ikionnellinen, että olen vakituisessa työpaikassa, etten itse joudu noiden kanssa koskaan painimaan. Minä tosin antaisin aika ravakasti takaisin.
Jokin ei nyt natsaa, hissukka puoliansa itse pitämään pystymätön oletusarvoisesti nauhoittaa puhelun työkkärin tädin kanssa, justjoo. Oliskohan tässä ihan itsekehitelty tilanne jossa pääsee itse pätemään 'suurta pahaa' vastaan.
Se ei nyt natsaa, että en lähtenyt kertomaan tätä "ajalta ennen kristuksen syntymää yksityiskohtineen ja sivujuonteineen". Ei ollut itsekehitelty tilanne, vaan siinä oli aiemmin jo tapahtunut asioita, ja taustalla oli toisenkin tyttären ja kavereiden saama kohtelu. Ja minä kehotin likkaa nauhoittamaan puhelun kahdestakin syystä - jos saa jotain kunnon neuvoja, niin muistaa ne, kun seuraavan kerran sitä nettilomaketta täyttelee ja jos tulee jotain ryöppyä niskaan, onpahan sitten todiste, koska lähtökohtaisestihan tuollaiset kiistetään.
Enpä arvannutkaan, että tästä olisi pitänyt sellainen täysin tyhjentävä romaani kirjoittaa siitä lähtien, kun prosessiin lähdettiin kaikkine kommervenkkeineen ja elämäkertoineen. No, en ryhdy nytkään ja minulle on loppujen lopuksi ihan sama, mitä sinä tästä tai tyttärestäni kuvittelet.
Onko se tyttö käynyt mukautetun opetuksen vai miksi se ei osaa vastata hyvin yksinkertaisiin kysymyksiin tyyliin koska jäit työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Voiko työkkäri pakottaa netti cv tekoon??
Ei. Ei voi pakottaa sen enempää kuin sinä voit pakottaa heitä antamaan puoltavan lausunnon työmarkkinatuen maksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhosin tuota netti-cv:tä työttömänä ollessa. Minusta se oli nöyryyttävää siinä vaiheessa kun ei ollut erityisempää työkokemusta. Siinä laitetaan kaiken kansan eteen tunnustus, että en ole tehnyt mitään mainittavaa. Yksittäistä työtä hakiessa voi sentään painottaa jotain taitojaan ja opintojaan, mitkä olisivat hyödyksi juuri siinä työssä, mutta tuollainen yleinen cv meriiteistä, jotka oli tyyliin "Myin jäätelöä kioskilla kesällä 2010, hoidin siskon lapsia kahtena iltana viikosta, osallistuin työkkärin koulutukseen jossa opeteltiin kirjoittamaan netti-cv" Tuo oli pelkästään nöyryyttävää.
kaiken kansan eteen?
uskallatko edes hakea muilla tavoin töitä, jos pelkäät työnantajan lukevan työkokemuksestasi?
Jos luet tarkkaan, niin ehkä huomaat että puhuin menneessä aikamuodossa, joten tämä ongelma ei ole itselleni enää ajankohtainen. Päättele siitä jotain.
Minä taas päättelen jotain siitä, että oletat kenen tahansa voivan lukea CV:si. Miksi työnantaja on sinulle "kaikki kansa"
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin työnhaun voimaan, vaikka en saa mitään työttömyyspäivärahaa. Kiinnostaisi vaihtaa paikkaa. Siellä on kuitenkin lueteltu velvoitteita eli juuri Cv:n tekeminen ym.
Ei kai mun ole pakko semmoista tehdä, kun haen vain uusia työpaikkoja ilman yhteiskunnan rahaa? Olen siis töissä parhaillaan ja samassa ollut 20 vuotta.
Kun et oo rahaa vailla, sun ei oo pakko tehdä mitään mitä et halua.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki törmää ilkeisiin työkkärin ja kelan täteihin? Jokainen jonka kanssa olen asioinut on ollut vähintäänkin asiallinen ellei peräti mukava.
M40
Kyllä mullakin on mukava virkailija ja asiallinen, mutta auttamattoman tyhmä. Mä joudun itse selittämään sille miten asiat oikeasti menee, virallisia teitä pitkin. Tämä virkailija ei tiedä oikeasti yhtään mistään mitään. Mukava se kyllä on.
1,5v työttömänä ja mun netti cv:tä on käyty katsomassa kaksi kertaa. Ei niitä kukaan lue, ihan sama mitä sinne kirjoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vinkumista. Just törmäsin Facebookissa kiertävään kuvaan, piirrokseen, missä kskitysleirin portin tekstiksi oli laitettu "aktiivimalli". Että ihan hlokaustiin verrattava vääryys on, kun patistetaan töihin sillä uhalla, että työmarkkinatuesta leikataan alle 5 %... Jos nyt puhkeaisi talvisota edes 1/1000 siitä, mitä se silloin aikanaan on ollut, ei olisi mitään mahdollisuuksia selvitä tällä porukalla, vaikka ketä (muita maita) rientäisi apuun. Häpeän suomalaisia.
Juuri eilen soitin Kelaan ja jälleen kerran oli vastassa mukava ihminen. Samanlaisia ne siellä työkkärissäkin on aina olleet.
-Työtön
Vai patistetaan muka töihin? Aktiivimallilla pakotetaan karenssin uhalla orjaksi tai turhalle kurssille.
Siksi ihan ymmärrettävää että verrataan natsisaksan käytäntöihin. No olihan suomalaiset natsien liittolaisia ja työttömät on nykypäivän juutalaisia.
No ei ole kyllä ymmärrettävä vertaus -tiedätkö edes, mitä kskitysleireillä tehtiin ihmisille? Se, että joutuu täällä "ponnistelemaan" 18 h 65 päivän tarkastelujakson aikana että saa nauttia tulonsiirron suomista iloista, ei ole mikään loukkaus ihmisarvoa vastaan. Mutta et varmaankaan ole tosissasi, vaan trollailet.
-Työtön
Olen kyllä kohdannut työkkärissä ja kelassa todella epäasiallisia tyyppejä. Nykyään teen heistä valituksen aina. Ennen en ymmärtänyt oikeuksiani ja annoin heidän kohdella minua kuten halusivat. Olin nuori ja lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Työtön
Aktiivimalli toimii, jos on mihin aktivoitua. Minulla oli tuuri löytää osa-aikainen, tosin määräaikainen ja peräti palkallinen työ, mutta monella, monella muulla ei ole ollut: käsittääkseni noin puolet on tosiaan menettänyt sen "alle 5%". Kaikesta tästä on tullut kunnille vain enemmän kuluja, koska ensinnäkin vielä useampi joutuu turvautumaan usein toimeentulotukeen (kaikki eivät joka kuukausi aiemmin hakeneet vaikka olisivat olleet oikeutettujakin), toisaalta monet kunnat ovat panneet rahaa järjestääkseen toimintaa, ei siis palkkatyötä, jotta mahdollisimman monen aktiivisuusehto täyttyisi.
Myös minua on tämä leikkuri kohdannut ja olen sen n. 30 €/kk menettänyt. Myös minulla kävi tuuri, että sain osa-aikaisen palkkatyön: hakea täytyi itse, eikä työ mitään juhlaa ole (siivousala), mutta en kyllä koskaan vertaisi tilannettani esim. juutalaisten kokemuksiin.
On varmasti ihmisiä, ketkä ihan oikeasti ovat k'sessa näiden aktiivimallien ja muiden vuoksi, mutta kyllä suomalaisia vaivaa laajalti laiskuus ja asennevamma. Sen näkee juuri näistä kaikenmaailman vinkumanku-viesteistä ja hlokaustivertauksista. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja pitäisi saada tehdä vain kivoja juttuja, itsellä ei ole omasta elämästä mitään vastuuta.
-Työtön
Vierailija kirjoitti:
M40
Sinä varmaan haluat töhin ja suhtaudut ihmisiin arvostavasti. Siinä on ero.
Tein CV-netin.
Työnantaja soitti ja pyysi haastatteluun.
Nyt olen töissä.
Kun katkaisin työhaun, cv:tä katsottu neljä kertaa.
Minun kohdalla kannatti.
Terv. N51, ex-työtön
Työkkäri ei ole koskaan yhtään työpaikkaa minulle edesauttanut. Olen kaikki pätkäni hakenut ihan itse. Sen sijaan työkkäri on rankaissut minua lukuisa kertoja eri karensseilla sun muulla mielivaltaisella toiminnallaan, aiheuttaen pelkästään luottamuspulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M40
Ehkä ne työkkärin tädit tykkää sinunikäisistäsi miehistä. Nuoret naiset tuntuvat olevan heille oikein mehukasta ja raadeltavaa riistaa. Minulla on kaksi tytärtä, ja molemmat ovat saaneet suorastaan asiatonta kohtelua työkkärin tädeiltä, nimenomaan naisilta. Nuoret kun eivät oikein uskalla tai osaa pitää puoliaan. Ja tämä on kuulemani mukaan hyvinkin yleistä.
Mutta eipä yksi rouva tiennyt, kenen tyttärelle alkoi kerran keljuilla oikein urakalla. Haukkui tytön ihan lyttyyn älyä, ulkonäköä ja pukeutumista myöten (ei siis ollut koskaan nähnyt tyttöä, puhelimessa avautui oikein huolella, kun tytär ei ihan ymmärtänyt jotain kohtaa nettilomakkeessa ja kysyi neuvoa - en ymmärtänyt minäkään...). Tyttö oli nauhoittanut puhelun, ja se oli oikeasti aivan törkeää tekstiä, mitä sieltä tuli - likka oli aivan itku kurkussa eikä uskaltanut sanoa mitään vastaan. Otin ja soitin hänen pomolleen, kerroin, mitä oli tapahtunut ja tiedustelin, oliko tämä TE-keskuksen virallinen linja, ja kenelle voin tehdä koko puljusta valituksen. TÄMÄ täti oli ihan suht asiallinen, yritti tietysti puhua alaisensa puolesta - mikä on hyvän pomon merkki - mutta lupasi keskustella tädin kanssa asiasta. Sitten tuli joku passiivis-aggressiivinen pahoitteluviesti siltä tädiltä. Olen ikionnellinen, että olen vakituisessa työpaikassa, etten itse joudu noiden kanssa koskaan painimaan. Minä tosin antaisin aika ravakasti takaisin.
Mä olen nuori nainen ja olen aina saanut hyvää ja asiallista kohtelua työkkärissä, kelassa ja sossussa, vaikka olen ollut asiakkaana useita vuosia ja nähnyt useita eri ihmisiä noista.
Sama täällä.
No tuolla netti-Cv:llä ei kyllä tehdä mitään muutosta mihinkään. Ei niitä kukaan lue eikä niiden perusteella ole ainakaan minuun ottanu yksikään työnantaja yhteyttä. Täysin turha. Aina on pyöreä nolla, kun käy katsomassa onko sen joku lukenut. Siellä se on, ihan asiallinen ja rehellinen cv. Eikä se silti kiinnosta ketään.