Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyroksiinihoito ja alhainen TSH

Vierailija
24.01.2019 |

Miten lääkärit teillä ovat suhtautuneet (lähes) nollilla olevaan TSH:hon, kun T4-V on viitteissä (18) ja vähäisintäkään liikatoiminnan oiretta ei ole? Ärsyttää jo valmiiksi maanantaina edessä oleva vääntö uuden lääkärin kanssa, joka ei suostunut uusimaan reseptiä, ennen kuin käyn labrassa ja keskustelemme asiasta. Edellinen lääkäri suostui (pitkin hampain, toki) siihen, ettei annosta lasketa TSH:sta huolimatta. Jos kohdallani pyrittäisiin siihen monien lääkärien optimina pitämään TSH-arvoon 1-2 välillä, T4-V tippuisi puolestaan liian alas.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lääkärit eivät ymmärrä kilpirausen toiminnasta riittävästi.

Sinun olisi hakeuduttava tavallisen lääkärin sijaan erikoislääkärille, mikäli uusi lääkäri ei suostu reseptin kirjoittamiseen.

Etkö itse pidä välttämättömänä labratutkimuksia. Sinun pitää pyytää kaikki verikokeet tehtäviksi, jotka liittyvät kilpirauhasen toimintaan.

Kilpirauhanen tulisi myös tutkia isotooppitutkimuksella, onko siihen edes mahdollisuutta Suomessa?

Sinun pitää pyytää kaikki veritutkimukset, jotka liittyvät vajaatoimintaan.

Mainisinko sitä, onko minulle kyseisiä tutkimuksia ikinä tehty? No, ei ole enkä kyllä suoraansanoen ole pitänyt/pidä niitä välttämättöminä. Minulta ei ole koskaan otettu edes T3-V:tä, mitäs siihen sanot? Oletan, että muunto toimii hyvin ihan siitä, että tyroksiini tuntuu toimivan ja poistavan oireeni. Näinhän ei varmaankaan tapahtuisi, jos se ei muuttuisi aktiiviseen muotoon? Vasta-aineitakaan ei ole tutkittu. Todennäköisestihän niitä löytyisi, koska Hashimoto nyt on yleisin vajaatoiminnan aiheuttaja. Mitäpä minä sillä tiedolla teen? Havaittavaa tai oireita aiheuttavaa struumaa ei ole.

Vierailija
22/26 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

T4V -arvosta, itselläni pysyy koko ajan 11:ssa, oli Tyrazolin annostus millainen vaan, liikatoiminta siis itsellä. Olen itsekin lukenut, että arvo olisi hyvä olla siellä yläpäässä viiterajaa, mutta ei tuohon ole kukaan puuttunut mitenkään, ainoastaan TSH:ta seurataan. Endopolilla Hus:ssa.

Nyt ei ole lääkitystä, kolmen kk:n välein vaan kontrollit ja hiipii taas nollaa kohden tsh, t4v koko ajan 11. Mikä merkitys t4v:llä on, tarviiko siitä välittää, jos ei oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lääkärini ei hyväksy nollalukemia, pitää sitä mahdollisena osteoporoosin aiheuttajana. Hänen mukaansa tsh saa olla alimmillaan alarajan tienoilla muttei sen alle, mieluummin noin 1.

Vierailija
24/26 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lääkärini ei hyväksy nollalukemia, pitää sitä mahdollisena osteoporoosin aiheuttajana. Hänen mukaansa tsh saa olla alimmillaan alarajan tienoilla muttei sen alle, mieluummin noin 1.

Kerropa lääkärillesi, että aivolisäkkeen erittämän, kilpirauhasen hormonituotantoa säätelevä hormonin puute ei mitenkään voi vaikuttaa luuston haurastumiseen. Sen sijaan liialliset kilpirauhashormonit voivat siihenkin vaikuttaa. Niitä taas ei ollenkaan välttämättä esiinny, vaikka TSH on matala.

Vierailija
25/26 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jatkuvassa tarkkailussa ja syön jodia viikkoannoksena, hormonia sinänsä ei tarvitse päivittäin ottaa.

Minulla on todettu tarkoissa tutkimuksissa kaksi läikkää kilpirauhasessa, joten olen tarkkailussa.

Kyllä suosittelen tutkimuksia sinulle, ei kaikki vaivat hetiu näy.

Suomessa laiminlyödään juuri kilpirauhasen tutkimuksia ja sitä, että kilpirauhasella on monia tehtäviä, ennen luultiin, että vain yksi.

Vierailija
26/26 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voin pieneen (max. 50 mcg/vko) vähennykseen suostua kokeilumielessä, jos se lääkäriä helpottaa, mutta se ei kyllä TSH:ta tuo juurikaan ylöspäin. Katsotaan, kumpi meistä on kovempi luu;)

Sinuna en suostuisi vähennykseen, kun kerran olo on hyvä ja T4v viitteissä (ei edes ylärajalla). Turhasta lääkityksen säätämisestä harvoin seuraa mitään hyvää. Voi olla vaikea saada tilanne takaisin yhtä hyvään tasapainoon. Sano lääkärille, että jos söisit tyroksiinia liikaa, se näkyisi kyllä tuossa T4-arvossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän